Avatar billede themosh Nybegynder
11. april 2004 - 17:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ansættelse af folk

Må man ansætte folk for kun et par timer per dag? Må man evt. hyre folk der modtager nogen form for overførsels indkomst, for personen kan jo ikke leve af de par timer?
Hvad er evt. reglerne herfor..?
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2004 - 17:58 #1
Spørg AF.  Du kan evt. få løntilskud, hvis det er en langtidsledig, du ansætter.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2004 - 17:59 #2
Avatar billede strych9 Praktikant
11. april 2004 - 20:22 #3
Ja det må du gerne.

Du kan feks ansætte en dagpenge modtager, men følgende skal være opfyldt:
Du skal underskrive en frigørelsesattest. Denne giver den ansatte ret til at forlade ansættelsesforholdet med dags varsel, såfremt den ansatte finder et fuldtidsjob. Frigørelsesattesten kan lønmodtageren få fat i hos sin a-kasse.
Proceduren er herefter at den ansatte skriver antal timer han har arbejdet hos dig, dag for dag, på sit dagpengekort, og A-kassen vil herefter fratrække disse timer.
Avatar billede strych9 Praktikant
11. april 2004 - 20:24 #4
Jeg glemte at sige at den ansatte fortsat vil være tilmeldt AF med status som ledig for arbejdsmarkedet. Derfor frigørelsesattesten.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2004 - 21:13 #5
Igen: Spørg AF.
Der findes også en masse andre ledige mennesker, som ikke er medlem af en a-kasse.  :-)