Avatar billede borowik Nybegynder
19. maj 2004 - 22:17 Der er 6 kommentarer

LAN og WLAN på en computer.

Hej. Jeg har LAN og WLAN forbindelse. For at optimere hastigheden vil jeg bruge både LAN og WLAN til hovedsageligt at være på internettet. Jeg kører Windows XP Professional

1. hvordan skal det indstilles?
2. kan man indstille nogle programmer så nogle bruger WLAN
  mens andre LAN som internetforbindelse?
3. kan man sammenlægge internetforbindelsen så programmerne både
    tage LAN og WLAN?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. maj 2004 - 22:28 #1
med på en lytter
Avatar billede kenp Novice
19. maj 2004 - 23:32 #2
DEt vil ikke kunne lade sig gøre med en alm. windows, da den ikke ville kunne finde ud af det når du har 2 gateways! så skal du have nogle programmer som kan gøre således at de køre loadbalancing.

men hvorfor vil du det! du skal jo så have en internet hastighed på over 100 mbit for at kunne bruge det alligevel så det er jo ikke relevant!

så svarende er
1: ikke uden at du har et program som kan gøre loadbalancing.
2: se 1
3: se 1
Avatar billede borowik Nybegynder
21. maj 2004 - 14:26 #3
Har Win XP Pro - kan den så noget, eller? WLAN på 11 MB og LAN på 100 MB.
Der er to internetforbindelser og når mange benytter WLAN til internettet, falder hastigheden, så jeg vil benytte den anden internetforbindelse gennem LAN. Så hvorfor skal man have en internethastighed på 100 MB??
Avatar billede oz2kas Nybegynder
21. maj 2004 - 16:58 #4
du burde sådan set bare bruge forbindelserne.
windows er som standard sat op til at bruge automatisk metric.
denne metric (ved ikke hvad den hedder på dansk) er en værdi som windows selv sætter alt efter hvor hurtigt den finder netværksforbindelsen.
du kan læse mere om det her: http://www.winnetmag.com/Article/ArticleID/27315/27315.html

hvis du aktiverer begge forbindelser, og blot surfer, så burde windows selv finde ud af hvilken forbindelse den vil bruge.

hvis du stadig mener at det går for langsomt, og du gerne vil tvinge den til at bruge lan forbindelsen (hvilket den allerede burde) så kan du sætte din wlan forbindelses adresseinstillinger manuelt, og udelade en gateway samt evt. også dns.

til de sidste spørgsmål du har stillet,
windows xp har ikke indbygget load-balancing, men du kan evt. med dette program gøre "noget lignende" http://www.netlimiter.com/

du skal heller ikke have en internetforbindelse på 100mbit, men for at kunne mærke forskel (hvis der ikke er kraftig belastning på wlan forbindelsen) mellem wlan og lan, så skal du have en internetforbindelse der er over 11mbit, det er de færreste private brugere der har det.

hastigheden internt(lan og wlan) er væsentlig hurtigere end din forbindelse ud til internettet.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
22. maj 2004 - 23:47 #5
Kommet videre?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
23. juni 2004 - 23:17 #6
Kommet videre?