Avatar billede rossonero Nybegynder
18. maj 2004 - 12:13 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Problem med resource sletning/ændring

Først kan jeg lige henvise til følgende som blev løst

http://www.eksperten.dk/spm/483320

Resource databasen virker fint og folk kan oprette booke osv. Problemet er dog, hvis en person skal ind og ændre en anden persons indtastning.

Dvs. vedkommende der har oprettet en bookning er den eneste der faktisk kan ændrer eller slette bookningen .. hvordan kan dette gøres sådan kan slette/ændre ?
Avatar billede jogii Nybegynder
18. maj 2004 - 16:38 #1
Jeg ved ikke om det er præcis det du leder efter, men jeg prøver alligevel

Standard adgang til databasen er vistnok "Author". Denne ACL indstilling gør det muligt at ændre i dokumenter hvor
  -  ens navn
  -  en gruppe man er medlem af
  -  eller en rolle som man har fået tildelt i ACL
er angivet som forfatter til det pågældende dokument.
Som standard er den person, som opretter et dokument, sat til forfatter af dokumentet.
Hvis man derimod tildeler en person eller gruppe "Editor"-rettigheder i ACL, så må man rette i ALLE dokumenter som man kan se.
Men du kan se at det er et spørgsmål om hvem der må hvad. Jeg ville foreslå dig at tildele en begrenset gruppe mennesker "Editor"-rettighed og standard "Author". Typisk ville det være en sekretærgruppe eller lignende som får tildelt "Editor/Redaktør"-rettighed. Andre personer må så henvende sig til sekrætærene for at få rettet "forkerte" bookninger.

//Jörg
Avatar billede rossonero Nybegynder
19. maj 2004 - 09:13 #2
Det "højeste" man som kan person kan blive er vel "manager" på en database - så burde man jo have rettigheder til alt. Dette har jeg også tildelt personer, men når jeg ønsker at editerer en andens persons bookning kommer stadig væk: "this reservation can be edited only ny original requestor"
Avatar billede jogii Nybegynder
19. maj 2004 - 09:17 #3
Nu har jeg ikke gennemgået koden, men det er tydeligt at Lotus har bygget dette check ind i selve applikationen.
Du bør forøvrigt ikke give personer så høje rettigheder. Det kan gå alt for galt.
Jeg kigger lidt i koden og finder checket.
Avatar billede jogii Nybegynder
19. maj 2004 - 09:36 #4
hvilken version af Notes og/eller resource-templaten anvender du?
I v6 udgaven kommer beskeden:
"You don't have sufficient access to delete reservation(s). Reservation(s) can be deleted by its author, database manager or room/resource owner."
Er det den samme besked du får?
Avatar billede jogii Nybegynder
19. maj 2004 - 09:56 #5
Du kan oprette personer som ejere af en resource. Så må de slette bookninger af den. Men det gælder kun for bookninger du har oprettet efter rettelsen af "ejerskabet". Hvis du vil tildele ejerskab på gamle reserveringer kan du gøre det med en agent der sætter navne ind i feltet "ResourceOwner" på de personer, som må kunne slette resourcen.

Nå du definerer ejerskab på resourcen er det vist bedst at du angiver anvender indstillingen "Autoprocessing" og der tilføjer ALLE navnene på dem der må oprette bookninger i det første felt og tilføjer navnene på dem der må slette i andet felt. Det skal så gøres for alle resourcedefinitioner. Lidt kedeligt.

Umiddelbart er problemet at "Ownership" ikke kan tildeles ved "Owner restrictions = -none-"

Hvis jeg måtte bestemme, så ville jeg tilføe en ny rolle til ACL som hedder "[CanDelete]". I agenten "DeleteSelectedReservations" ville jeg checke om CurrentUser har rollen [CanDelete] og så fortsætte. Checket i agenten ville ligne checket for [CreateResource], som er lig med egenskaben "Database Manager" angivet i fejlprompten.

Du kan også som meget hurtig genvej give personer rollen [CreateResource], men så tror jeg de kan lave rigtig grimme ting i databasen. Det er lidt faligt.
Avatar billede rossonero Nybegynder
19. maj 2004 - 10:11 #6
Det havde jeg helt glemt at nævne.

Jeg har jo prøvet alverden .. og kan sige at personerne står med "manager" rettigheder, samtidig med der er flueben i "createResource" .. så de kan altså stort set det hele.. men stadig samme fejl.

