Avatar billede spiritusanta Nybegynder
24. maj 2004 - 23:54 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er mindstelønnen?

Jeg skal ud og søge job for første gang i morgen :D
Jeg er nu 21 år, derfor vil jeg lige høre hvad mindstelønnen ligger på?
Håber på hurtigt svar :)

Med venlig hilsen
Jonas B
Avatar billede nopsen Ekspert
24. maj 2004 - 23:58 #1
Avatar billede strych9 Praktikant
24. maj 2004 - 23:58 #2
Mindsteløn er ikke noget der er lovmæssigt sat. Det er en overenskomst der er sat mellem fagforening og arbejdsgiver. Hvis du ikke er medlem af en fagforening så kan du ikke bruge mindsteløn til så meget.
Avatar billede nopsen Ekspert
24. maj 2004 - 23:59 #3
yep netop derfor linket hvor du kan se en oversigt :)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
25. maj 2004 - 00:01 #4
Jeg er ved at søge arbejde et sted hvor de samler, installere og sender computere fra.
Nopsen >> Hvad vil du sige det hører under?

Hvad ville en passende mindsteløn være for det :)
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
25. maj 2004 - 00:02 #5
Det kunne godt lyde som et HK-område, så hvis du er medlem af HK har du krav på en løn, der ligger på ca. 90 kr/timen.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. maj 2004 - 00:04 #6
yesh, men hvis jeg kender spiritusanta ret så er han næppe medlem af en fagforening og ved knap nok hvad de gør godt for. ;)
Så længe du ikke er medlem af en fagforening spiritusanta, så er der ikke noget der hedder mindsteløn. De kan tilbyde dig 30kr i timen og du kan sige ja eller nej. Jeg synes du skal kræve mindst 90/time som rasmusbg foreslår, men tror ikke du skal regne med meget mere end det.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
25. maj 2004 - 00:08 #7
hehe nej det er første gang jeg søger job :p

Så hvilken mindste timeløn ville være fornuftig at sige ja til?
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
25. maj 2004 - 00:09 #8
En god ide er også at sørge for at aftale evt. tillæg for overtid og arbejde på lør-, søn- og helligdage osv.
Hvis du var medlem af en fagforening ville alle disse ting, dog være på plads i overenskomsten...
Avatar billede strych9 Praktikant
25. maj 2004 - 00:10 #9
ja overtidsbetaling... og ferie.. og feriepenge
Avatar billede strych9 Praktikant
25. maj 2004 - 00:11 #10
og opsigelsesvarsel, og barselsorlov, og barns første sygedag.. =)

Kan du se hvad en fagforening er til for nu? :D
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
25. maj 2004 - 00:12 #11
Nu er det kun et sommerferie, samt weekend og muligvis eftermiddagsjob :)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
25. maj 2004 - 00:12 #12
Men mange tak for jeres råd, sidder lige og skriver ned :D
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
25. maj 2004 - 00:15 #13
men igen, hvad bør jeg tage som en god timeløn :)
Avatar billede strych9 Praktikant
25. maj 2004 - 00:16 #14
90kr/time er fint for et studiejob.
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
25. maj 2004 - 00:17 #15
Som strych9 har skrevet tidligere, skal du nok ikke regne med, du kommer langt over 90 kr/timen
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
25. maj 2004 - 00:18 #16
så alt over 90 kr/time vil være fornuftigt og bør ikke gå under den sats :)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
25. maj 2004 - 00:19 #17
Så må jeg ned i morgen se hvad de siger, men nu meget godt med den her baggrundsviden, så jeg ikke snyder mig selv ;)
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
25. maj 2004 - 00:20 #18
Jeps! Husk også alt det andet udover selve timelønnen...
Held og lykke :o)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
25. maj 2004 - 00:25 #19
Det vil jeg gøre (Overarbejde, søndage, lørdage, helligdage) er der mere jeg skal nævne :)

Mange tak allesammen :D
Avatar billede strych9 Praktikant
25. maj 2004 - 00:27 #20
jaeh, hvis du ikke får forhandlet opsigelsesvarsel så kan de jo fyre dig med 2 minutters varsel...
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
25. maj 2004 - 00:27 #21
Feriepenge og ferie...
Avatar billede popsy Novice
25. maj 2004 - 01:40 #22
Ansættelseskontrakt!!!  <-- Der skal det hele stå i :)
Avatar billede sluppi Nybegynder
25. maj 2004 - 07:12 #23
Det hører under Dansk Metal. De har it-folk under deres paraply. Men husk der er frit valg mellem fagforeninger.

Husk også hvis der ikke bliver lavet en ansættelseskontrakt hører du under en paragraf der gør, at du kan lægge sag an og få en 5000 kr for det..... har prøvet det et par gange. Fast sats
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
15. juni 2004 - 19:19 #24
Jeg kommer til at arbejde til mindstelønnen her i begyndelsen, der ligger på omkring en 86 kr... som jeg indtil videre vil være tilfreds med, dog hvis jeg får et bedre tilbud fra en anden virksomhed ikke stå tilbage fra at træde til :)

Takker for jeres svar.. men vil i ikke have point :D
Avatar billede strych9 Praktikant
15. juni 2004 - 19:21 #25
jow da =)
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
15. juni 2004 - 19:23 #26
Nej tak, ellers tak. Ingen til mig :o)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
15. juni 2004 - 20:44 #27
vi venter lige på popsy og sluppi :)
Avatar billede popsy Novice
15. juni 2004 - 23:11 #28
Nej tak, min indsats var vist begrænset :)
Avatar billede popsy Novice
23. juni 2004 - 02:39 #29
Husk at lukke spørgsmålet igen :)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
23. juni 2004 - 12:44 #30
ahh ja, tror alle dem der ville have point har svaret nu.. så tak til jer alle :)