Avatar billede avest Nybegynder
20. juli 2004 - 10:46 Der er 15 kommentarer

RT-felt på nettet uden smarte skrifttyper og pink tekst.

Jeg har nu haft tre spørgsmål her på eksperten for at løse et lille problem. Men jeg er hvergang stødt på en mur. Så nu prøver jeg lige at beskreve et overordnede problem i håb pm at det hjælper.

Vores brugere skal lægge information på internettet gennem Notes. Det foregår med en masse dropdown-bokse, tekstbokse men også noge RichText-felter for at de her har mulighed for at lave lidt formatering af teksten.

Men nu er der nogen af vores brugere som er lige lovlig kreative og fremhæver tekst med pink og den slags ting, istedet for bare at bruge fed skrift. Enkelte synts også at skrifttypen Comics er pænere end den som nu engag er valgt som standard.

Det er jeg egentlig ikke interesseret i at få ud på nettet. Her skulle det istedet formateres efter vores .css fil

1. tanke var at lade css filen være prioriteret højere end inline tags. http://www.eksperten.dk/spm/519839
Men det kan man ikke.

2. tanke var så at lave RT-feltet om til HTML og så slette alle de steder hvor der står <font> på den måde kan brugerne såmænd skrive det hele som de syntes men på Internettet bliver det vist som det skal ifølge .css filen.

Det var et nyt område for mig og igen blev eksperten.dk benyttet. http://www.eksperten.dk/spm/520088
Det lykkedes at få fat i HTML fra RT-feltet og kopiere det med de ønskede ændringer til et nyt felt som så blev vist på nettet. Desværre sætter Notes et ekstra <br> ind i starten af feltet hvergang dokumentet gemmes. http://www.eksperten.dk/spm/520214
Det kan ejg ike komem af med på nogen måde.

Jeg er ved at være desperat.....gode idéer søges.
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
20. juli 2004 - 10:59 #1
Jeg tror desværre ikke du kan løse det i Notes uden at skulle skrive en servlet, der pumper HTML'en ud.
Det vil jo kræve en total ombygning af din web-base...

Istedet vil jeg foreslå, at du går DHTML vejen.
Kort sagt går det ud på at lave en javascript rutine, der kører HTML koden, der ligger i en DIV tag igennem og fjerner <FONT> og whatever ad den vej.
Der er en property, der hedder innerHTML (tror jeg nok), du kan helt sikkert søge dig til mere info om dette.
Evt. via www.w3c.org.
Avatar billede avest Nybegynder
20. juli 2004 - 11:16 #2
Hmm, i bund og grund så strander det hele faktisk på at den mulighed PÅ RT-feltet som hedder "Gem indhold som HTML og Mime" faktisk ikke virker. ØV!
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
20. juli 2004 - 11:39 #3
Jo jo, det virker da...
Det kan bare ikke bruges til noget ;-P
Avatar billede avest Nybegynder
20. juli 2004 - 11:50 #4
Når den sætter et ekstra <br> ind hvergang dokumentet gemmes, virker det efter min mening ikke.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
21. juli 2004 - 10:28 #5
Det nye felt du kopierer den ændrede tekst til, har det også "Gem indhold som HTML og Mime" sat ?
Avatar billede avest Nybegynder
21. juli 2004 - 10:46 #6
Næh, det er bare et almindeligt tekstfelt.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
21. juli 2004 - 14:13 #7
Prøv følgende:
Omslut dit rtf med en div eksempelvis <div class="bodyformatering">

Skriv så en css-regel der behandler font tag i den div-klasse:
.bodyformatering font{
    font-family:     Arial, Verdana, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 11px;
    color: #000;
}

Jeg har lige testet det i en omgang localbrowse med en 6.5.1 og det virker her.
Avatar billede avest Nybegynder
21. juli 2004 - 15:00 #8
Det vil jo ikke virke da inline tags vil overskrive dette.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
21. juli 2004 - 20:26 #9
Nu er jeg ikke helt bekendt med begrebet 'inline tags'; men jeg antog, at det omfattede de font tags som Domino så frejdigt kaster om sig med i forbindelse med konvertering af richtext felter - ikke mindst når brugerne har skrevet en tekst, der mest af alt minder om "my first database".

Jeg har testet ovenstående (som jeg skriver) i Domino udfra ovenstående antagelse. Jeg har nu også testet det i en 'løs' html fil og her virker det også (IE 6.02 på XP). Tager jeg fejl, hvis jeg siger, at du ikke har testet det? Eller har jeg misforstået hvad du mener med 'inline tags'?

Som det ses, hvis du tester nedenstående fil, så slår det font tagget kun igennem i på den tekst der ikke står i div'en.

Den 'løse' html fil:
<html>
<head>
<style type="text/css">
.bodyformatering font{
    font-size: 11px;
}
</style>
</head>
<body>
<div class="bodyformatering">
    <font size=7>pr0gm4n</font><br>
</div>
<hr>
<font size=7>pr0gm4n</font><br>
</body>
Avatar billede avest Nybegynder
22. juli 2004 - 09:57 #10
Jeg forsøgte lige med farver, og jeg kan ikek få det til at virke.

<html>
<head>
<style type="text/css">
.bodyformatering font{
    font-color: #009900;
}
</style>
</head>
<body>
<div class="bodyformatering">
    test <font color="#900099">pr0gm4n</font><br>
</div>
<hr>
<font color="#900099">pr0gm4n</font><br>
</body>
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
22. juli 2004 - 12:50 #11
Det er fordi at når man 'taler' CSS hedder det ikke "font-color"; men bare "color" (som i mit første eksempel).
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
27. juli 2004 - 13:14 #12
Har du fået det til at virke?
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
09. august 2004 - 14:05 #13
hmmmm....
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
01. september 2004 - 09:24 #14
---> avest, kom lige ud af busken og giv en status på dette. Jeg er nysgerrig om den løsning jeg foreslog kunne løse dit problem.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
29. september 2004 - 18:46 #15
????