Avatar billede mastersite Nybegynder
17. maj 2004 - 20:49 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvad er domænenavnet ugs.dk vær ?

For noget tid siden købte jeg på vegne af en ungdomsgruppe, domænenavnet ugs.dk - i mellemtiden er der sket det at Electronic Data Systems har solgt deres softwaredel for 12,8 mia kr. - og derved er der blevet dannet selskabet UGS PLM(www.ugs.com) - de har nu via svenske stråmænd henvent sig til mig for at spørge om de kan købe ugs.dk - men hvad er sådan et domænenavn vær ? - er der nogen der kender fortilfælde der minder om dette og ved hvad den slags domænenavne er solgt for ?
Avatar billede aner-intet Nybegynder
17. maj 2004 - 21:03 #1
ok FEDT! : ) Aner sku ikke hva sådan noget er værd, men vil da skyde på flere tusinder.

Du må jo bare sige de skal komme med et tilbud..
også høre hva de siger og så poste det herinde, nok bedst du spiller lidt kostbar, for tror de har brug for det hvis de har målgruppen i dk også..
Avatar billede keysersoze Guru
17. maj 2004 - 21:05 #2
som sådan er ugs.dk ikke noget specielt andet end det er et kort domæne-navn. Navne kan være alt mellem 0kr og flere millionær værd - selvfølgelig alt efter hvor godt det er og specielt hvem der er interesseret.

Jeg ville lade den interesserede komme med et bud - det er jo ikke dit "problem" at de vil købe det, og du har for stor risiko for at fyre en dum pris af til dem. Så lad dem for så vidt muligt komme med et bud - på den måde kan du måske se om de mener det seriøst eller ej
Avatar billede exp Juniormester
17. maj 2004 - 21:06 #3
Lignende sag:
www.tdc.dk ;-)
Avatar billede ricky Nybegynder
17. maj 2004 - 21:10 #4
Hmm.. det er lidt svært at sige da de jo i forvejen ikke har ugs.?? i mange andre lande og har fundet andre løsninger.

Nu siger du jo selv svenske stråmænd.. hvis de ikke vil byde noget særligt.. kunne det jo være fordi at de slet ikke repræsenterede UGS.

Tag chancen.. spil kostbar.. find på et eller andet som UGS kan stå for hurtigt og sig noget i retning af "hmm, aehmm, jeg havde nu planlagt at bruge domainet til Ulla's Gynge Stativ - såh.. beløbet skal være attraktiv førend at det kan komme på tale."
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
17. maj 2004 - 22:09 #5
hehe og oplys at beløbet er i Danske Kroner, og ikke Svenske Kroner, bah ;)

Du kan komme til at miste flere tusinde hvis du ikke er opmærksom ;)

Jeg vil mene at www.ugs.dk vil være omkring... 5.000 kr værd. 10.000 kan være de vel give...

Du skal i hvert fald ikke gå under 5.000 kr.

Dog hvis de synes du er for grådig, kan de lægge sag an imod dig, pga. deres navn er registreret varenavn osv. osv. og HVIS de vinder, skal du give dem domænet gratis (eller du får max 75 kr for det eller sådan noget).

Så vælg dit svar tilbage til dem med omhu. ;)

held og lykke, og tillykke med din gevinst ;)
Avatar billede fangel Nybegynder
17. maj 2004 - 22:23 #6
lige lidt hurtige jura, selvom jeg absolut ingen 'licenseret' viden har på det område (eller IANAL, som den pæne forkortelse hedder)

HVIS, du havde købt domainet EFTER at firmaet blev dannet, og ikke kan dokumentere at det er til dig selv, så kan du maks forlange hvad du har betalt - forlang mere og du skal slippe det uden betaling...

da du derimod har købt FØR firmaet overhovedet blev dannet (og ser bort fra insider-viden) kan det derfor ikke være for at 'afpresse' firmaet, og det er derfor en handels-vare som alt andet - og du kan derfor forlange lige hvad det skal være (within reasons)

