19. august 2004 - 13:30Der er
13 kommentarer og 2 løsninger
klage muligheder ved produkt fejl. HJÆLP!
Jeg ved godt at dette ikke har meget med IT at gøre, og at jeg derfor ikke kan forvente at spørgsmålet bliver besvaret, men jeg forsøger alligevel, og håber i vil være behjælpelige med ideer/svar/forslag.
Jeg købte en telefon, hos ELGIGANTEN og var så uheldig at modtage en mandags telefon, det vil sige, at fejl på fejl gjorde at jeg afleveret den til ELGIGANTEN, som sendte den til Tyskland, til reparation. Gentagende gange "læs: tre" fik jeg den tilbage med den besked at de ikke kunne finde nogen fejl, dette selvom at ekspedienten i ELGIGANTEN ikke havde nogen problemer med at se den var helt gal. Treje gang jeg afleverede den bad jeg om en ny ... det kunnne jeg ikke få, da deres politik var at den skulle til reparation tre gange før de ville bytte til ny .. Nååå ja, det kunne ikke være andreledes end at de da gerne måtte forsøge igen, dette selvom de nu havde haft den mere end jeg og at jeg stadigvæk havde udgifter til ORANGE abb. osv. Fjere gang "4" den blev afleveret var den helt gal, skærmen var helt hvid, hvilket gjorde det umuligt at bruge den... Jeg bbad om en ny, hvilket heller ikke var et problem, da det jo var fjere gang de fik den ind, de ville dog lige sikkre sig at det var rigtigt at det også fejlede noget .. hvilket blev konstateret ved afleveringen hvor ELGIGANTENS medarbejder ligeledes ikke kunne se/få andet end hvid skærm frem ...
Nå, men nu til problemet .. De har lige ringet fra ELGIGANTEN, for at fortælle at jeg kan komme og afhente min telefon, altså den gamle .. De kan godt se at der står den skulle bytte til ny, ved konstatering af fejl, men tjaa.. der står i deres følgebrev at den gamle skal udleveres .. "siger de, og jeg har ingen anden grund til at tvivle dette, da servicen eller har været gansk udemærket" ... Da fejlen er udbedret ...
Hvad gør jeg, jeg vil SGU ikke havde den telefon igen ... det kan ikke være rigtigt at jeg om et par dage/timer skal køre ned til dem igen ..
I købeloven er det afsnittet om forbrugerkøb, du skal koncentrere dig om. I artiklen er det valget mellem reparation og ombytning, der er det interessante.
Køberen kan ved fejl/mangler selv bestemme om er skal ske reperation eller omlevering (en ny tlf) sålænge det ikke er til uvæsentlig gene for sælger.
I dit tilfælde hvor du allerede har været meget tålmodig er det klart at du bare skal have en ny eller ophæve handlen (få dine penge tilbage) pga. manglerne. Dette kan du også sagtens gøre da du har reklameret rettidigt over fejlene.
De vil nu gerne gå med til en omlevering, efter kontakt med deres service telefon, men henviser til at de er i deres ret til at udlevere en anden brugt telefon som er i tip top orden som hun sagde "kundeservice" .. kan det havde sin rigtighed ?
og paragrafferne 77a, stk. 3 (formodningsregel; manglen har været der fra salgstidspunktet, hvis ikke sælgeren kan bevise noget andet) og § 79 (Hvad skal der lægges vægt på ved bedømmelse af, om sælgeren har ombyttet/repareret indenfor Rimelig tid, herunder om der er stillet en erstatningsgenstand til rådighed under reparationen).
Men Elgiganten kender godt disse regler, de overholder dem bare ikke! #-((
Hvorfor skulle de ligge inde med en brugt telefon, som er "Tip top i orden"? Hvis de har den, er det jo nok fordi, der er en anden kunde, der har forlangt den ombyttet.
Den skal virkelig være 112% i orden, hvis det skal være en acceptabel ombytning.
Jeg ser hvad du skriver "haderslev" .. men spørgsmålet er om jeg kan tillade mig at kræve en NY og ikke en andens brugte telefon, for som der står i købe loven .. så har jeg ret til en ombyttet, men der står jo ikke noget om at den skal være ny :( ...
Ja, hjemmesider er taknemmelige §;-D, men de læser altså købeloven, som en vis herre læser den hellige tekst!
Hvis du læser artiklen fra Forbrugerrådet, jf. tidligere link, er der TRE væsentlige ændringer i den nye købelov: 1) Udvidelse af reklamationsretten til 24 måneder mod tidligere 12, 2) indførelse af en formodningsregel, som indebærer, at en mangel forelå allerede ved handlen, hvis den opdages inden 6 måneden, og hvor det er sælgeren, der har bevisbyrden for, at det ikke skulle være tilfældet, og endelig 3) at man vender reglen, så det er køberen, der vælger mellem reparation og omlevering, medmindre sælger kan påvise, at det vil uforholdsmæssigt dyrt eller besværligt at omlevere, hvad der vil være næsten umuligt, når vi snakker hyldevarer.
Tidligere kunne sælger henholde sig til adskillelige reparatinsforsøg og producentens garantibetingelser. Det er der gjort op med nu, det er et mellemværende mellem dig og butikken, og du har uden videre ret til at kræve omlevering, når varen viser sig defekt inden 6 måneder.
Jeg ville udskrive denne tråd, tage den med i butikken, og forklare dem, at næste trin er Forbrugerklagenævnet.
De ringede fra butikken ... Efter min samtale med deres kundeservice, var de nu på bedre tanker :D ... tjaa.. de lå vel ikke inde med en anden brugt telefon af sammemærke .. så jeg ville få en helt ny :D .. juhuuuu...
Jeg takker mange gang for jeres svar, det er dejligt at høre at man ikke har misforståt det hele ...
Jeg ved dog stadigvæk ikke om de kunne tillade sig at give mig en anden brugt, men håber ikke det er muligt ...
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.