Avatar billede angelhot Nybegynder
20. april 2004 - 22:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Sony 24" CRT vs. Sony 23" TFT

Jeg har en SONY 24" Wide FD Trinitron® CRT GDM-FW900 og den er jeg skam meget tilfreds med, når vi snakker om billede kvalitet osv. men jeg må indrømme, at jeg virkelig er faldet for Sony PREMIERPRO SDM-P232W.

Link til CRT: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22858
Link til TFT: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38420

Jeg har aldrig prøvet at sidde foran en TFT skærm før og er derfor i tvivl om billedet er skarpere ved en TFT. Nu kender jeg ikke til så meget om de specs. og går heller ikke udfra, at man kan sammenligne en CRT og TFT speficationer.

På senere tidspunkt kommer jeg til at flytte meget rundt og derfor ville det være rart med en TFT skærm, samt at jeg både kan have skærmen og min digitizere plade foran mig, uden at jeg skal dreje hovedet 30 grader for at se på skærmen, som jeg gør nu, fordi den fylder for meget bagud. Kan være lidt irreterende i længden.

Så længe den er lige skarp i windows til grafik og film evt. som CRT'en, så vil jeg have den :) Ved ikke om de 40 ms har nogen påvirkning på det, som skærmen har.

Håber nogen kan hjælpe mig med dette

Mvh
Angel
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. april 2004 - 22:33 #1
Hvad skal du bruge den til?

Farvegengivelsen er bedre på en CRT skærm - ingen tvivl om det. Så hvis du er grafiker og går meget op i farver mv. så finder du nok ikke noget bedre en din Trinitron skærm.
Avatar billede skwat Praktikant
20. april 2004 - 22:33 #2
Jeg har i lang tid nu droppet mine gamle crt pcer til fordel for en laptop. grundet TFT skærmen.
Jeg arbejder mere end 8 timer om dagen foran skræmen, og har opdaget at ens øjne har det _meget_ bedre efter intensiv læsning.

ps. Jeg spiller ikke på min pcer, andet end civ :)
Avatar billede angelhot Nybegynder
20. april 2004 - 23:24 #3
jpvj: Jeg skal udelukkende bruge den til professionel grafisk brug og udarbejdelser af hjemmesider mm. i programmerne Photoshop, 3D Studio Max, Flash osv. Jeg leder ikke efter en TFT skærm som er bedre end min egen, men en som VIL kunne erstatte den. Jeg brænder bare efter en fladskærm. Jeg ville have svært ved at gå længere ned i tommer, når jeg er vandt til en 24" CRT hvilket i teorien svarer til 22.8" så den Sony TFT 23" vil være perfekt, hvis specs. er i orden.

Jeg bruger ikke min tid på spil mere, hvor de 40 ms vil være flaskehalsen der, men hvordan er det i Windows, når jeg navigerer rundt. Vil det sløre en del når jeg rykker vinduer rundt osv?
Avatar billede skwat Praktikant
20. april 2004 - 23:29 #4
De ting oplever jeg overhovedet ikke.
Avatar billede lomse Nybegynder
20. april 2004 - 23:45 #5
Nu nævner du lige film, De er jo typisk på ca 30 FPS i XVID, MPEG osv, DVD er vel lidt mere, så der ville du nok opleve lidt slør. Men til prof grafisk brug, siger de kloge, at det ikke kan leveres bedre ind en TFT skærm.
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. april 2004 - 00:30 #6
lomse> Hvem er de kloge? Kan du ikke lige smide et par seriøse links? Måske er min opfattelse uddateret...
Avatar billede lede Nybegynder
21. april 2004 - 15:46 #7
Der er kun 1 der dur, Samsung syncmaster 243T.
Avatar billede angelhot Nybegynder
21. april 2004 - 19:30 #8
lede: Jeg har også haft kigget lidt på Samsung syncmaster 243T. Den er 1500 kr. dyrere. Den kan også fås i sort, hvilket er min smag, men sælges ikke i danmark forløbig. Der er alligevel en del forskel på specificationerne, som I kan se nedenunder, men er den det værd, at betale 1500 kr. mere?