EN lille historie fra det virkelige liv om emnet

--- http://www.it-retten.dk/tilfoejelser.htm ---
Til omtalen s. 495 af dansk retspraksis kan nu føjes Sø- og Handelsrettens dom af 8. maj 2002 i sagen vedrørende domænenavnet br.dk. Under den pågældende sag havde Top Toy A/S, der er moderselskab til BR-Legetøj A/S, nedlagt påstand om at få overdraget rettighederne til domænenavnet br.dk. Det pågældende domænenavn var registreret af en Internet-virksomhed, som efter tvangsopløsning var overført til en anden Internet-virksomhed. BR-Legetøj A/S havde tilbudt at købe domænenavnet for 15.000 kr., men da registranten forlangte 300.000 kr. for overdragelsen, anlagde man i stedet sag. Ved Sø- og Handelsrettens dom blev det fastslået, at varemærket BR var indarbejdet i en sådan grad, at det havde fået beskyttelse af KODAK-reglen i varemærkelovens § 4, stk. 2. Da sagsøgte ikke havde oplyst konkrete planer for, hvorledes domænenavnet - som ellers i kraft af den korte adresse måtte anses for at være særdeles attraktivt - påtænktes anvendt, og da en betydelig del af de brugere, som første gang måtte ønske at søge BR's hjemmeside på Internettet, ville få meddelelse om, at domænet ikke var tilgængeligt, fandtes sagsøgtes registrering at have markedsføringsmæssig skadevirkning for BR-Legetøj. Under disse omstændigheder fandtes opretholdelsen af domænenavnet at måtte anses som en erhvervsmæssig anvendelse af BR's forretningskendetegn, der som sådan var stridende mod markedsføringslovens §§ 1 og 5. Selvom varemærkelovens § 4, stk. 2, ikke kunne bringes i anvendelse "da domænenavnet ikke anvendes på konkrete varer og tjenester" fandt retten dog også, at opretholdelsen af domænenavnet under disse omstændigheder kunne forbydes efter varemærkeloven § 4, stk. 2.
Dommen er anket (men efter eksekutionsfristens udløb).
---

Morten
Avatar billede mastersite Nybegynder
17. maj 2004 - 22:26 #7
Synes der er ret mange der kun læse overskriften - og ikke resten...
UGS er en forening der hedder UngdomsGruppen i Sydjylland og domænet er ikke købt med noget spekulation for øje...og er registreret 1½ mdr. FØR nogen amerikaner fandt på at skabe virksomheden UGS PLM...

Men er der ingen der kender til konkrete sager der kan sammenlignes med denne ???
Avatar billede bb_maze Nybegynder
17. maj 2004 - 22:27 #8
Men så er det sikkert en fordel at du har det på siden som du har... Der står jo at portalen er på vej, og du behøver vel ik fortælle at i har opgivet planerne.... Og det kunne jo også ske at du en dag fik lyst til at starte det op igen..

Held og lykke!

HYGGE
Avatar billede pehory Nybegynder
17. maj 2004 - 22:28 #9
Hej mastersite
Først og fremmest vil jeg råde dig til at få smækket noget på domænet. For hvis domænet ikke bliver brugt til noget, og de har patent på domæne-navnet, kan de meget vel gå hen og få domænet gratis ved en retsag! :-( Så skynd dig lige at sætte en text eller noget på :-)
Prisen er meget svær. Jeg vil som 4us aldrig i livet gå under de 5000 kr. (DKK)
Som der også er sagt synes jeg du skal spille kostbar og fremsætte dine fremtidsplaner for siden, så de kan se at der er potientale i domænet.
Desuden kunne det måske være en idé at snakke pris i US Dollars/Euro, så man slipper for misforståelser?

Held og lykke med salget herfra!

