Avatar billede branor Nybegynder
27. august 2004 - 17:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Printer til concorde program

Jeg skal bruge en printer der kan udskrive dokumenter fra concorde program (dos program) jeg ved at programmet ikke kan udskrive via USB, printeren må meget gerne kunne udskrive på endeløse baner, hvor finder jeg en sådanne?
Avatar billede branor Nybegynder
27. august 2004 - 18:04 #2
Nu er jeg ikke hundrede meter mester i computere/printere, så jeg søger navnet på en eventuel printer, kan du muligvis det.
Avatar billede agerhyld Nybegynder
27. august 2004 - 19:23 #3
Oki Microline 380 24 Pin Printer virker godt sammen med Concorde 4 (DOS-versionen).
27. august 2004 - 19:26 #4
Hvis du klikker på linket herover får du en liste over matrixprintere, der kan udskrive fra Concorde på endeløse baner.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2004 - 18:57 #5
Lexmarks printere i ovenstående link er beregnet til voldsomt store mængder print. Oki 280 er beregnet til små mængder print.

Alle matrixprintere kan skrive på endeløse baner, men du mener formentlig liberellopapir - hvor der er huller i siden. Så skal du blot sørge for at matrixprinteren har traktortræk.

Epson var oprindeligt, sammen med IBM (i dag Lexmark) førende på matrixområdet, men i dag er OKI også en storspiller. Facit var fremme i starten af 90´erne, men har ikke gjort sig gældende de seneste år.

Du skal derfor satse på OKI, Epson eller Lexmark. Lexmark er primært til voldsomt store mænder print, mens Epson og OKI er til mere moderate mængder.

Hvis det er 10 sider om ugen kan du snildt klare dig med OKI 280.

I øvrigt kan du sagtens skrive fra Concorde til en USB printer, bare USB printeren forstår ren tekst (typisk kaldet "Dos", men mere korrekt ASCII).

Så skal du nemlig bare dele printeren som en netværksenhed, og "mappe" netværksnavnet til LPT1 porten - vupti, så kan du skrive på f.eks. en USB laserprinter.

Men giv et bud på, hvilke mænder papir vi snakker om, og hvilken økonomisk klasse vi ligger i - så er det nemmere at komme med et konkret bud...
Avatar billede branor Nybegynder
30. august 2004 - 13:55 #6
jeg udskriver ca. 3 sider om dagen, prisleje ca. 1500,-
30. august 2004 - 13:59 #7
OKI Microline 280 printeren vil så være et udmærket valg.

Da markedet for matrixprintere er meget lille i dag, er udvalget ikke særligt stort.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. august 2004 - 21:45 #8
Hmm - med kun 3 sider om dagen, ville jeg helt klart vælge en billg laserprinter til parallelporten. Den kan man jo også bruge til andet. Matrixprinteren kan du jo ikke bruge til så forfærdelig meget.

Er der nogen god grund til at du vil skrive på endeløse baner? Fortrykt papir, gennemslag, eller lign.?

Oki 280´eren er utrolig stabil, men traktordelen er faktisk ikke særlig god. Den er låst til 21cm i bredden, så du kan f.eks. ikke skrive endeløse baner i A5 størrelse - girokort o.lign.

Men med prislejet, skal du enten holde dig til 280´eren, eller ud på brugtprintermarkedet.