Avatar billede vult Nybegynder
06. juni 2004 - 11:35 Der er 2 kommentarer

Problemer med ny PC

Hej til alle

Jeg skriver her fordi jeg er løbet ind i nogle alvorlige problemer med min nyindkøbte PC. For tre dage siden købte jeg følgende nye hardware:

Asus A7N8X-E Deluxe motherboard
AMD Athlon XP PR3200+ (2200/400 MHz) in a box
1024 MB Performance Memory (GEIL) PC3200 (2x512 dual channel)
Zalman CNPS7000A-Cu socket 478/462/754 køler
ASUS DVD-E616P1, 16x DVD, 48x CD-ROM
Western Digital Caviar XL+ WD1600JD, 160 GB SATA harddisk

Desuden havde jeg investeret i et Antec Lifestyle Sonata kabinet med en 380 W psu.

Fra min gamle maskine genbruger jeg i første omgang mit gamle ASUS MX450 GF2 kort (bliver skiftet ud senere (spil er ikke min førsteprioritet).

Jeg samlede skidtet (som jeg har gjort mange gange før) og computeren startede fint. Jeg satte bios op (FSB på 200 MHz og multiplier på 11). Computeren bootede og jeg ville starte på at installere WinXP Pro uden SP1 (som jeg har originalt).

Under installationen begyndte de første problemer at opstå. Jeg fik en masse fejl om at den ikke kunne installere visse filer, men trykkede jeg retry, så kunne den godt alligevel. Dette problem opstod mange gange under installationen, og dette har jeg aldrig oplevet før. Jeg kom dog igennem til sidst, og da computeren så bootede op i WinXP fik jeg inden jeg havde trykket på noget en "Explorer har udført en ulovlig handling bla. bla. bla." fejl. Efter kort tid fik jeg så en bluescreen og WinXP gik ned og computeren restartede. Jeg bootede igen og fik med stor besvær installeret SP1 men det afhjalp ikke problemet.

Jeg startede derfor forfra med installationen (hvilket jeg kom til at gøre mange gange) og jeg fik stadig fejl under installationen (sjovt nok var det ikke de samme fejl som før, og ved gentagende installationen fik jeg altid forskellige fejl). Endvidere fik jeg desuden blue screens enkelte gange under installationen.

Jeg har forsøgt følgende hardware test (først pillede jeg alt fra som ikkevar nødvendig for at boote og prøvede mig så frem med følgende ting en ting af gangen):
* CPU kommer aldrig over 46 grader
* Jeg skiftede min nye SATA disk med en gammel SATA disk (som jeg ved virker). Dette løste ikke problemet.
* Jeg har prøvet med en gammel IDE disk i stedet for en SATA. Dette løste ikke problemet.
* Jeg har skiftevis prøvet med ramklodserne (en af gangen). Dette løste ikke problemet.

Herefter gav jeg op, og samlede min gamle PC igen (satte det nævnte GF2 kort og IDE HDs tilbage i den), installerede WinXP på den (hvilket gik fint) og nu kører den som den gjorde før.

Min umiddelbare konklusion på ovenstående er, at der må være noget i vejen med bundkortet. Kan jeg have ret i dette, eller har en derude en god ide til hvad der kunne være galt, eller hvad jeg ellers kan prøve?

På forhånd tak
* Jeg har skiftet DVD drevet med et gammel CD rom drev. Dette løste ikke problemet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2004 - 11:45 #1
Det lyder for mig som ram-problemer. Jeg ville prøve kun at sætte en klods i og at sætte fsb og ram hastighed på 100. Hvis den nu kunne installere har du påvist at den ikke kan køre med den høje hastighed.

Jeg husker en artikel jeg læste i et blad at på en maskine kunne de ikke få den til at køre ved den rigtige hastighed uden at hæve volt'en. Og jeg mener at det var ram'en de gav ca 10% mere strøm. Det var netop AMD (400mhz fsb) maskiner de testede.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
06. juni 2004 - 12:03 #2
hej vult, jeg synes også det lyder som bundkort problemer.
har en kammerat der nøjagtig det samme bundkort som det du nævner der og han har fået det ombyttet 3 gange. det bundkort opfører sig bare underligt (Asus A7N8X-E Deluxe)
Jeg kan dog anbefale dette bundkort til din konfiguration http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22578
kører selv med XP3200 FSB400 1Gb DDR