Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:12 Der er 64 kommentarer

Frysning af skærm, hjælp mig.

Hej alle eksperter...

Jeg har et Geforce 4 4200 ti.. Det plejede at virke fint, men efter nogle måneder her er det begyndt at gå i stå.. Det kan være ude i windows, at skærmen pludseligt begynder at blinke.. og imens kan man slet ikke noget.. Efter 3-4 blink.. med mellemrum pr. blink. så fryser den, eller skærmen går i sort..
Nogle gange kan den finde på at genstarte af sig selv.. og så kommer der en besked op om at "systemet er genoprettet efter en alvorlig fejl"...... Jeg ved ikke om det har noget med kølingen at gøre, eller om det slet ikke er mit graffikkort.. Men jeg har prøvet at skifte mit graffikkort ud med en rigtigt gammelt et. og det virker skam helt okay.. ingen frys...
Så derfor bebrejder jeg mit graffikkort... Jeg håber at nogle kan hjælpe mig.. for min garanti er udløbet, så kan ikke bytte det..

Venlig hilsen en desperat pc-bruger....
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
19. april 2004 - 16:16 #1
Du kan checke følgende:

1) Kører blæseren på grafikkortet?
2) Bliver det for varmt?

Hvis der er et JA og et NEJ til ovenstående er der umiddelbart kun 2 muligheder:

1) Driverne i Windows er gået i smadder... gweninstaller drivere, måske endda Windows..
2) Kortet er defekt... køb et nyt..

En interessant test kunne være om fejlen også kommer når du står i BIOS....
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:22 #2
hmmm.. jeg har testet om blæseren kører.. og det gør den... men jeg vil gerne sige.. at kortet bliver ret meget varmt.. især de sølv ting der sidder på.. som skal fordele varmen.. der er kun køler på den nederste del af kortet.. så derfor er det meget varmt øverst.....

Jeg har for en uge siden ca. reinstalleret windows.. så det er ikke det.. og mine drivere, dem har jeg prøvet en masse af.. direkte hentet fra nvidia.com.. har prøvet de 3 seneste tror jeg..

Men eks, så har jeg lige sat det i.. mit graffikkort.. og det kører fint i starten.. men efter noget tid.. og nogle hårde opgaver( eks spil).. så begynder det på det.. det kan sige noget om at det bliver for varmt med tiden jo.. kunne det ikke???
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 16:23 #3
Er det et palit daytona?
Avatar billede cp1 Nybegynder
19. april 2004 - 16:23 #4
hent EVEREST Home Edition (forhenværende Aida) her http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=1 den fortæller alt om hvad der er i din pc hardware,temperatur osv ;)
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:24 #5
hej Chalde... Hva mener du med om det er et "Palit Daytona"???

Kender ikke det udtryk/mærke...
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 16:25 #6
Det er mærket på kortet (asus, msi osv..)
Hvilket mærke er det ellers?
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 16:25 #7
Er der meget støv i blæseren?
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:26 #8
hmmm er der et sted hvor jeg kan tjekke hva mærke det er??.. for har ikke fået det i en pakke.. så ved ikke hvad det er.. det sad jo bare i min pc, da den kom...
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:28 #9
nej.. jeg har faktisk pustet alt støvet væk fra min blæser.. så der er næsten ikke noget.. hvertfald intet af betydning..
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:30 #10
Jeg har nu hentet og instaleret everest.... var der noget jeg skulle med det cp1??...

Kan jeg mpske der tjekke hvad mærke mit graffikkort er???
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 16:30 #11
Prøv at kigge på kortet, men det er ikke sikkert det står.
Grunden til det er, at de fleste palit daytona t4200 brænder af inden 2år (og med de fleste, mener jeg næsten alle).
Men ellers prøv at teste kortet i en anden maskine.
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 16:31 #12
Det kan du som regel kun hvis du bruger drivere fra producenten af kortets hjemmeside.
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 16:32 #13
Nej vent lige, kig i pc->overclock under grafik processor egenskaber->grafikkort.
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:35 #14
hmm. har lige restartet da den frøs
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:36 #15
men, håber ikke det er et daytona så.. men jeg har kun haft kortet i maks ½ år.. så det burde da vel ikke allerede være brændt af så... vel?... ikke så hurtigt forhåbentligt.....

Jeg har kigget der hvor du sagde.. og der står kun...

