Avatar billede strych9 Praktikant
24. april 2004 - 02:07 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Skattesnydende udbydere

Frank Aaen og Ekstrabladet har lavet en liste over firmaer der gør krumspring for at undlade at betale skat til vores allesammens statskasse.

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=245709

Det er interessant at se at også internetudbyderne Tiscali og Telia Stofa figurerer på listen.

Tjah, som forbruger er jeg egentlig glad for at jeg allerede har bestilt en afløser for min Stofa forbindelse. Ganske vist ikke af nationalfølelser da det er noget tid siden. Tror nu at jeg ville have overvejet det kraftigt på nuværende tidspunkt hvis jeg ikke allerede havde besluttet at skifte. =)

Hvad synes I andre?
Avatar billede roenving Novice
24. april 2004 - 02:32 #1
Er der nogen som er overrasket ?-)
Avatar billede Beach Mester
24. april 2004 - 02:35 #2
Tja... Du spørg om meninger, ikke facts. Så tør jeg da godt komme med min klare mening:-)

Det kan bringe mit pis i kog, at den danske stat har så indviklede regler at de ikke selv kan finde ud af at lukke alle de "huller" der findes.

Det kan absolut ikke bringe mit pis i kog at de firmaer der har mulighed for det, bruge de muligheder der findes for at slippe for regninger fra Told/Skat.

//Beach
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. april 2004 - 09:05 #3
strych9, så husk også at undlade at drikke Coca Cola og spise hos diverse store amerikanske fastfood kæder ;)

Jeg mener nu heller ikke det er virksomhedernes problem. Kan der spares penge ved at udnytte huller i skattelovgivningen - ja så gør man det. Jeg tror såmen også de fleste private mennesker udnytter mulighederne for befordringsgodtgørelse på det groveste, hvis muligheden opstår. "ekstremmoralsk" set, er det da ikke godt. Men problemet ligger, efter min mening, hos de lovgivende myndigheder. Det er deres opgave at stoppe de huller der måtte være.
Avatar billede peet-49 Novice
24. april 2004 - 10:46 #4
Et hvilket firma med respekt for økonomien, bruger de regler, der er foreskrevet, det er regeringen, der er synderen.
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
24. april 2004 - 10:55 #5
Men hvad kan vi, forbrugerne, og de små selvstændige, som gerne vil være større, men ikke har mulighed da konkurrencen er for stor...?

Det er jo urealistisk at vi alle bare lige kan stoppe med at købe Macdonalds eller Cola eller Te eller hvad man nu køber...

Det må da være muligt at lægge sag (og have en ret god sag) an mod de store selvskaber hos konkurrence styrelsen eller lignedne...

Det er jo bare en bøjning af Monopol... de har ikke monopol, da der er andre produkter... men de har monopol, fordi folk kun køber deres produkter, da deres prisen kan holdes nede.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. april 2004 - 11:01 #6
Virksomhederne bryder ingen regler. Dermed er der heller ingen sag at tage op :)
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
24. april 2004 - 11:27 #7
Det er da konkurrence forvridende...
Avatar billede mobius6 Juniormester
24. april 2004 - 12:00 #8
jo, Hovedansvaret ligger naturligvis hos den lovgivende forsamling.
MEN, de firma der beskrives (og sikker 1000 andre) nøjes jo ikke 'bare med at
benytte sig at de huller der er i lovgivningen, og det er parktisktalt umuligt
at lukke huller overfor virksomheder med en "usund" indstilling/tilgang til forretning, der vil altid være mulighed forkrumspring, hvis man VIL!
det handler om plain etik og moral og almindelig medmenneskelihed og accept
overfor det miljø (land, nation, folk) man befinder sig I. det er for fanden ikke en børnehave, der er ren spekulation og det er os forbruger de pisser på, dig og mig.
Så lad være med hykle "det er regeringens problem, så jeg drikker min coke og spiser min burger",  bvaar! det er "dit" enkeltindividet" 's problem det er dig der våd ned af ryggen.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. april 2004 - 12:09 #9
De huller der hentydes til, er faktisk ganske enkle at lukke. Det er blot at vedtage, at virksomheder der driver forretning i landet, skal betale skat af de penge der er tjent i landet.

En virksomhed som Coca Cola er IKKE en velgørende organisation. Tror man det, er man mere end normalt naiv.

