Avatar billede admiralen Nybegynder
03. juni 2004 - 13:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

kan ikke gemme data fra en kombinationsbox i en formular

hej.

jeg har lave en formualr, hvori jeg ønsker at have en kombinationsbox, hvor man kan vælge nogle værdier fra, når man skal oprette en ny post.

Det virker fint nok med at man kan vælge vædierne, men nåe jeg trykker på gem knappen, og efterfølgende checker efter i min tabel, finder jeg ud af at dataene ikke er gemt :(
03. juni 2004 - 13:34 #1
Er egenskaben "Kontrolelementkilde" sat til et felt i tabelle for alle kombobokse?
Avatar billede admiralen Nybegynder
03. juni 2004 - 13:50 #2
nej, det var den ikke.

Jeg prøvede, efter at have læst dit, at sætte denne egenskab til det ønskede felt. udover en meddelelse om, når jeg åbner formularen, át værdien ikke passer til feltet, så er det rent faktisk lykkedes mig at gemme noget data. desværre ikke det ønskede data. Den gemmer værdien 15, som jeg ikke kunne undgå at bemærke var det nummer feltet har i tabulator rækkefølgen.
Avatar billede mugs Novice
03. juni 2004 - 14:09 #3
át værdien ikke passer til feltet:
Kan skyldes, at du prøver at gemme en alfanumerisk værdi i et numerisk felt, eller en numerisk værdi der er for stort til feltets indstilling (en long i en byte felt).
Avatar billede admiralen Nybegynder
03. juni 2004 - 14:54 #4
jeps, det er også det fejlmeddelsen angiver som mulig årsag, men jeg kan nu ikek forestilel mig det er det der er problemet. for datatypen er tekst, og jeg har jo desuden angivet det felt som kombinationsboxen skulle baseres på i den guide der dukekde frem da jeg draggede kombinationsboxen over på formularen(slettede det oprindelige tekst felt)

jeg prøvede hereefter at gøre noget andet: Jeg oprettede en ny formular(autoformular igen), og omdannede tekstfeltet til en kombinationsbox. Nu er det sådan så jeg godt kan gemme data når jeg skriver i feltet, men der popper ingen muligheder frem, når der skal indsættes data.

Håber der er en der kan komme med en løsning på en ud af de 2 :)
03. juni 2004 - 16:05 #5
Hvis du tager din nye formular's komboboks, skal du sætte rækkekilden til at pege på den tabel/forespørgsel, som indeholder de værdier, som du vil have på dropdown-listen
Avatar billede admiralen Nybegynder
03. juni 2004 - 16:19 #6
jeg har nu sat kontrol element kilden tlil at være det feltnavn, som jeg ønsker at se værdier fra.

under rækkekildetype har jeg valgt tabel/forespørgsel

under rækkekilde har jeg valgt den tabel  som feltet befinder sig i

resultatet er at jeg nu i det mindste har niogle værdier at vælge imellem. Uheldigvis er det primær nøgle værdierne i tabllen *g*
Avatar billede admiralen Nybegynder
03. juni 2004 - 16:20 #7
skal lige siges at den kollonne jeg skal hente værdier fra ikke er primær nøgle i min tabel :)
03. juni 2004 - 22:13 #8
Ok, du skal angive følgende egenskaber til komboboksen:

Rækkekilde: Lav den om til en SQL sætning, enten ved at klikke på kanppen med 3 prikker til højre i egenskabsarket eller ved blot at skrive:
Select Distinct [Dit felt] From [Din tabel]

Antal kolonne = 1
Bundet kolonne = 1

Så skulle det virke. Du skal altså sørge for, at din rækkekilde kun viser den/de kolonner, som du skal bruge i stedet for hele tabellen.
Avatar billede admiralen Nybegynder
04. juni 2004 - 10:31 #9
weee, nu virker det, mange tak for hjælpen :)
04. juni 2004 - 10:32 #10
Perfekt :o)
De kan godt være lidt tricky, de kombobokse...