Nvidia Geforce 4 TI4200 with AGP8x
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:37 #16
Grafik Kort    nVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X

Det er hvad der står.. taget direkte fra everest.....
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 16:37 #17
Hvis du kun har haft det ½år, har du stadig 1½ års reklamationsret endnu.
Avatar billede cp1 Nybegynder
19. april 2004 - 16:39 #18
ja jeg tænkte på temperatur og andre evt fejl meddelser..hvis der er nogen
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:40 #19
ja.. men jeg vil gerne indrømme, at jeg ikke helt kan finde min regning fra min pc.. jeg har snakket med dem som har solgt den til mig.. www.computerland.dk

Men de siger at kvittering skal med.. og hvis der ikke er noget galt med det.. så får jeg en regning på forsendelsen.. men jeg kan nok godt finde min regning hvis jeg roder godt..

Men jeg vil gerne undgå at sku alt det med frem og tilbage.. hvis jeg evetuelt kan klare det selv.. for lidt penge.. med en ny køler og sådan...

jeg har for nylig bestilt 2 kabinetkølere.. som jeg vil sætte meget tæt på mig gfx... tror i det vil hjælpe???
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:40 #20
CPU Egenskaber
CPU Type    Intel Pentium 4A
CPU Alias    Northwood, A80532
CPU step    C1
Engineering Sample    Nej
CPUID CPU Navn    Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.66GHz
CPUID Revision    0F27h

CPU hastighed
CPU Hastighed    2668.22 MHz  (original: 2667 MHz)
CPU multiplier    20.0x
CPU FSB    133.41 MHz  (original: 133 MHz)

CPU cache
L1 Trace Cache    12K Instructions
L1 Data Cache    8 KB
L2 Cache    512 KB (On-Die, ATC, Full-Speed)

Motherboard Egenskaber
Motherboard ID    62-1211-001131-00101111-040201-SiS64X$P4S5ADXP4S5A/DX+ Release 12/11/2002
Motherboard Navn    ECS P4S5A/DX+  (5 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 2 SDR DIMM, 2 DDR DIMM, Audio)

Chipsæt Egenskaber
Motherboard Chipset    SiS 645DX
In-Order Queue Depth    12
CAS Latency (CL)    2.5T
RAS To CAS Delay (tRCD)    3T
RAS Precharge (tRP)    3T
RAS Active Time (tRAS)    7T

SPD hukommelses moduler
Nanya M2U51264DS8HB3G-5T    512 MB PC3200 DDR SDRAM (CL 3.0 @ 200 MHz) (CL 2.5 @ 166 MHz)
MDT512M PC333 CL2.    512 MB PC2700 DDR SDRAM (CL 2.5 @ 166 MHz) (CL 2.0 @ 133 MHz)

BIOS Egenskaber
System BIOS Dato    12/11/02
Video BIOS Dato    05/28/03
DMI BIOS Version    07.00T

Grafik Processor Egenskaber
DirectX    4.08.01.0810 (DirectX 8.1)
Grafik Kort    nVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X
GPU Kode Navn    NV28 (AGP 10DE / 0281, Rev A1)
GPU Hastighed    250 MHz
Hukommelses Hastighed    256 MHz

Sensor Egenskaber
Tsystem    25 °C  (77 °F)
Tcpu    36 °C  (97 °F)
Taux    30 °C  (86 °F)
Fcpu    2812 RPM
Vcore    1.47 V
V2.5    2.46 V
Vio    3.25 V
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:40 #21
det er ALT hvad der står.....
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 16:41 #22
Du kan prøve. Og hvis det hjælper, så er det et varmeproblem.
Men en ny køler vil resultere i at garantien ikke mere dækker.

cp1 -> Der er ikke tempaflæsning på ti4200.
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:44 #23
jeg har sendt alt hvad der står... tror du at du kan se noget ud fra det.??...

