Avatar billede htx98i17 Professor
28. juni 2004 - 21:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

tæller ned og genstarter

Hej

Jeg skal prøve at hitte ud af noget for en kammerat.

hans computer begynder at tælle ned fra 60 og når den når nul genstarter den.

Det er vel en virus?

han har prøvet at formatere og geninstallere, men lige meget hjælper det.

Ligger virusen i noget hardware etc?
Avatar billede buddy45 Juniormester
28. juni 2004 - 21:38 #1
Han har sikkert Sasser virus. Hent den her og kør den.
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/FxSasser.exe.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. juni 2004 - 21:39 #2
Nej, virus'en er efter al sandsynlighed slet ikke kommet ind på hans maskine. Det er en Sasser variant der rammer via netværket. Selvom den ikke kommer ind slår den en service ned og det er windows selv der genstarter fordi servicen er gået ned.

Så måden at få den op at køre er at slå firewall til på internetforbindelsen, og derefter køre alle kritiske updates på windowsupdate.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. juni 2004 - 21:42 #3
Men det er meget nemt at teste om angrebet kommer ude fra. Ryk blot netstikket ud og start computeren. Hvis den ikke er inficeret men blot bliver angrebet udefra, holder den med at genstarte.
Avatar billede htx98i17 Professor
28. juni 2004 - 21:44 #4
den holder når netstikket ikke er i...
hvad siger du så han skal gøre?
Avatar billede knightmare Nybegynder
28. juni 2004 - 21:46 #5
htx98i17 - wirred name . . .

prøv at downloade "Stinger" fra Network Associates-  http://vil.nai.com/vil/stinger/

fjern forbindelsen til internettet

kør "Stinger", så finder den sikker et eller andet, Herefter kan du gå på ex. Symantec's site og køre en online-søgning af virus og trojan

knightmare
Avatar billede skum Nybegynder
28. juni 2004 - 21:46 #6
jeg syntes det kunne lyde som blaster ormen.

Start op i fejlsikret tilstand og tryk ctrl+alt+delete og led efter blaster.exe og tryk fjern, så skulle du kunne køre et virus program bagefter, som så sletter den helt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. juni 2004 - 21:48 #7
Hvis det er en xp, er der en indbygget firewall på alle netværksforbindelser. Den skal slås til.
Højreklik netværkssteder og vælg egenskaber. Højreklik internetforbindelsen (sikkert lan) og vælg egenskaber. På fanebladet Avanceret skal der sættes et flueben i den øverste "Beskyt Computeren ....".
Derefter kan han sætte netstikket i og gå på windowsupdate og hente alle kritiske opdateringer.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. juni 2004 - 21:52 #8
Efter at den er opdateret på windowsupdate kan den ikke længere rammes af denne form for Virus.
Vi havde besøg af Korgo, som er en Sasser variant og havde 50 computere der alle begyndte at tælle ned og genstarte. Ikke en af dem blev inficeret !!!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. juni 2004 - 21:53 #9
Jeg må vel hellere lægge et svar også nu alle andre gør det.
Avatar billede htx98i17 Professor
28. juni 2004 - 21:56 #10
jeg afventer lige svar fra min kammerat
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 09:16 #11
Blev problemet løst ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. juli 2004 - 22:07 #12
Takker for point :)