Jeg har prøvet at ændrer til til "autoprocessing" men det hjælper intet fra før ..

hmm .. mærkeligt mærkeligt
Avatar billede jogii Nybegynder
19. maj 2004 - 10:13 #7
har du prøvet på nyoprettede bookninger?
har du overvejet at lave en agent der tildeler feltet "ResourceOwner" på bookningen til de personer der må slette?
Avatar billede jogii Nybegynder
19. maj 2004 - 10:14 #8
og hvilken version af Notes og databasen anvender du?
Avatar billede rossonero Nybegynder
19. maj 2004 - 10:24 #9
Notes version 6.02 - databasen også en 6`er version.

Der er alt i alt kun 4 personer - de må alle slette og ændrer hinandens reservationer

Har forsøgt at lave en ny bookning .. og derefter gå ind med en anden bruger, men stadig ingen rettighed
Avatar billede jogii Nybegynder
19. maj 2004 - 10:29 #10
Når du kigger på bookningen bagefter oprettelsen, står der så et navn i feltet "Resource Owner"?
Avatar billede rossonero Nybegynder
19. maj 2004 - 10:39 #11
Ja .. i feltet  Room/resourceowner(s)står de navne jeg har tilføjet...
Avatar billede jogii Nybegynder
19. maj 2004 - 10:41 #12
Hvad er den nøjagtige fejlbesked?
Avatar billede rossonero Nybegynder
19. maj 2004 - 11:03 #13
Når jeg går ind og kigger på en bookning er der ingen mulighed at vælge "edit document" .. det er der kun når man selv har oprettet reservationen.
Forsøger jeg at dobbelt klikke i teksten, som også normalt giver adgang til at redigerer i en reservation kommer følgende: : "this reservation can be edited only ny original requestor"
Avatar billede jogii Nybegynder
19. maj 2004 - 16:06 #14
Hvad med sletning fra oversigten ved at trykke på "Delete reservation"?
Avatar billede rossonero Nybegynder
24. maj 2004 - 08:14 #15
under "reservations by date" kan jeg godt gå ind og slette andre folks reservationer - men stadigvæk ikke editerer
Avatar billede jogii Nybegynder
24. maj 2004 - 09:06 #16
Jeg overså "ændre".
Lotus har kodet ind at det kun er "Requestor" der kan ændre. Ved at ændre i koden kan det sikkert laves om. Hvor vigtigt er det?

Umiddelbart er det min holdning at så meget som mulig ResourceReservering skal foretages i rigtige kalendre. Jeg plejer gerne at oprette "fiktive" kalendre, enten pr. afdeling eller funktion, hvor man så nemt kan booke både resourcer og personer ved samme lejlighed. På denne måde tages der også højde for aflysninger, gentagelser etc.
Ved at oprette "afdelings/funktions"-postkasser oprettes disse ofte som Mail-In-databaser. Navnet som der kan mailes til skal man blot indtaste som "Kalender-ejer" under den pågældende kalenders "Tools" og så virker alle kalenderfaciliteter som de skal.
Avatar billede rossonero Nybegynder
24. maj 2004 - 10:25 #17
Ja .. hvor vigtig er det.. det er jo ikke så smart, hvis en person har oprettet en bookning .. og hvis vedkommende ikke er tilstede kan reservationen ikke ændres.
Det virkede uden problemer i 4.6 versionen :(
Avatar billede jogii Nybegynder
24. maj 2004 - 10:28 #18
Har du overvejet at gøre det på den anden måde?
Jeg har mange scenarier hos kunder hvor det er en rigtig god løsning, som du altid kan regne med er understøttet.
Avatar billede rossonero Nybegynder
24. maj 2004 - 10:36 #19
Meningen med sådan en database er jo at kunne bruge det til reservationer m.v - Så kan man seføli omgå den med din metode, hvilket sikkert også er fint nok. Men sagt på en anden måde, så skal vi på en eller anden måde få det op at køre, da det kørte perfekt i den gamle version af notes
Avatar billede jogii Nybegynder
24. maj 2004 - 11:17 #20
Min metode er ikke bare en omgåelse, men giver faktisk bedre sammenhæng med forretningen, fodi du kan knytte rumreservationer, apparater og personinvitationer sammen. Freetime-Schedule er også understøttet for ALLE resourcer/involverede samtidig.

Men databasen kan sagten tilpasses så ResourceOwner også kan rette.
Men når Lotus har bygget ind at de ikke kan så kan der være en grund til det.
Knappen "Edit" skal blot rettes til og i formularen "Reservation" skal der rettes til i "QueryModeChange" (og vist nok også i en "Open")-event.