Avatar billede urup Nybegynder
11. juli 2004 - 00:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

lave billeder mindre..

Hvordan laver man nem billeder mindre ???
Når jeg sender mail med et billede på tager det lang tid at sende det og det behøver ikke være så stor som det er blevet taget i ??
Avatar billede jpv Nybegynder
11. juli 2004 - 00:22 #1
Prøv at formindske dpi i billedet, 72 dpi plejer at være nok til skærmen.
Har du nogle grafik programmer?
Avatar billede urup Nybegynder
11. juli 2004 - 00:24 #2
Nej....

Det er ikke mig der skal bruge det !!!En ældre herre så det skal være lidt nemt
også størrelsen er for stor nogle gange fylder de hele skærmen.
Han har Xp
Avatar billede jchmidt Nybegynder
11. juli 2004 - 06:57 #3
Tit er billeder ret store på selve skærmen, lige når man f.eks. åbner dem fra en emails vedhæftede fil. Men selve de billeder, man finder på Internettet / selv skanner, kan da også være store. Men hvis man tar de billeder, man har med at gøre og gemmer dem på en ganske almindelig diskette eller i sine dokumenter(eller hvor på ens pc man vil). Ja, så skulle de gerne blive mindre. For når man åbner dem fra f.eks. dokumenter eller fra disketten, ses de i programmet "Biledegalleri", hvis ikke kan man højre(eller også er det venstreklikke) med musen, gå ind under "åben med" og vælg "Billedeeksmepel". Det korte af de lange er, at modtageren kan, hvis han synes billederne er for store, gemme dem på en diskette eller på pc'en og derved burde kunne få dem mindre, når de åbnes derfra.

Hvad gælder billedets fil-størrelse, er det vigtigt at vælge en lav dpi-værdi(ligesom jpv skriver), når man skanner det med skanneren. For jo højere dpi-værdi, jo mere fylder filen og jo længere tid tager det at sende den afsted. Indstil dpi-værdien, når du er inde i din scanners program. Det er også altid mest praktisk, hvis de billeder man skanner, skannes i og de billeder man gemmer, gemems i JPEG(*.jpg) format (giver vist lille filstørrelse, men fin kvalitet) og ikke
i Bitmap (*.bmp) format (dette giver vist stor filstørrelse).

Held og lykke med det ønsker jeg dig...
Avatar billede jchmidt Nybegynder
11. juli 2004 - 07:02 #4
Har du Microsoft Publisher?

Hvis du har det. Kan du jo sætte billedet ind i Microsoft Publisher og så beskære billedet dér indtil billedet er i den rette størrelse og så sende Microsoft Publisher-siden med billedet på afsted som en vedhæftet fil i emailen. Vil også tro du kan bruge Microsoft Word til dette... eller andre af den type programmer til det.

Men modtageren af emailen kan altså kun åbne den vedhæftede fil, hvis han på sin pc har installeret Microsoft Publisher og / eller Microsoft Word.
Avatar billede hcma Novice
11. juli 2004 - 10:01 #5
hvilke billedprogram har du til rådighed ??
Et af de lette at have med at gøre til denne type opgave er IrfanView (gratis) som kan downloades her:
http://www.irfanview.com/  (der findes dansk sprogpakker dertil)
Avatar billede hcma Novice
11. juli 2004 - 10:03 #6
sorry - tror alligevel ikke der er dansk sprogpakke til IrfanView, men det er der til dette lige så lette program:
http://www.xnview.com/  (også gratis)
Avatar billede hcma Novice
11. juli 2004 - 10:19 #7
hvis I vil benytte IrfanView, er der her en artikel om at lave en mængde billeder om på een gang.
http://www.eksperten.dk/artikler/180
Avatar billede urup Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:58 #8
cat svar lige
Avatar billede hcma Novice
18. oktober 2005 - 19:10 #9
svar