Avatar billede kasper76 Nybegynder
25. juni 2004 - 15:17 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde Harddisk?

Jeg har fået nyt bundkort http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77583

Jeg har et stk. SATA Harddisk windows ikke kan finde.... Harddisken er tilsluttet et af de 2 SATA-indgange på bundkortet.

Når jeg skal installere win xp siger den bare at der ikke kunne findes en harddisk?

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?!?!
Avatar billede mossler Nybegynder
25. juni 2004 - 15:19 #1
Ok, gå ind i enhedshåndtering og se om der er et udråbsteg (skulle gerne være gult) ved harddisken!
Avatar billede kasper76 Nybegynder
25. juni 2004 - 15:22 #2
Der er jo ikke installeret windows endnu, det er det jeg gerne vil ;-)
Avatar billede mossler Nybegynder
25. juni 2004 - 15:24 #3
Har du slet ikke noget styresystem?
Avatar billede kasper76 Nybegynder
25. juni 2004 - 15:35 #4
nej, det er det jeg gerne vil installere..
Avatar billede mossler Nybegynder
25. juni 2004 - 15:37 #5
Hvorfor skriver du så at windows ikke kan finde den. Når du ikke engang har installeret noget styresystem? Jeg er helt væk ;-)
Avatar billede mossler Nybegynder
25. juni 2004 - 15:38 #6
Nå okay, nu forstår jeg. Du kan bare selvom windows siger at den ikke kunne finde harddisken, så bare installere windows, ikke? Og så opdatere driveren, men tror du det er fordi du har sat harddisken forkert til.
Avatar billede kasper76 Nybegynder
25. juni 2004 - 15:42 #7
Undskyld min dumme formulering... Når jeg skariver windows mener jeg windowsinstallationen. ;-)
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. juni 2004 - 15:44 #8
har du været inde i BIOS'en og sætte den op til at se de forskellig drev??
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. juni 2004 - 15:46 #9
For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en  - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM - 2'nd til din harddisk etc) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Avatar billede kasper76 Nybegynder
25. juni 2004 - 16:14 #10
Jeg har været i bios men ved ikke hvordan jeg sætter bundkortet og SATA-harddisken op.

Der er det i det at mit bundkort understøtter SATA-Raid og jeg har brugt harddisken før uden problemer.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. juni 2004 - 18:26 #11
http://europe.giga-byte.com/MotherBoard/FileList/Driver/driver_raid_silicon_3x12.exe

Et uddrag fra den relevante del af readme filen: (glem den del mht at indsætte controlleren i et pci-slot. Den er jo onboard på dit bundkort)

------------------------------------------------------------------------------
1) Windows NT 4.0, Windows 2000/XP or Windows Server 2003 Fresh Installation
------------------------------------------------------------------------------
Follow the instructions in this section if you are performing a new installation
of Windows NT 4.0, Windows 2000/XP or Windows Server 2003, and you wish
to boot from a device attached to the SiI 3x12 SATALink controller.

1. Power off the system.  Insert the SiI 3x12 SATALink controller into an
  available PCI slot.  Connect serial ATA cable(s) between the SiI 3x12
  controller and the serial ATA device(s).  Power up the system.

2. Put your Windows NT/2000/XP or Windows Server 2003 CD into the
  CD-ROM/DVD drive, or the NT/2000 boot diskette #1 in the floppy
  drive if your system cannot boot from the CD.

3. Press F6 for third party SCSI or driver installation at the beginning
  of text mode installation.  Press 's' when setup asks if you want to
  specify an additional device, and insert the diskette labeled
  'Silicon Image SiI 3x12 SATALink Driver Installation Disk' then press
  'Enter'.  From the menu presented next, select the controller
  installation process that corresponds to the version of Windows being
  installed and press 'Enter'.

4. Press 'Enter' again when prompted to continue on with text mode setup.

5. Follow the setup instructions to select your choice for partition and
  file system.

6. After setup examines your disks, it will copy files from the CD to the
  hard drive selected above and restart the system.  After restart the
  setup process will resume to finish the installation.

7. Once the operating system installation has completed you can follow the
  instructions in section 4 to verify controller was installed correctly.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. juni 2004 - 18:31 #12
Hvad der ikke står er at du skal lave en diskette, med indholdet af:
Si3112\Si3112\ folderen.
Det er den der benævnes:
'Silicon Image SiI 3x12 SATALink Driver Installation Disk'

Endvidere fremgår det ikke tydeligt at du med det samme der skrives at installationen går igang, skal trykke på F6, og det skal du gøre gentagne gange indtil du får et billede hvor du kan vælge at installere en driver. Venter du til den selv kommer og foreslår det, vil du muligvis kunne installere XP, men der er en risiko for at XP ikke kan boote bagefter.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juni 2004 - 12:48 #13
Fik du løst problemet ?
Avatar billede kasper76 Nybegynder
29. juni 2004 - 12:53 #14
Jeps! Nu er det endelig lykkes.. Det var forkerte controllere jeg brugte! ;-( .. irriterende!

Silicon drivere virkede! 1.00000000 tak
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juni 2004 - 12:54 #15
Velbekomme og takker for point :-)