Avatar billede steensommer Praktikant
31. marts 2004 - 09:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af database

Hej
Jeg er en ren novice ud i databaser men har dog leget lidt med SQL. Mit største problem er at kunne opsætte en relationsdatabase på korrekt vis - således at grundlaget er i orden. Jeg håber at en af eksperterne her kan hjælpe - ellers ender det bare med en "flad model".
Jeg ville egentlig starte i Access (som jeg har arbejdet en smule med) og siden "overføre" resultaterne til Firebird 1,5 - men det er nok en dum fremgangsmåde. Nå her er data (det drejer sig om medicinske præparater og deres udskillelse i leverens enzymsystem (CYP450):

Handelsnavn (Unikt)
Generisk navn (ikke unikt)
Terapeutisk gruppe
Kategori (er det et substrat/induktor/inhibitor)
CYPgruppe (Unikke)
Interaktioner

Hvorledes skal tabellerne laves - og hvad hedder Datatypen i Firebird (Char/Varchar etc?)- og hvordan laves relationerne?

vh Steen
Avatar billede cjensen Nybegynder
31. marts 2004 - 20:54 #1
Firebird understøtter i stort omfang SQL92/SQL97.
Her er der lidt dokumentation (se på language reference, datadefinition guide og sql reference)
http://www.ibphoenix.com/main.nfs?a=ibphoenix&page=ibp_download_documentation

(det er godt nok til InterBase 6 - så dokumentationen er "gammel", men stadig relevant i forhold til dit spørgsmål (du skal ikke lade dig skræmme af "beta" ;-))
Avatar billede steensommer Praktikant
02. april 2004 - 19:17 #2
Hej cjensen
Undskyld den lange svartid (problemer i forbindelse med skift af bundkort og HD).
Tak for henvisningen. Jeg kendte godt stedet fra installationen af Firebird men den beskæftiger sig desværre ikke med mit problem som er grundlæggende manglende kendskab til oprettelse af en relationsdatabase. Der er til gengæld 2 artikler her på Eksperten der skriver om problemet - jeg må prøve der hvis ikke andre kan hjælpe.
Avatar billede cjensen Nybegynder
02. april 2004 - 19:59 #3
Hej Steen

Et andet værktøj (som IMHO er ret godt) til InterBase/FireBird og MS SQL:
http://www.upscene.com/
(free 30-days trial - det kan være en hjælp for at komme hurtigt igang)
Avatar billede steensommer Praktikant
17. april 2004 - 12:03 #4
Nå - ingen svar men tak for kommentarerne :0)
Avatar billede lablo Nybegynder
13. oktober 2004 - 13:26 #5
Hej steen

jeg havde lidt samme problem. men hvis du henter interbase query client
så kan man oprette og redigere sin DB med relativ nemhed. Efter indstalleringen kan man vælge "create" database og derefter laver du et navn og en bruger samt adgangskode (altsammen i klienten, og ikke i sql kommandoen). når den er oprettet kan man vi klienten oprette tabellerne og domænerne. Når du skal opette dina tabeller kan du bruge http://www.fabforce.net DB designer til dine tabeller. Det er et program der via E/R diagrammering laver dine tabeller for dig.