Avatar billede jc35 Nybegynder
26. maj 2004 - 12:00 Der er 4 kommentarer

Sikkerhed for private samtaler i Messenger

Vi sidder et hold kollegaer og diskuterer om det er muligt for en dygtig IT-administrator at genskabe/genkalde gamle Messenger beskeder, som vi måtte have udvekslet enten internt eller ud af huset.
Der er ikke på hverken server eller de enkelte computere installeret nogen form for overvågning, og diskusionen går udelukkende på om det er muligt at genskabe gl. beskeder enten via udbyder eller via ikke slettede data på harddisk/registreringsdatabase.
For god ordens skyld vil jeg skynde mig at sige at der ikke spørges til hvordan det evt. kunne gøres, men blot om det er muligt.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2004 - 12:02 #1
Fra og med MSN 6 bliver samtlige samtaler logført medmindre andet defineret i settingsne. Det er dog uskyldige xml filer, så det er nok ikke helt det i mener.
Avatar billede jpvj Nybegynder
26. maj 2004 - 12:08 #2
For at kunne genskabe en audio session, skal følgende være opfyldt:

1) Alle datapakker skal være logget (pakkesniffer) - Jeg ved ikke om nogle ISP'ere gør det som følge af den nye terror lovgivning, men det er meget store datamængder.

2) Data skal være overført ukrypteret.

3) Man skal kende dato/tidspunkt for samtalen - ellers er det nok meget svært at finde frem til informationerne, med mindre data bliver gemt i en database, hvor man indexerer på både IP nummre, protokol og evt. port nr.

I praksis tror jeg ikke på, at det er muligt pt. med mindre ex. politiet gennem ISP'en  specifikt overvåger en bestemt forbindelse.
Avatar billede jc35 Nybegynder
26. maj 2004 - 12:47 #3
Manglende viden gør at jeg kun kan gætte på at ISP er forkortelse for udbyder.
Og at der således menes at evt. gl. beskeder skal rekvireres, om muligt, herfra.
Avatar billede jc35 Nybegynder
26. maj 2004 - 12:52 #4
Det er således ikke opfattelsen at beskeder kan genskabes på den enkelte computer?
Når man så læser, at eks. politiet i forbindelse med opklaring af en forbrydelse sender en computer til specialister som med avanceret software kan finde data selv på en formatteret harddisk, så burde dette ikke kunne udføres på en messenger samtale, eller hvorledes?