Avatar billede woopes Nybegynder
13. juni 2004 - 23:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ram, PC100 + PC133

Hej,

Jeg har prøvet at kombinere en stang PC-100 RAM, med en stang PC-133 RAM i to 100 mhz slots, men det vil tilsyneladende ikke virke.
Kan det lade sig gøre? Hvis det kan, hvad gør jeg så forkert?

//WooPes
Avatar billede the_email Nybegynder
13. juni 2004 - 23:47 #1
Det afhænger typisk af dit bundkort.
Har mange gange haft success med at kombinere 100 og 133 MHz RAM, men på nogle bundkort ville de ikke kører sammen. Fejlen var typisk at bundkortet uderstøttede PC100 RAM og kunne slet ikke kører med PC133 RAM
/TheEmail
Avatar billede woopes Nybegynder
13. juni 2004 - 23:50 #2
Kan godt tænkes at det er problemt, en gammel compaq er jo ikke lige sagen :)
Avatar billede cult Nybegynder
13. juni 2004 - 23:52 #3
Enig med the_email, afhænger af bundkort....

Jeg har tidligere gjordt det uden problemer, men så kørte PC133 modulet selvfølgelig kun PC100....
Du kan sådan set ikke gøre noget forkert, hvis det ikke virker, så kan bundkortet eller modulerne bare ikke sammen :(
Avatar billede tubber Juniormester
14. juni 2004 - 00:18 #4
Jeg har nu aldrig oplevet noget problem, så længe begge slags ram er SDram....

Det der vil ske er følgende:

Understøtter bundkortet kun 100MHz på bussen og du sætter PC133 ram i køre de kun 100MHz da bussen ikke kan kører hurtigere.
Putter du PC100 ram i et bundkort der kører 133MHz kører bussen ned på 100MHz da rammene ikke kører hurtigere.

Kombinere du det så vil rammene uanset bus hastighed kører de 100MHz da de vil kører med hastighed med langsomste ram.

Jeg har selv prøvet det med flere bundkort, og grunden til jeg gjorde det var at PC133 ram er noget billigere end PC100 ram.....

Et problem jeg er stødt på med det er rækkefølgen på rammene, efter jeg fandt ud af med det første bundkort jeg gjorde det på at de hurtigste ram først har jeg ikke haft problemer med det.
Eks:
Der er 3 ram slots og jeg vil putte 1 PC100 og 1 PC133 ram i.

Rambank1: PC133
Rambank2: PC100
Rambank3: Tom

Det er dog kun mine erfaringer, som om der er afvigelser ved jeg ikke....

/Tubber
Avatar billede woopes Nybegynder
14. juni 2004 - 00:25 #5
Har nu altid hørt at de langsomste ram skulle i første ramslot, men vil da prøve det i morgen med 133 i den første istedet.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juni 2004 - 00:31 #6
Det kan også være at dit bundkort enten ikke vil æde singleside eller doubleside ram, det problem havde jeg.
Løsning finde ram der passer.
Du kan være heldig at en BIOS opdatering løser det, men det giver jeg 10% på.
Avatar billede tubber Juniormester
14. juni 2004 - 00:34 #7
Lige en kommentar mere, men det har jeg kun oplevet med DDR ram, så ved ikke om det er gældende for SD ram.....

Jeg har et bundkort med 3 rambanke, men af en eller anden grund gør det sig gældende at hvis jeg fylder ram i mere end en så skal dem i bank1 og bank2 være ens...

/Tubber
Avatar billede ms7829 Nybegynder
23. juni 2004 - 20:09 #8
Ville nok sætte den PC100 i bank 1
Avatar billede woopes Nybegynder
26. marts 2005 - 19:54 #9
- Det lykkedes aldrig at kombinere PC100 og PC133 rammene.