Avatar billede anden21 Nybegynder
07. august 2004 - 14:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ustabil pc på grund af varme?

Jeg har en xp2400+ på et soltek 75kav bundkort, med 768mb ram, og 2x120 seagate diske i raid 0, derudover har jeg en 80gb, som jeg bruger til windows, osv.
Af graffikort har jeg har et Asus7700. - Mit problem består i af efter omkring 10 minutter med computeren tændt, går den ned.
Jeg har ordenlig køling på cpu, og den sniger sig ikke over de 50 grader. Denne opsætning har jeg haft i godt et halvt år, og det har ikke voldt problemer førhen.
Mit graffikort har jeg haft udskiftet med fx5600 for at eliminere det som fejl. Jeg har også haft skiftet min 80gb hd, til andet, men lige meget hvad, så går den ned under windows xp inst. - Jeg har haft formateret og geninstalleret mange gange før uden problemer. (Jeg valgte at formattere fordi jeg troede måske kunne være problemet)

Jeg har haft ekstere blæsere til (220v) som leverer massere af luft, for at hindre at det kunne være harddiske, northbridge osv. det kunne være galt med.

Efterhånden er jeg løbet tør for gode ideer?
Avatar billede mushkin Nybegynder
07. august 2004 - 14:05 #1
Prøv at teste dine ram med Memtest86:
http://www.memtest86.com/

Det er muligvis en hardware fejl.
Avatar billede anden21 Nybegynder
07. august 2004 - 14:31 #2
mushkin, det prøver jeg lige.
Jeg kom til at tænke på at den på et tidspunkt, før jeg formaterede, kom med en blå skærm, hvor der stod at jeg skulle slå nogle forskellige memory features fra i bios, ved du eventuelt hvilke der kunne være tale om?
Avatar billede mushkin Nybegynder
07. august 2004 - 15:24 #3
Ikke lige umiddelbart nej. Men prøv at resette Bios til standard instillinger, enten i Bios, eller via jumper på bundkortet.
Avatar billede anden21 Nybegynder
07. august 2004 - 16:39 #4
nu har test programmet kørt i 1:20 på min 512 blok, kan det være 256 blokken som er i stykker?
Avatar billede anden21 Nybegynder
07. august 2004 - 17:27 #5
Jeg havde glemt at det faktisk var 2x 128 mb ram blokkede jeg havde ud over min 512 blok, og efter jeg har fjernet dem, så kører computeren bare!
Avatar billede mushkin Nybegynder
07. august 2004 - 18:08 #6
Alletiders, du kan evt. prøve at teste hver enkelt 128Mb ram blok i halvanden times tid. Det kan jo være, det kun er den ene, der er defekt, og du så kan beholde de sidste 128.
Avatar billede anden21 Nybegynder
07. august 2004 - 19:03 #7
der er så noget jeg ikke forstår, pt. der booter den med 512 blokken og viser den som 256mb... - men din hjælp er værdsat, og det var rart at finde frem til fejlen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. august 2004 - 19:59 #8
Nu er det jo den varme tid vi er i, og det har vist sig, at "billige" PSU'er ved en driftstemperatur på 50 grader, kun kan levere ca. 50% af den strøm som de er rated til. 350 W leverer kun ca. 175 W, og i disse tider (varme) skal der ikke meget fnuller på propellen i PSU'en, før end en ikke så god PSU bliver for varm. En PSU bør som minimum have 2 blæsere.

Jeg tror at det er din PSU, der har fået hede-slag, ud fra den betragtning at den har kørt upåklageligt indtil det blev varmt.
Avatar billede mushkin Nybegynder
07. august 2004 - 20:58 #9
Prøv at lave en save and exit i Bios. Det er altid en god ting lige at vende i Bios, når man har ændret i ram-opsætningen.
Avatar billede mushkin Nybegynder
11. august 2004 - 21:48 #10
Virker computeren?