Avatar billede rossonero Nybegynder
03. maj 2004 - 11:53 Der er 9 kommentarer

Domino Server pludselig nede

Af en eller anden årsag så går Domino Serveren ned. På serveren kører Domino server vinduet, men nu er det sket 2 gange at dette vindue pludselig har været væk .. dvs. serveren også går ned selvfølgelig!. Det er sket i en weekend, så det er altså ikke uden videre et "uheld" at det er blevet lukket ned.

Windows kører fint videre, så det er altså ikke nogen windows fejl .. ihvertfald ikke ved første øjekast.

Det er en 6.02 server version ...

Nogen der kender til dette ....
Avatar billede jogii Nybegynder
03. maj 2004 - 12:52 #1
Jeg har set noget lignende tidligere. Prøv at se om der er NSD-debug filer på serveren fra de pågældende nedbrud.
Sæt også FaultRecovery igang, så serveren starter op igen automatisk.

De gange hvor jeg har set problemet forsvandt det igen, og nedbrudene var sporadiske, tilsyneladende knyttet til nogle oversigtsopdateringsprocesser der var sat til at køre om natten.
Hvad er OS? Jeg har ikke set problemet på Linux, kun på W2K.

Sidst jeg så det var Windows også fin bagefter, men efter en reboot af Windows forsvandt problemet, så det kan ikke med 100% sikkerhed siges at være en KUN Domino fejl.
//Jörg
Avatar billede jogii Nybegynder
03. maj 2004 - 12:53 #2
NSD-filerne ligger normalt i biblioteket IBM_TECHNICAL_SUPPORT.
Avatar billede tgunni Nybegynder
03. maj 2004 - 14:59 #3
Der kan være mange årsager til problemet med din Domino Server. Køre serveren med et standard setup eller har du installeret eksterne applikationer såsom antivirus eller spam på Domino serveren? Har du prøvet at disable nogle af de aktive servertasks på Domino serveren? Det kan gøres nemt i notes.ini. Mit bedste råd er som altid udelukkelsesmetoden. Start f.eks Domino serveren med Routertask alene og se om serveren så køre stabilt.
Avatar billede jogii Nybegynder
03. maj 2004 - 15:12 #4
->tgunni: Problemet med udelukkeslesmetoden er at den kun virker ved konstant nedbrud. Det lader til at serveren er i en sporadisk fejlfase, hvor du kan prøve at udelukke ligesåmeget du har lyst til, du vil nok aldrig finde fejlen på denne måde.
Avatar billede rossonero Nybegynder
03. maj 2004 - 15:19 #5
Ja.. det er sket 2 gange i 3 måneder .. første gang det skete overvejede jeg om jeg måske kunne have lukket vinduet ned ved et uheld igennem pcanywhere .. men her i weekenden skete samme fejl .. hvor ingen var i nærheden.

De NSD filer er jo mega enorme ... men når jeg sådan skimter det igennem er der "error" .... nogen steder og andre steder ikke ?!?
Avatar billede tgunni Nybegynder
03. maj 2004 - 15:37 #6
Efter min mening er udelukkelsesmetoden udemærket uanset om fejlen er periodisk eller konstant. Har du lavet nogen ændringer på Domino serveren lige før fejlen begyndte?. Hvad bruger du i forbindelse med Antivirus, Spam og backup? Det kan meget vel være i forbindelse med modtagelse af en special mail, som dit antivirus applikation går ned på. Jeg har tidligere haft problemer med nogle helt speciale mails i MIME format, som vores Antivirus applikation havde problemer med, og det fik serveren til at gå ned.
Avatar billede jogii Nybegynder
03. maj 2004 - 15:44 #7
-> rossonero: Jeg mener det er teksten "Fatal" som du skal kigge efter. NSD-filer er komplette Debugfiler, som kan sendes til Lotus/IBM og så kan de ofte ud fra dem se hvad der er sket. Kunne du finde NSD-filer hørende til de tidspunkter du havde oplevet nedbrud?
Har du overvejet Fault Recovery? Så er serveren i det mindste op igen efter nedlukning. Virker rimelig godt.
-> tgunni: Jeg er enig I at udelukkelsesmetoden er fin, men ikke hvis du skal vente 3 måneder med at tage backup, blot fordi du har sporadiske fejl :-)
Avatar billede rossonero Nybegynder
30. juni 2004 - 16:16 #8
Nogen der har en mail adresse hvor jeg kan sende de NSD filer til ? - IBM hjemmeside er et stort kaos
Avatar billede jogii Nybegynder
30. juni 2004 - 17:04 #9
Det er et spørgsmål om aftaler etc.
Du kan prøve at gå ind på http://www.lotus.com/support
Herfra kan der oprettes supportsager.
Du kan også kontakte "din" Lotus Business Partner. Denne har mulighed at kontakte Lotus via et Partner Forum. Gør evt. begge ting.
Du kan få en delvis liste over nogle BP'er her:
http://www.notesnet.dk
Jeg er også på denne liste.