Avatar billede kanselv Nybegynder
25. maj 2004 - 12:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Giv ejerskab af en til en bruger

Kan jeg som administrator på en Windows 2000 Advanced server give ejerskabet af en fil eller mappe til en almindelig bruger?
Mit problem opstår når jeg som adminsitrator kopiere en backup af fil ind i en brugers hjemmedrev. Så vil ejeren af filen stå som administrator og brugerens quota vil være i uoverensstemmelse med virkligheden.
Avatar billede venturer Nybegynder
25. maj 2004 - 12:17 #1
Man kan ikke tildele ejerskab. Men under egenskaber hvor du kan ændre rettigheder, kan du under avanceret tildele din bruger en speciel rettighed som hedder "Overtag Ejerskab".
Din bruger har så lov til at, under de avancerede rettigheder, overtage ejerskab. Lidt en omvej, men du opnår præcist det resultat du søger :)
Avatar billede kanselv Nybegynder
25. maj 2004 - 12:19 #2
Ja men det kræver at jeg tvinger brugeren til at overtage filen ik?
Avatar billede venturer Nybegynder
25. maj 2004 - 12:19 #3
Det er foriøvrigt pr. design at man ikke kan tildele ejerskab. Ellers vil det være muligt for én bruger at tildele sine filers ejerskab til en anden bruger, for selv at undgå at blive underlagt quota.
Avatar billede venturer Nybegynder
25. maj 2004 - 12:20 #4
Præcis... Det kræver en handling fra brugerens side. Alternativt kan du resette brugerens password, selv logge på som brugeren og gøre det for så til sidst at oplyse brugeren om det nye password, som brugeren så selvfølgelig skal være fri til at ændre tilbage.
Avatar billede kanselv Nybegynder
25. maj 2004 - 12:40 #5
Det kan lade sig gøre i windows 2003 hvis man er administrator, så der har de åbenbart lavet et nyt design.
Avatar billede venturer Nybegynder
25. maj 2004 - 12:54 #6
Så vidt jeg er klar over (og ud fra hvad jeg kan læse i mine bøger) kan man IKKE i 2003 tildele ejerskab. Man kan kun overtage. Dog findes der 3. parts værktøjer som kan gøre det.
Avatar billede kanselv Nybegynder
25. maj 2004 - 13:06 #7
Det kan man. Jeg har lige gjort det, bare for at teste det. Under fanebladet Owner er der en knap der hedder "Other Users or groups" og der kan man frit vælge fra hele AD.
Avatar billede venturer Nybegynder
25. maj 2004 - 13:37 #8
Testet og bekræftet. Det kan være at det var i en tidligere betaudgave af serveren hvor man ikke kunne.
Alt andet lige kan jeg dog med sikkerhed sige at det ikke er muligt i server 2000 uden brug at 3. parts værktøjer.
Avatar billede kanselv Nybegynder
25. maj 2004 - 14:02 #9
Kender du nogle programmer hvormed det kan lade sig gøre?
Avatar billede venturer Nybegynder
25. maj 2004 - 15:14 #10
Eneste to links jeg har set referencer til er:
www.pedestalsoftware.com
www.mks.com

Men jeg har ikke selv kigget på dem, og ved ikke hvad de har at byde på.