Avatar billede purnas Nybegynder
03. maj 2004 - 17:01 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp med ny brænder

Har lige købt ny brænder, men kan ikk tilslutte den :(

Jeg har sat cd-rom drev som Slave, på IDE 2 og cd-brænder som MASTER på IDE 2. Men under opstart siger den med det samme:

Auto detecting Primary: Master.. IDE Harddisk
Auto detecting Primary: Slave.. Not detected
Auto detecting Secondary: Master.. Not detected
Auto detecting Secondary: Slave.. ATAPI Cd-rom

Primary Master: YAR41BW0 Maxtor 6Y080LO
ULTRA DMA MODE-6 S.M.A.R.T CAPABLE BUT DISABLED
Secondary Slave: CA05 SAMSUNG CDROM SC152A

Neden under alt dette står der med rødt:

!!!!!!!!!IDE DRIVES INSTALLATION ERROR!!!!!!!!!!!!!!!!!
For best reliability and performance, please change the stand alone drive slave to master. System halt...

Hvad ska jeg gøre??

Håber meget på der nogle der kan hjælpe..!

På forhånd tak

Purnas
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
03. maj 2004 - 17:05 #1
Check at clipsene nu også er sat de rigtige steder (hvis den ene er cable select får du nemt problemer)og byt eventuelt de to om.
Avatar billede netpxg Nybegynder
03. maj 2004 - 17:07 #2
Er din cd-rom sat som slave  ?
Virker det med harddisk og brænder uden cd-rom.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
03. maj 2004 - 17:09 #3
prøv at reset bios, og aktiver din s.m.a.r.t... i bios, bagefter..O)

Og det bedste er at sætte dem til master og slave, og ikke cabel select.!

det betyder iøvrigt ikke så meget om hvor drevene sidder.
Avatar billede purnas Nybegynder
03. maj 2004 - 17:16 #4
For at kunne starte min pc har jeg bare sat cdrom som master og cd-brænder som slave.. men min pc finder intet alligevel :S men brænderen SKAL vel vær sat som Master og cdrom som slave før at det fungere korrekt, eller hvad??

>>netpxg Min pc kan godt starte, men den finder ikk min brænder.. hvis jeg går ind i "denne computer" kan jeg kun se A: og C:

>>Bartfreak .. Hvordan aktivrer jeg min S.M.A.R.T ??
Avatar billede bartfreak Nybegynder
03. maj 2004 - 17:27 #5
start med at slukke pcén,.. åben maskinen, og tæt på batteriet sidder der sikkert 3 pins med en jumper i. flyt den et øjeblik. Start pcén, og gå i bios, og "load default settings".. derefter auto detecter du drevene.. finder bios dem ikke, må selv configurer dem.
s.m.a.r.t... finder du i bios,men hvor kommer lidt an på din bios/mobo... du må rode lidt rundt..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
03. maj 2004 - 17:58 #6
virker det så..???
Avatar billede purnas Nybegynder
03. maj 2004 - 18:44 #7
Hmm.. Nej, jeg har ikk kunne konfigurere dem.. :S

Jeg fandt noget i BIOS der hed IDE Devices.. der under stod der at PCI IDE BUS MASTER var Disabled den satte jeg til Enableb.. Der stod også S.M.A.R.T For Harddisk var Disabled den satte jeg også til Enabled..

Når jeg starter står der at S.M.A.R.T Status OK..

Men den melder stadig samme fejl når mit cd-rom drev står som slave og min brænder som MASTER..

Hva gør jeg nu??
Avatar billede bartfreak Nybegynder
03. maj 2004 - 18:59 #8
kan du ikke ( når du inde i bios, og ser drevene).. bruge pile tasterne, for så at sætte den til cd-rom drev.??
Avatar billede purnas Nybegynder
03. maj 2004 - 19:16 #9
hva skal jeg sætte til cd-rom??
Avatar billede purnas Nybegynder
03. maj 2004 - 19:27 #10
Jeg har prøvet og tilslutte en gammel brænder.. den kører fint med cd-rom drevet som slave.. Kan det være at min nye brænders er defekt??

Men bios finder kun mine drev under opstart.. jeg kan ikk finde dem i "denne computer" og i enhedshåndtring er der et udråbstegn ud for cd-rom og brænder..

hvad skal jeg gøre ved dette?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
04. maj 2004 - 10:02 #11
HVis du tror den er defekt, så byt den.!