Jeg har ikke bestilt ny køler til selve kortet.. da den der sidder på ser fin ud med kobber, er ret stor og virker rubust... og andre jeg kan købe.. www.shg.dk eks... de ser slet ikke så gode ud.. nu skal man ikke gå efter udseendet.. men jeg har valgt ikke at købe til selve gfx... endnu...

men kan du se om der skulle være noget galt udfra det jeg har sendt... med hele min pc??
Avatar billede cp1 Nybegynder
19. april 2004 - 16:46 #24
chalde> nej men hvis nu prosesseren koger blir alt det andet jo osse en kende varmt..
men det gør den så ikke kajeg se..
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:50 #25
jeg er lidt desperat.. for det er alligevel et lidt dyrt gfx-kort for en som mig.. ;)... Og jeg kan ikke selv se hvad der skulle være galt.. temperaturene i min pc er faktisk ret lave, efter hvad jeg selv skulle mene... har prøvet at tage en ramblok ud.. for at se om det var det.. hvis de nu ikke kunne køre sammen... :S... en af mine andre venner siger at det lyder som min processer.. men hvad skulle der gå galt med den??..

det jeg synes er mest mærkeligt.. det er at jeg aldrig har rørt mit gfx.. så der kan ikke være kommet skader på det.....

eller for den sags skyld andre ting i min pc....
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 16:54 #26
Alle dele i en computer bliver belastet, og alt afhængig af kvaliteten, dør de på et eller andet tidspunkt (palit er et godt eksempel på _meget_ dårligt kvalitet, det kan dø allerede den første måned i brug).
Men nu hvor den kører fint med et andet kort, er det ret sikkert ikke cpu.
Tag dit kort ud og test det i en anden maskine (vens, kærestes, fars, nabos eller anden). Fejler kortet også der, er det formentlig defekt.
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 16:58 #27
okay.. jeg har en gammel en.. som er okay.. den tester jeg det lige på.. og så skriver jeg når jeg er færdig... det er nok om en 20-30 min tid.. skal lige finde den frem....

Men hvis den nu virker i den pc.. så er det jo ikke det.. men hvad kan det så være??... hva tror du?? bare sig hvis der er andet i everest jeg skal kopiere ind.. hvis der er noget der skal ses....

mange tak for hjælpen allerede...
Avatar billede engskov Nybegynder
19. april 2004 - 17:45 #28
Hej chalde... nbu har jeg så prøvt mit gfx i anden maskine... men.. det virkede okay.. altså.. det frøs ikke.. men nu er det jo også kun nogle gange det gør det her??.. når jeg har rigtigt mange ting åbne.. eller noget stort skal køre.... så det kunne også tænkes det var rammene... men hvorfor skulle de få skærmen til at flimre???
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 10:35 #29
Test rammene med www.memtest86.com
At det får skærmen til at flimre, kan være en løs forbindelse i dit skærmkabel (men andre ting kan også spille ind).
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 16:59 #30
hej chalde.. endnu en dag med problemer... nå...

Da jeg kom hjem.. der starteede jeg op.. med at installere de drivere der følger med til mit gfx.. for at se om det havde betydning... jeg bootede.. og den gik HELT kold da jeg sku ind i windows.. frøs direkte med det samme.. så jeg slukkede lortet.. og hev alt ud af min pc!!.... da alt var ude.. kun strømforsygning og motherboard tilbage, så hev jeg støvsugeren frem, og støvsugede hver en lille ting.. alle inplugs, og kølere rent for støv.. alle vejne på alle dele.. startede.. og den startede faktisk uden problemer.... var vildt dejligt.. kom ind.. jeg lejede lidt med internet.. kørte godt.. så startede jeg counterstrike, for at teste en lidt mere hård ting.. den gik okay ind.. og så skulle jeg skifte skærmopløsning.. til sølle 800*600... craaash.. og den reebootede af sig selv!!... nu blev så sur at jeg var parat til at smadre hele lortet... men gjorde jeg dog ikke.. bootede og er nu inde igen.. det kører okay i windows.. men så snart der er noget større den skal.. spil.. eller film... jamen, så kan den bare ikke... Hva er det som der er galt??.. jeg fatter det ikke.. og alt er rent nu!....

jeg gik ind på den side du sagde jeg skulle gå ind på.. men hvad skal jeg hente derinde fra.. det er jo en stor side... jeg hentede nogle tests... men de skulle udpakkes.. og ligepludeseligt stoppede de bare med det.. så skete der ikke mere..

så hva skal jeg gøre.. kan du give mig et præcist link måske?...

desuden.. tror ikke det er mit skærmkabel.. det det jo slet ikke rykker sig.. og hvorfor skulle den restarte på grund af at den tror et kabel ryger ud...??.. den fryser jo.. kan slet ikke gøre noget:(.....

PS: er meget taknemmelig for din hjælp allerede... jeg vil gerne give dig mange flere point end de 200 vis dette kan lykkes.. (hvis du går op i sådanne nogle)....