Samsung:
http://www.samsung.com/au/products/monitors/tft/243t.asp?page=Specifications

Sony:
http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/en/-/USD/SY_DisplayProductInformation-Start;sid=3e_JRlSNjd_JZBQLXubDTRuBy0T3I03F2A4=?CategoryName=cpu_Displays_FlatPanelLCDs&Dept=cpu&TemplateName=item%2fsy_item_b&ProductSKU=SDMP232W%2fB
Avatar billede lede Nybegynder
22. april 2004 - 09:45 #9
Hej igen,
Kig på luminans (cd/m2 eller candela pr. m2) og især kontrastforholdet, der er ingen sammenligning de to imellem, og til dit brug, hvor du formentlig gerne vil have så tæt på ægte sort, samt evt. kunne lave ICC profiler osv. er der ingen tvivl.
Dog går prisudviklingen hurtig for tiden, så er det prisen, så vent et par måneder, så skulle prisen være faldet. PS ! Desværre kommer 243T ikke i sort til Danmark, men har set silver versionen, og den er knageme flot.
Avatar billede angelhot Nybegynder
22. april 2004 - 14:41 #10
lede: Hvorfor er det lige at den sorte model ikke kommer til danmark? Jeg vil nemlig kun have den i sort. Og hvad mener du med ICC Profiler?
Avatar billede lede Nybegynder
22. april 2004 - 15:07 #11
Hm... jeg tror dels det er fordi Samsung har så mange modeller, så man vil begrænse sig, men jeg vil spørge, og dels fordi sort kant ikke er godt for øjnene.
Med en helt hvid baggrund i programmerne er pupillerne lukket ned, men den sorte kant kan forvirre, da mørke får pupillerne til at åbne sig for at få mere lys ind, så at sidde med en lyskilde med sort kant forvirrer øjnene, som leder til træthed og ubehag hos nogle hvis man sidder længe foran skærmen.
Avatar billede angelhot Nybegynder
22. april 2004 - 15:15 #12
Okay, det har du styr på :) Men vil stadig gå efter sort. Det vil også passe med resten af systemet, men jeg tror nu, at den også kommer i sort til danmark. Sådan var det også med den Sony model. Den sølv kom også først til danmark og den sorte senere.

Hvor har du været henne og se silver versionen? Kunne godt tænke mig at se den IRL og måske teste den lidt ad, hvis man må det.
Avatar billede lede Nybegynder
22. april 2004 - 16:42 #13
Jeg sælger skærme, og har lagt spørgsmålet til Samsung om sort, skal nok vende tilbage.
Avatar billede lede Nybegynder
24. april 2004 - 16:12 #14
Sort bliver indtil videre kun solgt i USA, og der er lige nu ingen planer om at tage sort til europa, sorry.
Avatar billede angelhot Nybegynder
24. april 2004 - 18:39 #15
Okay, tak for det. Så må jeg håbe, at de gør det indenfor de næste par måneder. Kan heller ikke forstå, hvis de ikke skulle gøre det.
Avatar billede angelhot Nybegynder
26. april 2004 - 13:45 #16
lede: Kan du ikke anbefale et sted i udlandet, hvor jeg kan bestille den sorte model? Det skal selvfølgelig være det billigste sted. Indtil videre har jeg fundet dette sted http://store.yahoo.com/shopmiracle/243t-black.html

Men hvor meget skal jeg ligge oveni prisen? Går udfra at pakken bliver nuppet ved tolden, hvor jeg skal betale moms+told, men hvad er procenten der?

Og hvor langt vil det umiddelbart tage at for sendt skærmen hjem til mig?
Avatar billede angelhot Nybegynder
27. april 2004 - 22:05 #17
Lede: Jeg har også lige fået besked fra Samsung, at det ser ud til at man kan bestille Samsung SyncMaster 243T Black modellen i England, men jeg kan ikke bare ikke finde noget. Det var denne her meddelse:

Dear Rune

Thank you for your email the 26.04.2004

Unfortunately we do not have any information about what the different retailers stock , here at technical support.
It is the silver version that is sold in Scandinavia, and we do not have information about the rest of Europe.
Try doing an internet search , as the black monitor seems to be available on the English market.

Should you have any more questions, don't hesitate to contact us on phone number 38 32 28 87
Our lines are open from Monday to Friday 08.00-17.00,
or you can send us another mail.

Kind regards
Torgeir
Samsung Support