Peter
Avatar billede fangel Nybegynder
17. maj 2004 - 22:31 #10
igen, IANAL - hvis du ikke vil bruge ugs.dk til noget der minder om det som UGS PLM laver, så er alt i den fineste orden... hvis du derimod begynder (eller gruppen begynder) at lave noget som PLM også laver - så bliver i nok sagsøgt til helvede for at have overtrådt nogle copyright-regler

Tænk på Apple (computer-firmaet) og Apple (record-company) - har lavet fint sammen i lang tid - men der begynder nu at komme knas mellem dem pga Apple(comp. firm.)'s iTUnes hvor du kan købe musik, og de er derfor gået ind på det andet Apple's 'område'...

Morten
Avatar billede keysersoze Guru
17. maj 2004 - 23:06 #11
hvis et firma sælger deres software-del for 12.8 mia vil jeg nu mene at 5-10000 er lidt lavt sat... men det kommer selvfølgelig an på (som de andre siger) om sitet er aktivt samt hvad registreringstidspunktet er...

men det vil jeg nu ikke bekymre mig om - for de har jo selv henvendt sig i en venlig stemning så lad det blive derved. Skriv tilbage og fortæl meget kort om baggrundet bag navnet samt at du ikke lige umiddelbart havde forestillet dig et salg men at de da kunne komme med et tilbud og så kunne i tage den derfra
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
19. maj 2004 - 12:17 #12
tdc.dk blev solgt for 2.000.000 - ja, 2 (to) millioner...
Avatar billede whyme Nybegynder
24. maj 2004 - 03:39 #13
jes_petersen2: hvem var så heldig at have det domain?
Avatar billede popsy Novice
24. maj 2004 - 11:08 #14
Det havde Thy DataCentral.
Avatar billede whyme Nybegynder
24. maj 2004 - 11:35 #15
Ja, så er det nu man ærgrer sig over man ikke oprettede et lille firma med et navn som passer til TDC forkortelsen, og købte domænet og ventede ;)
2 mio kunne jeg godt bruge ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. maj 2004 - 11:47 #16
2mill. er kun rygter... det korrekte beløb er hemmeligt.
Avatar billede whyme Nybegynder
24. maj 2004 - 12:17 #17
Kan man  holde sådan noget hemmeligt? det skal vel stå et sted som salg/køb m.v.?
Avatar billede bb_maze Nybegynder
24. maj 2004 - 12:35 #18
Ja, det kan man sagtens. Hvis begge parter bliver enige om at de ikke melder det ud, ja så kan det jo ikke komme ud.. I hvert fald ikke officielt..

HYGGE
Avatar billede whyme Nybegynder
24. maj 2004 - 12:49 #19
Okay, troede jeg ikke man kunne...

Told & Skat: Hva.. har du brugt 2 mio på tyggegummi?
TDC: Ja, vi øhm... fik lyst til det

:)
Avatar billede popsy Novice
24. maj 2004 - 13:03 #20
Hmm, tror egentlig heller ikke det er så nemt. Tdc er vel forpligtiget til at offentliggøre deres regnskab, men det kan selvfølgelig være gemt bag en eller andet etableringskonto.
Avatar billede bb_maze Nybegynder
24. maj 2004 - 13:47 #21
Går ud fra at Told og Skat har tavshedspligt... Med hensyn til regnskab så har de nok gemt det et eller andet sted.

Men man hører jo også tit om fx salg og køb af foboldspillere, og der melder de også sjældent ud hvad spilleren kostede.. I hvert fald officielt..

HYGGE
Avatar billede popsy Novice
24. maj 2004 - 13:51 #22
bb_maze> Hvis du absolut skal skrive hygge efter hvert indlæg, gider du så ikke gøre det med små bogstaver. Det føles som om du skriger ind i mine øjne :)
Avatar billede popsy Novice
23. juni 2004 - 02:44 #23
Husk at lukke spørgsmålet igen :)
Avatar billede keysersoze Guru
30. juli 2004 - 13:04 #24
lukketid?