Hilsen jesper..
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 17:52 #31
Hej igen... nu har jeg prøvet diverse ting..... jeg tog mine 1024 mb ddr ram ud.. og satte 256 mb sd-ram i..da min maskine kan køre med det også.. og da det var nogle gamle jeg havde.. ellers var alting ved det normale.. så startede jeg.. og gik ind i cs.. (bruger bare cs til at teste).. så gik det ellers fint.. men.. jeg jeg sår spiller.. så lagger det lidt engang imellem... bare lige 1-2 sek.. og så er det fint i ½ min.. så lagg i 1-2 sek... sådan er det hele tiden.. og hvis der nu er kamp.. så lagger det mere end 1-2 sek... aghængig er størrelse graffik den skal... hvis du/i forstår.. så gav jeg skylden til mit graffikkort... så jeg forsatte stadig med de 256 md sd-ram.. men så satte et 32 mb mx 400 kort i... gik ind i spillet.. og det er stadig det samme.. lagg engang imellem.. så nu tænker jeg.. det er måske hverken ram eller mit gfx-kort.. men det kan være det bliver være når jeg sætter mine 1024 ram og mit geforce 4 i.. fordi at det så kræver mere af min pc.. jeg ved ikke...

nu er der flere informationer.. aner slet ikke hvad jeg skal stille op!... hvis det ikke er mit gfx.. eller ram.. og min pc kører med lave temp på mellem 30-35... så det er heller ikke køling... er det så mit motherboard??... hva kan det ellers være...?...

Håber virklig nogle kan hjælpe mig.. og vil svare....

På forhånd mange tak....
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 18:02 #32
Du skal bruge: http://www.memtest86.com/memt31a.zip
Pak den ud, kør install (du skal bruge en tom diskette), genstart computer med disketten i.
Husk at teste hver blok for sig.

Det kunne tyde på at være rammene, eftersom den ikke længere crasher med kun nogle af dem i.

En anden ting. Brug _aldrig_ en støvsuger til at rengøre hardware. En støvsuger skaber en del statisk elektricitet, og kan beskadige din hardware.
Brug istedet trykluft (kan købes i de fleste elektronikbutikker).
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 18:03 #33
Hvilket styresystem bruger du?
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 18:03 #34
altså windows 98, xp, 2000 eller hvad?
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 18:04 #35
jeg bruger win xp
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 18:05 #36
Ok.
Men kør memtest med de forskellige ramblokke.
Hvordan er de iøvrigt fordelt? 2x512mb, 2x256+1x512mb eller hvordan?
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 18:07 #37
altså.. jeg har de her blokke...
DDR:
2x512
SD:

kan SD-ram og DDR-ram godt køre sammen???
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 18:08 #38
Nej. Kun hver for sig.
Er det et ecs k7s5a (bare nysgerrig)?
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 18:09 #39
Nej det er det ikke :-)
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 18:09 #40
hvor kan jeg se hvor det er det henne?? :D.... og hvorfor siger du det ikke er det?? :D
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 18:10 #41
Det er et ECS P4S5A (står i aida/everest loggen du smed)
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 18:11 #42
jeg kan se at en af mine blokke er elixir.. og den anden hedder MDT...
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 18:11 #43
okay:)
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 18:11 #44
Start med at teste dem med memtest86. Tager ca 15min for hver blok.
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 18:12 #45
jeg vil lige prøve det der hurtigt.. med at tjekke mine ram... skal de testes hver for sig.. altså mine 2 512 blokke.. eller skal de bare i.. så de bliver testet sammen.. altså 1024??
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 18:14 #46
Først test dem hver for sig.
Hvis ingen fejl, så begge sammen.
Husk at notér hvilken test (nummer) den fejler i.
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 18:14 #47
okay... det gør jeg.. jeg skriver sennere...
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 18:28 #48
hej hcalde.. jeg kan ikke helt finde ud af hva jeg skal med det der ram.. hva der skal over på et drev.. jeg henter noget med det link.. det er en mappe med fire filer.. en af dem hedder install.. hvis jeg starter den.. så skal jeg udpakke nogle filer.. der kommer så en ny mappe.. i den mappe er der også 4 filer.. hvor en hedder install.. hva skal ligge på min diskette??
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 18:32 #49
Når du kører install, skulle der gerne poppe en box op og sige du skal sætte en diskette i:
http://www.chalde.frac.dk/memtest.jpg
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 20:03 #50
hej igen...

