Avatar billede whpsnp Nybegynder
31. marts 2004 - 08:40 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Internet med mandrake

Jeg installerede mandrake 10.0 i går og havde i starten problemer med at komme på nettet. Efter et par forsøg startede jeg så op i windows for at stille et spørgsmål her på eksperten. Da jeg igen startede mandrake op kunne jeg pludselig godt komme på nettet. Men nu her i morges virkede nettet igen ikke med mandrake.
Er der ikke nogen, der ved hvad problemet kan være. Det er smadder irriterende.
Mandrake kan se mit netkort, modem og opsætning skulle være i orden.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
31. marts 2004 - 08:40 #1
Avatar billede whpsnp Nybegynder
31. marts 2004 - 12:19 #2
Anyone?
Avatar billede strych9 Praktikant
31. marts 2004 - 15:03 #3
Du kan skrive ifconfig ude i en kommando prompt for at se dine aktive TCP/IP indstillinger. Lav eventuelt en cut+paste hertil hvis du ikke forstå at tyde output.

Du kan få nogle hints med lsmod og "cat /proc/pci" for at se om dine drivere er installerede og om kernel kan kommunikere ordentligt med din hardware.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. marts 2004 - 15:05 #4
Desuden, hvis du som du siger i det andet spørgsmål har "sat ip, netmask og gateway" betyder det så at du ikke har sat DNS servere?

Skriv "cat /etc/resolv.conf" i console for at se om de er sat.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
31. marts 2004 - 15:20 #5
Jeg har ikke sat DNS servere. Er det nødvendigt? Det er bare til min hjemme PC. Kigger lige på dine kommando hints når jeg kommer fra arbejde.
Btw...lækkert navn ;)
Avatar billede strych9 Praktikant
31. marts 2004 - 15:28 #6
hehe tak.. det er ikke mange der forstår at udtale det "strychnine". Egentlig har jeg tyvstjålet det fra en ikke særlig kendt pornstar som kalder sig, ja, Stryc 9.

Ja DNS servere kommer man ikke udenom. Det er jo dem der sørger for at din maskine kan finde ud af at www.dr.dk er på 195.137.194.128 og herefter kontakte det IP direkte.
DNS problemer kan man som regel afsløre hvis "ping 195.137.194.128" virker mens "ping www.dr.dk" ikke gør.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
31. marts 2004 - 17:41 #7
Hmmm..underligt. Nu er jeg kommet hjem og da jeg startede op var der overhovedet ingen problemer. Det kan jo ikke rigtig være opsætningen den er gal med når det virker hver anden gang.
Men vi kan dele points, så får du lidt for din indsats - og dit navn :P
Avatar billede strych9 Praktikant
31. marts 2004 - 18:12 #8
naw prøv at vente lidt og se om det sker igen.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
31. marts 2004 - 20:08 #9
Det skete igen :(
Når jeg skriver ifconfig kommer den med denne smøre:

Link encap: Local Loopback
inet addr: 127.0.0.1  Mask: 255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436  Metric:1
Rx packets:85  errors:0  dropped:0  overruns:0  frame:0
Tx packets:85  errors:0  dropped:0  overruns:0  carrier:0
collisions:0  txqueuelen:0

Rx bytes:5508 (5.3 Kb)  Tx bytes:5508 (5.3 Kb)

Det er gengivet som det stod med upper og lower case bogstaver...
Avatar billede strych9 Praktikant
31. marts 2004 - 20:20 #10
ok, hvis det er hele outputtet, så betyder det basalt set at driverne til dit netkort ikke er loadet ind.
Hvad er det for et netkort du benytter?
Avatar billede whpsnp Nybegynder
31. marts 2004 - 20:21 #11
Prøve de igen. Nu var der lige en ekstra linie indskudt:

Link encap: Local Loopback
inet addr: 127.0.0.1  Mask: 255.0.0.0
inet6 addr:  ::1/128  Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436  Metric:1
Rx packets:85  errors:0  dropped:0  overruns:0  frame:0
Tx packets:85  errors:0  dropped:0  overruns:0  carrier:0
collisions:0  txqueuelen:0

Rx bytes:5508 (5.3 Kb)  Tx bytes:5508 (5.3 Kb)
Avatar billede strych9 Praktikant
31. marts 2004 - 20:25 #12
aah men det er nu stadig det samme. Den viser dig ligenu kun detaljer for loopback adapter.
Hvis du havde haft et ethernet kort i maskinen med drivere loadet ind så ville den vise 7 linjer for eth0 også.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
31. marts 2004 - 20:25 #13
Mit mobo er et MSI med nVidia chipset og lan...
Avatar billede whpsnp Nybegynder
31. marts 2004 - 20:30 #14
Nåja...det er nforce 2 chipset. Hvis du har et link til en driver og evt. en guide til installation ville det være storslået. Jeg har en driver, der hedder: NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run men jeg ved ikke hvordan den skal installeres og om det er den rigtige...
Avatar billede whpsnp Nybegynder
31. marts 2004 - 20:35 #15
Undrer mig bare meget over, at det har virket to gange, men ikke virker de fleste gange jeg logger på..
Avatar billede strych9 Praktikant
31. marts 2004 - 21:48 #16
Jeg tror nok at driver modulet til den hedder nvnet.
Prøv engang "modprobe nvnet" som root og se hvad der sker.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
01. april 2004 - 16:41 #17
Det virkede ikke :( Den skriver:    FATAL: Module nvnet not found
Avatar billede whpsnp Nybegynder
02. april 2004 - 12:29 #18
Nå, Jeg tror bare jeg vil prøve mig frem. Har fundet en driver, nu må jeg finde ud af, hvordan den skal installeres.
strych9>>> Tak for din hjælp. Smid et svar hvis du vil have points...
Avatar billede strych9 Praktikant
02. april 2004 - 16:19 #19
ok.. hvis det er en .rpm fil så installerer du den med "rpm -Uvh filnavn.rpm"
Håber det hjælper.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
02. april 2004 - 18:27 #20
Det er ike en .rpm, men jeg har en ven som måske kan hjælpe mig. Men tak for din support :)
Avatar billede d_i Nybegynder
19. april 2004 - 12:10 #21
har haft sammen problem da jeg var til computer party hvor de brugte stofanet - vi "genstartede" bare routeren og så virkede det igen
Avatar billede whpsnp Nybegynder
19. april 2004 - 15:59 #22
Jeg har nu ingen router. Problemet er, at jeg en sjælden gang imellem godt kan komme på nettet. Men tak for kommentaren:)