Avatar billede javadi Nybegynder
22. april 2004 - 22:11 Der er 12 kommentarer

anskaffelse af nye server

Hej

I forbindelse med min opgave omkring et firma´s netværk (med 40 ansatte), har jeg forslået, at de anskaffer nye server (nye maskiner).
p.t. er der 1 filserver (850 MHz) som også er en PDC, 1 mail server (1.8 GHz og EX5.5), 1 Navision (450 MHz)som er også en BDC og 1 citrix(500 MHz). samtlige med 100 mbit netkort

Det har jeg gjort dels fordi samtlige servere (på nær 1) er mere end 4 år gamle og dels det er 400-800 MHZ...

Forslaget går ud på: 1 ny til Fil og DC med (2.4 GHz)
                    1 ny til Exchange 2k3(2.4 GHz)
                    1 ny til Citrix (2.4 GHZ).

Nuværende Exchangeserver (1.8 GHz) omdannes til Citrix (altså 1 farm med 2 servere).

Nuværende filserver (850 MHz) omdannes til DC (altså i alt 2 Dc´er).

Navision (450 MHz) opgrders til win2k3.

spm 1: Hvad siger I til det?

... på de nye servere forslår jeg, at der installeres W2k3 og dermed ændre den nuværende platform.
I forbindelse med opgradering har jeg også forslået, at de omdøber/ændrer deres Domain navet. Det er fordi firmaet har ændret navnet siden hen.

spm 2: hvor og hvordan skal man starte således, at jeg uden prob. kan flytte bruger navn, password til AD ?

spm 3: Kan man i det hele taget går direkte fra NT4 til W2k3, odder was ? er der noget man skal tage hensyn til?

Spm 4: kan man (uden videre) opgradere Navision server til Win2k3? Er der noget man skal være opmærksom på ?

Besvarelserne behøves ikke at være dybtgående. Noget jeg kan bruge det som kommentar i min rapport.
Avatar billede skwat Praktikant
22. april 2004 - 22:21 #1
Hvilken navision er det?
Avatar billede lap Nybegynder
22. april 2004 - 22:22 #2
1: det er vel ok, men jeg kan ikke se nogen årsager til citrix i det du skriver. Så ud fra din tekst er det alene brug af ekstra penge.
Desuden foregår der ingen form for server konsolidering - det eneste som sker er, at der etableres en yderligere server.

2: først etableres det nye AD. Efterfølgende etableres exchange serveren (som vil udvide AD schema). På den måde er der ikke så meget arbejde som skal laves om, hvis det ikke går galt.
Herefter bruges admt til at migrere computeraccounts, migrering af grupper og migrering af brugerne. Brugere migreres (og ikke gen-oprettes) for at bibeholde deres sid-history. Brugerne vil fortsat have adgang til data på den gamle server.
Nøste step vil være at få flyttet data - etablere DC2 - og til slut citrix (som jeg ikke kan argumentere for, da jeg ikke kan se fornuften).

3: Ja, eneste problem er rettigheder tildelt på build-in accounts (domain users og domain admins, da disse ikke kan migreres).

4: aner det ikke
Avatar billede leif Seniormester
22. april 2004 - 22:28 #3
spm 1: Overkill at købe en ny server til Exchange. Brug hellere pengene på lidt bedre diske eller mere ram i de andre.
Avatar billede lap Nybegynder
22. april 2004 - 22:31 #4
spm 1: eftersom maskinerne ikke er specificeret yderligere, så forventer jeg egentlig, at DC er udstyret med hardware-raid1 SCSI diske og mindst 1Gb ram. Citrix er udstyret med hardware-raid1 SCSI diske og 2-3Gb ram.

Det er vel rigtige servere....
Avatar billede javadi Nybegynder
22. april 2004 - 23:03 #5
Skwat -> Navision Attain.
Lap -> ad 1) det skyldes, at de bruger gamle pc ér med win9x. nogle enklte med win2k og Xp. ved at sætte en ny citrix server, kan jeg publicere desktop og på den måde lave de om til tynde klienter dermed også forlænge deres levetid.
Hvad mener du med at "ingen form for server konsolidering".

Ellers følgende ekstra oplysninger:
Servernavn        CPU      RAm      Raid
                  (MHZ)      (MB)

fil-print          850      262        5
Mail              1800      512        ?
Navision          450      512        1
Citrix            500      460        ?
Avatar billede misbruger Nybegynder
22. april 2004 - 23:50 #6
Først og fremmest.... backup ?
- ej at forglemme!

1.
Jo mindre du kører med en ulicenseret Citrix, eller kan begrunde dine behov, så er du lige så godt tjent med TS.
(Jeg elsker selv Citrix, men det er en omkostningsfuld affære)

Endvidere savner jeg oplysninger om diske.. antal type etc.

Eventuelt skal du kigge på at lade Exchangen kører på sin nuværende hw, og lade den køre som DC også.
Dermed får du din nuværende filserver som 2. Citrix, og så brug den mere som fail over, og invester i en ordenligt 1. Citrix

4.
Før du kommer for langt, skal du tage kontakt til Navision, og få det afklaret, da det er en vigtig faktor.
Avatar billede javadi Nybegynder
23. april 2004 - 00:38 #7
Når jeg forslår nye server er fordi de er nogle gamle maskiner(4-5 år). At sætte ekstra RAM, disk osv... virker det for mig som en midlertidig løsning.
Hvad er ellers anbefaling omkring hvornår må man udskifte sine maskiner.

misbruger -> jeg synes har læste et eller andet sted, at man anbefaler Citrix hvis der er flere end 4 bruger der logger på.
Avatar billede lap Nybegynder
23. april 2004 - 08:14 #8
der er ikke behov for citrix for at trække 40 brugere. Terminal Services på w2k3 er langt bedre end på w2k.
Avatar billede skwat Praktikant
23. april 2004 - 09:20 #9
javadi, så tror jeg ikke du får de store problemer
Avatar billede misbruger Nybegynder
23. april 2004 - 11:52 #10
Den største forskellle på W2K TS og Citrix XP er...

Citrix undersstøtter...
- Alle typer clienter... Windows, Unix, Mac, Dos etc etc.
- 16 bit lyd.
- Mapning af client com porte

Citrix's farm opsætning af et klik-værktøj, som alle kan betjene.
Endvidere er der indbygget nogle gode værktøjer til mapning af printdrivere, rapportering, etc. etc.

Jeg har desværre ikke den store erfaring med W2K3 TS endnu, men jeg er sikker på der er væsentlige forbedringer i forhold til W2K.

Så alt i alt der er ingen undskyldning for ikke at bruge TS, sålænge du kun har Windows klienter på kontoret.
Avatar billede lap Nybegynder
03. juni 2004 - 20:44 #11
lukketid?
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2005 - 18:18 #12