Avatar billede a-torsten Nybegynder
23. august 2004 - 19:44 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Momsregistrering for at sælge bannerreklame

Hej....

Vi er et par stykker som har en mindre hygge site.....

Vi kan sælge bannere for ca. 5-6000 kr årligt....

Men her er så vores problem...

De 5-6000 kr skal vel enten gå til en af os, som så skal betale skat af dem.... Og det er jo ikke sjovt, når der kun er tale om så få penge.... Og vores udgifter på sitet overstiger dette beløb...

En anden mulighed er at momsregistrerer os... Men er det ikke et frygteligt bævl for sølle 6000 kr..? Fordelen er self. at vi så ikke skal betale skat....

Men, er der nogen af jer som har været ude for lign, og som har gjort det på en lovlig måde....? Hvad gør I ?

/Anders
Avatar billede weblex Nybegynder
23. august 2004 - 19:45 #1
Jeg tror nu nok du skal betale skat ligegyldigt om du momsregistrerer dig eller ej :o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. august 2004 - 19:48 #2
Du har to muligheder. Lade dig moms registrere. Det SKAL du først gøre når din omsætning kommer over 50.000,- fordel er at du så kan trække momsen fra de ting du køber til dit firma.

Du kan også undlade at momsregistrere i så fald kan du ikke trække momsen fra.

I begge tilfælde vil du personligt blive beskattet af overskudet
Avatar billede a-torsten Nybegynder
23. august 2004 - 19:52 #3
Men hvis jeg momsregistrerer mig, kan jeg så ikke holde min løn fra min arbejde, og sidens indkomst for sig, eller kommer min alm løn til at spille ind på de få kroner fra siden..?

/Anders
Avatar billede bredker Nybegynder
23. august 2004 - 19:57 #4
det bliver beskattet som B indtægt
hvis udgifterne er større end indtægterne , kommer du ikke til at betale noget , da det kun er overskudet der betales af , så sørg for at holde regnskab , hvis told og skat vil se det
Avatar billede dinkie Nybegynder
23. august 2004 - 19:59 #5
Den indkomst du har kommer i samme pulje hvis det er personligt ejet. Så glem du alt om at blive momsregistreret for de "små-penge". Hvis du ville have en mindre beskatning så skulle du lave en ApS og der skal du have en vis bunke penge (mener det er omkring 150.000) for at lave et sådant og selv her er beskatningen omkring 34%.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. august 2004 - 20:02 #6
fidusen er at hvis du momsregistrere og har et firma, så har du jo også udgifter til dette firme, f.eks. køb af computer og den slags. Dette kan trækkes fra (husk i den forbindelse afskrivningsregler) og dermed kan det lade sig gøre at dine udgifter mindst matcher dine indtægter. Ikke allene bliver du så ikke beskattet af din indkomst i firmaet, men din personlige årlige indtægt bliver også mindre, da du personlig dækker "tabet" i virksomheden og dermed slipper du selv billigere i skat hvis du har underskud.

Det er klart at skattevæsnet ikke er dumme og tillader dette at foregå år efter år, hvis du har en fornuftig plan der gerne skulle ende med overskud og vægst for dit firma, så vil de acceptere underskud i en række år til at starte med
Avatar billede a-torsten Nybegynder
23. august 2004 - 20:11 #7
Ok.....

Vi ville helst slippe for en masse papirbøvl, da siden som sagt bare er en fritidsbeskæftigelse....

Men tak for inputtet... Lader lige spørgsmålet stå lidt..

/Anders
Avatar billede googolplex Novice
23. august 2004 - 20:28 #8
Mit råd er at I IKKE momsregistrere jer, det bøvl der følger med (udvidet selvangivelse ol.) er ikke fordelene værd ved en indtægt på kun 5-6.000kr.

Betal skat af pengene og lad det være det :)

Men det er selvfølgelig jeres valg!!
Avatar billede pallas Nybegynder
23. august 2004 - 21:50 #9
Medmindre i sælger bannere til virksomheder - det er ikke mit indtryk - så skal i ikke lade jer momsregistrere. Det er frivilligt til i opnår en omsætning på 50 000 kr årligt (så SKAL i registreres) Husk !! i må aldrig opkræve moms hvis i ikke er registreret for moms.

Mit forslag er: i laver en kontrakt /interessentskab/ hvoraf det fremgår at hver især skal beskattes 50 %. Kontrakten skal også udformes så i har det på det "rene" hvis den ene melder fra. I udarbejder årligt et regnskab - salg minus køb (groft skitseret) - og overskuddet går til lige fordeling - også skattemæssigt.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. august 2004 - 23:11 #10
Hvad du kan gøre er at lade penge stå i et firma. I så fald betaler du virksomhedsskat af dem (20%? eller 30%? - husker ikke) i stedet for indkomstskat.
Avatar billede japping Nybegynder
26. august 2004 - 16:28 #11
Til ovenstående:
Nu har jeg læst ovenstående indlæg.
Mit spørgsmåler: hvor mange af jer er momsregistreret og hvor mange kender til regnskab ?
Mit råd til nogle af jer: lad vær med at udtale jer om noget I ikke har forstand på.

Til a-torsten:
Hvis du omsætter for mindre end kr. 50.000,- i flere år, får du svært ved at forblive momsregistreret. Ydermere er arbejdet alt for krævende for kr. 5-6.000,- om året.
Du skal angive dine 5-6.000,- som B-indkomst og du kan ikke trække udgifter fra, hvilket medfører en dårlig forretning.
Hvis det er muligt skal du finde en person der er momsregistreret og dermed drage fordel af udgifter og indtægter. Dette er dog ikke officielt lovligt, men hvem kan kontrollere at det er dig der udfører arbejdet ?
Avatar billede strych9 Praktikant
26. august 2004 - 17:19 #12
man skal moms registrere sig ud fra et skøn om _forventet_ indkomst. Hvis man ikke er moms registreret og har over 50.000 i indtægt i et skatteår, så får man svært ved følgende års udgang at forsvare overfor skattefar hvorfor man ikke skønnede at man ville tjene over 50k året efter. Det omvendte gælder ligeledes.
Avatar billede cholm Nybegynder
18. november 2004 - 20:10 #13
>>> japping

Når nu du selv er ude efter de andres svar så bedes du venligst forklare hvorfor man ikke har fradrag for de omkostninger som er relateret til virksomheden når man ikke er momsregistreret. Moms og skat er da to forskellige ting...

/cholm