Så er det gjort.. den kom hvertfald op med at den testede mem når jeg bootede med disk i.. jeg testede begge hver for sig.. og til sidst sammen.. men der stod at der ikke var nogen fejl... no errors....

så det kan ikke være mine ram.... Nu må man snart bruge udelukkelses-metoden.. hva kan der være tilbage???
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 20:15 #51
jeg mener.. det kan ikke være et drev vel?.. eks en hdd, eller et cd-drev... eller floppy.... vel?.. så tror jeg hvertfald på julemanden igen så!... :D
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 20:24 #52
så er der vel kun mit motherboard tilbage.. er der ikke??.. er der nogle tests.. så man kan tjekke om ens graffikkort har det helt som det skal være???.....
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2004 - 20:59 #53
Du kan køre nogle 3dmark test´s www.futuremark.com
prøv både 2001 og 2003.
De skulle gerne køre uden at crashe/lave artifacts (fejl i grafikken).
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 21:02 #54
jeg har det faktisk.. det program.. har lavet test..

altså.. hvis det nu lagger lidt nogle steder.. det gør det jo... det kan jo ikke alt... så jeg ved ikke hvornår grænsen er nået.:(
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 21:03 #55
men.. som sagt.. jeg er næsten parat til at opgive.. give den til en jeg kender.. og så købe en ny... for kan simpelthen ikke finde fejlen... :(....
Avatar billede engskov Nybegynder
20. april 2004 - 21:23 #56
du har ikke mere du tror at jeg kan gøre.. vel??
Avatar billede chalde Seniormester
21. april 2004 - 09:16 #57
Højreklik denne computer->egenskaber->avanceret->start og genoprettelse->fjern hakket i "genstart automatisk".
Derved vil du få en blå skærm (med volapyk for nogen) istedet for at den genstarter. Næste gang det sker, notér hvad der står på den blå skærm og skriv det her.

Skal lige have det på det rene:
Crasher med 1024mb ddr
Kører sløvt med 256mb sd
Crasher med ti4200
Kører sløvt med gf2mx400
Eller hvordan?
Avatar billede engskov Nybegynder
21. april 2004 - 15:19 #58
hej igen.... :)

Okay, det er gjort.. så jeg venter bare på at den crasher...

Forklarer lige hvordan det er...

Fryser og crasher med 1024 ddr + ti4200 (crasher nogle gange, men fryser tit så jeg selv bliver noødt til at genstarte)

Kører, men fryser engang imellem med mx400 + 1024 ddr (fryser så jeg bliver nødt til at genstarte, men genstarter ikke af sig selv)

Kører sløvt, men ingen frys med mx400 og 256 sd (problemet er.. at det er heller ikke helt fint med den her, for den lagger sådan lidt, eks i cs.. så er der som fortalt tidligere 30 ren uden laggg, og så 1-2 sek lagg... sådan forsætter det.. det gør det iøvrigt med ALLE opsætninger...)
Avatar billede engskov Nybegynder
21. april 2004 - 15:21 #59
Jeg har tænkt på en ting. om jeg skulle prøve at installere win 98.. og så køre lidt med det.. for at se om alt er okay så..... det ved jeg ikke helt.. men det vil jeg tage som den allersidste udvej!...
Avatar billede chalde Seniormester
22. april 2004 - 08:51 #60
Prøv at køre med 1x512mb ddr. Kan se at det er 2 forskellige ram-moduler, og nogle gange kan det skabe problemer (ustabilitet).
Der er måske et forsøg værd.
Avatar billede chalde Seniormester
22. april 2004 - 08:52 #61
Har du nogensinde opgraderet bios?
Avatar billede engskov Nybegynder
22. april 2004 - 15:44 #62
Nej.. har aldrig opgraderet bios...... ved ikke hvordan man gør det....

men til orientation, er jeg nu skiftet til win 200 PRO... det køere bedre.. ikke så ustabilt.. og kan spille uden lagg!!.. store fremskridt.. men der er stadig frysninger!!.. så det er stadig galt.. mærkes åbenbart ikke så meget på win 2000PRO...
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
27. maj 2004 - 09:02 #63
lukke spgsml?
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
03. august 2004 - 13:20 #64
problem løst?? lukke spgsmål?