Avatar billede solsorten Praktikant
01. juni 2004 - 10:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

En booking kalender med frontpage 2000?

Jeg har en lille bed & breakfast (www.roskildeaccommodation.dk) og jeg vil gerne lægge en kalender på hjemmesiden, således at kunder kan se ledige/optagede datoer (og jeg ikke skal besvare e-mails med "desværre, vi har optaget"!).

Jeg har følgende ønsker:
* kalenderen skal kunne vedligeholdes via WEB, dvs. jeg skal lave en adgangsbeskyttelse, således at det kun er mig, der kan skrive i kalenderen.
* Kalenderen skal have 3 felter/farvekoder/notater pr. dag (vi har 3 værelser)

Er der nogen, der kan hjælpe mig?
Jeg er absolut ingen ørn til html - det er jo derfor jeg bruger Frontpage!!

På forhånd tak!
Avatar billede keysersoze Guru
01. juni 2004 - 10:22 #1
hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg du skyder lidt over målet hvis du gerne vil selv. Frontpage vil næsten gøre det sværere at lave sådan et system, og samtidig vil almindelig HTML ikke være nok medmindre du vil lave alle ændringerne i frontpage manuelt.

Hvis der skal være adgangsbeskyttelse og et lille administrations-modul så du kan opdatere siden, så kræver det et serverside sprog som fx ASP eller PHP - og sådan noget bliver somregel håndkodet.

Så enten vil jeg mene du skal sætte forventningerne til systemets kunnen ned og så lave det selv som du nu kan - eller også skal du have en til at lave det for dig.

P.S. taler af erfaringer da jeg laver bookingsystemer i et rejse/ferie bureau
Avatar billede solsorten Praktikant
01. juni 2004 - 10:52 #2
Jeg har ikke noget imod at sætte kravene ned - evt. helt droppe ønsket om at vedligeholde bookingerne via web, men blot vedligeholde det via upload. Men jeg gik da stærkt ud fra, at der var nogen, der vidste, hvor jeg kunne finde koden henne? Der er med garanti nogen, der har lavet noget lignende før - for så specielt er mit ønske jo heller ikke.
Avatar billede Kengun Praktikant
01. juni 2004 - 11:12 #3
er enig med keysersoze at du skal igang med noget asp eller php for at få et lidt avanceret system. men hvis du kan sætte kravene ned så kan du vel lave en tabel i frontpage som du så vedligeholder? hvis din server har frontpage extensions så er det meget nemt at kun gå ind på den tabel, ændre lidt og så lagre det hele igen. det fungere da også at vedligeholde via upload, men det er lidt enklere med frontpage extensions. var jeg dig ville jeg undersøge om serveren har frontpage extensions.
Avatar billede keysersoze Guru
01. juni 2004 - 11:21 #4
det man kan finde eksempler på er mange gange småsystemer såsom login, gæstebøger m.m. kodet i et serversidesprog - eksempler på HTML-kode af lige din art tvivler jeg meget på findes. Det er korrekt at ønsket måske ikke er specielt - men at lave en kalender i HTML er kun opsætning af tabeller og der er det tætteste på et "eksempel" man nok kan komme en tutorial om hvordan man bruger tabeller; http://www.html.dk/tutorials/html/lektion10.asp - http://www.html.dk/tutorials/html/lektion11.asp. Laves det på den måde i Frontpage er det heller ingen sag at opdatere og så uploade.
Avatar billede solsorten Praktikant
12. juni 2004 - 08:52 #5
Tak for kommentarerne. Jeg laver en tabel - og arbejder i øvrigt på også at lave en accessdatabase, da det vil gøre styreingen af sprog nemmere.
Avatar billede solsorten Praktikant
12. juni 2004 - 08:54 #6
ooups, jeg glemte at give points
Avatar billede solsorten Praktikant
12. juni 2004 - 08:55 #7
Jeg kan ikke give points, når I har skrevet kommentarer
Avatar billede keysersoze Guru
12. juni 2004 - 09:08 #8
hermed et svar :)
Avatar billede Kengun Praktikant
12. juni 2004 - 11:46 #9
svar, hvis mit svar kunne bruges til noget :o)
Avatar billede Kengun Praktikant
12. juni 2004 - 13:26 #10
Avatar billede solsorten Praktikant
12. juni 2004 - 15:29 #11
Oups - godt gået kengun. Jeg *ville* have delt points, men har åbenbart ikke afmærket begge.
Avatar billede Kengun Praktikant
12. juni 2004 - 16:53 #12
no problem mate ;)