Avatar billede djarnis Nybegynder
22. august 2004 - 16:26 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Billedkomp. til at lave runde hjørner på et billede

Hejsan,

Er der nogen der kender et komponent, som kan scalere et billede og samtidig lave runde hjørner på det? ;)
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
22. august 2004 - 18:26 #1
ASPImage fra serverobjects.com kan ved brug af funktionen roundrectangle.
Avatar billede djarnis Nybegynder
22. august 2004 - 20:56 #2
Kan du komme med et eksempel? Jeg kan nemlig kun få en rund rektangel med en baggrundsfarve i ... ;)
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
22. august 2004 - 20:59 #3
Et eksempel på skalering eller? Du må lige specificere dit spørgsmål. Kig i mellemtiden på deres rigtig gode online dokumentation http://www.serverobjects.com/comp/Aspimage.htm under "How do I resize and maintain the aspect ratio?"
Avatar billede djarnis Nybegynder
22. august 2004 - 21:26 #4
Et eksempel på at lave runde hjørner på billedet ;) Resize er lige til ;)
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
22. august 2004 - 21:34 #5
Funktionen, du skal bruge, hedder RoundRect og er beskrevet på http://www.serverobjects.com/comp/Aspimage.htm.
RoundRect 10, 10, 40, 40, 10, 10 laver f.eks. rektangel fra (10,10) til (40,40), hvor hjørnernes radius er 10.
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
23. august 2004 - 15:02 #6
Hey, kan du bruge det til noget? Skal jeg lægge et svar?
Avatar billede djarnis Nybegynder
23. august 2004 - 15:31 #7
Ja, den laver et rektangel med runde hjørner, men det bliver jo bare fyldt med en farve. Det skulle gerne være billedet man loader, som får beskåret kanterne, så de bliver runde ... ;) Men jeg synes ikke rigtigt jeg kan få det til at virke ... ;)
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
23. august 2004 - 16:21 #8
Det er efterhånden ikke et 15-points-spm. længere :) Her er til gengæld et 15-points-svar. Du skal gemme (saveimage) dit rektangel i gif- eller png-format og inden da angive transparent-farve (transparentcolor) til rektanglets farve. Derefter bruger du funktionen addimage til at hente det gennemsigtige rektangel ind over dit oprindelige billede.
Avatar billede djarnis Nybegynder
23. august 2004 - 16:35 #9
Klart ;) Prøver at lege lidt med det ;) Takker for svaret ;)
Avatar billede tommy_carstensen Nybegynder
23. august 2004 - 16:38 #10
Jeg takker for points. Jeg har selv tænkt mig at lave det på et tidspunkt (om en måned) til mit arbejde. Du siger bare til, hvis du vil have en kopi.