Og nej... det er ikke mit problem. Jeg er ligeledes ret tør ned ad ryggen...
Avatar billede strych9 Praktikant
24. april 2004 - 12:10 #10
Jeg tror jeg tager lidt mobius6's holdning til det. Ved ikke om jeg vil gå så langt som til at kalde det hykleri, men at give los "bare fordi de kan" synes jeg ikke er rigtigt.
Det er lidt ligesom at sige at selskabstømning er ok bare fordi det var muligt at gøre engang. Dem som betaler regningen er skatteborgerne. Tror altid det vil irritere mig at se penge forsvinde ud af landet på den måde.

nanoq-> Jeg drikker forresten kun jolly cola i det omfang det er muligt fordi det er dansk. Jeg er ryger så kan sgu ikke smage den store forskel alligvel ;)
Avatar billede mads.peder Nybegynder
24. april 2004 - 12:14 #11
Den bedste cola er faktisk harboe´s i følge min smag :-)
Avatar billede fet321 Nybegynder
25. april 2004 - 10:14 #12
Mener helt klart det som foregår fra flere multinationale selskabers side, er samfundsundergravende.
Det er noget svineri og moralsk forkasteligt.

Og idéen med at lægge ansvaret for egen moral og etik overpå politikerne, kan jeg overhovedet ikke sætte mig ind i.

Jeg synes de danske politikere, skulle gøre som de japanske. Hvis ikke selskaberne vil oplyse hvad de har tjent, bliver det fra politisk side anslået, hvor meget de har tjent. Og så bliver de beskattet af det anslåede beløb.

At hovedparten af den danske befolkning ikke gør noget (læs: går uden om produkter fra de samfundsundergravende virksomheder), er mig også uforståeligt.
Det er ikke så svært at se, at vi bliver taget for hårdt i røven.
De bruger dansk infrastruktur til at tjene penge. Men da de ikke betaler skat, er de ikke med til at betale for opbygning og vedligeholdelse af kloaker, veje, havne osv. Der er derimod de danske skatteydere og danskejede firmaer, som alene står for denne udgift. Derudover forurener flere af dem givetvis også i større eller mindre grad. Dette bliver også et problem/udgift for det danske samfund.

Jeg kunne godt ønske mig, at lidt flere danskere, brugte en smule tid på at undersøge hvor mange af deres dagligvarer, som stammer fra et udenlandsk selskab, som ikke betaler skat i Danmark, og så næste gang de var ude at handle, prøve at finde et tilsvarende produkt produceret at et dansk firma.
Vi kan da lige så godt prøve, at beholde så mange stakater i vores egen kasse, som vi nu kan.
Det er da sund fornuft.

Så er det fanme sagt!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. april 2004 - 11:11 #13
Meget idealistisk og politisk korrekt.

Det er blevet moderne at være politisk forbruger. Og det er da bestemt også prisværdigt.

Jeg har dog andre ting at bruge min tid og mine penge på, end at sætte mig ind i hvilke varer der er politisk korrekte at købe. Min holdning er, at jeg ved at sætte mit kryds til folketingsvalget, har været med til at ansætte en flok mennesker der skal varetage mine politiske interesser.

Der er visse organisationer og virksomheder jeg af princip ikke vil støtte (fx. scientology). Derfor ER der da nogle virksomheder jeg ikke vil handle med. Men det strækker sig kun så langt, at jeg ikke skal undvære de konsumvarer jeg sætter pris på.
Avatar billede mobius6 Juniormester
26. april 2004 - 19:28 #14
humm, næ det handler ikke om at være "politisk korrekt" det handler om at tage ansvar
for "dig" selv, dine medmennesker og i udpræget grad dine efterkommere.
hvis du mener at dit bidrag til samfundets udvikling og vores fælles fremtid kan klares ved at sætte et (mere eller mindre) ligegyldigt kryds med enblyant engang hver 4 år. jeg så står det sgu sille til.
Og nej det kræver ikke timelange granskende studier i multinationale selskabers
værdigrundlag og politikker, det er vist klart for enhver at konsordier som fx. Coke, nike, GSK osv... bevæger sig på kanten, det kræver hverken studenterhue eller læsebriller:)
Avatar billede strych9 Praktikant
14. maj 2004 - 19:08 #15
Så dukkede det her spørgsmål pludselig op igen efter at have været "gået tabt". Jeg vil lukke det om 48 timer med mindre der kommer endnu et nedbrud ;)  Smid svar dem der vil have point.
Avatar billede Beach Mester
15. maj 2004 - 01:51 #16
Jeg springer point over. Har ikke givet noget svar der løser noget problem:-)

//Beach
Avatar billede peet-49 Novice
15. maj 2004 - 08:26 #17
Jeg skal ikke have point.
Avatar billede fet321 Nybegynder
16. maj 2004 - 16:48 #18
Dvs. at nogle af de tabte spørgsmål er kommet tilbage.
Det er jo lækkert :)
Avatar billede strych9 Praktikant
27. maj 2004 - 13:49 #19
Nå, det kunne være jeg skulle gøre alvor af at lukke det her spørgsmål nu. =)

Der er ikke nogen der har svaret, så jeg bliver nødt til at rende med point igen.