Avatar billede berton Nybegynder
18. marts 2004 - 11:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Menu bar

Hej
Jeg har ikke den store erfaring inden for flash, men er ved at lave en menu bar i stil med den der er på maersk.dk. Jeg bruger button funktion i Flash MX 2004. I "HIT" laver jeg det sådan at der kommer en linje under knappen, hvor man skal trykke. Problemet er at når man bevæger musen op i mod knappen og kører musen over teksten under knappen (teksten kan ikke ses" aktiveres "HIT" funktionen. Hvad gør jeg for at dette ikke sker ?
Avatar billede mat Nybegynder
18. marts 2004 - 11:34 #1
hit-framen i en knap kan ikke ses - den er der udelukkende for at fortælle hvor aktivområdet for knappen er. Hvis du vil vise neget andet i rollOver kan du placere det i "over"-framen.
Avatar billede berton Nybegynder
18. marts 2004 - 11:53 #2
Hov, der var det mig der var gal på den. Det er placeret i "over" framen
Avatar billede berton Nybegynder
18. marts 2004 - 12:02 #3
Det jeg søger er at jeg kan definere et område "over" funktionen virker. Altså at jeg kan vælge en knap
Avatar billede mat Nybegynder
18. marts 2004 - 12:04 #4
din knap "virker" i det område der er defineret i "hit"-framen. Men jeg tror ikke jeg forstår dit spørgsmål.

Hvad skal der ske, og hvornår?

Hvad sker der nu?

mvh mat
Avatar billede berton Nybegynder
18. marts 2004 - 12:35 #5
Prøv at se på www.cisa.1go.dk/2.html  - over funktionen aktiveres også når man rammer teksten under knappen
Avatar billede mat Nybegynder
18. marts 2004 - 12:48 #6
det er fordi de ligger inde i knappen, vil jeg da gætte på? :)

Sådan kan du ikke lave en menu i flash, knapper må ikke ligge inde i hinanden. så hold op med det! ;)

Du skal bruge movieclips. I frame 1 af dit movieclip har du så din knap når menuen er lukket, og i frame 2 har du så dine undermenuer (med forskellige knapper). Så laver du en stop(); action i første frame af dette movieclip (såp det ikke står og looper hele tiden).

På disse knapper definerer du så hvad der skal ske, f.esk vil du måske have at når man peger på knappen skal undermenuen komme frem? Så skal knappen have en action der ser nogenlunde sådan her ud:

on (rollOver) {
gotoAndStop(2); // gå til frame 2 og vis undermenuen
}

og så fremdeles..

mvh mat
Avatar billede berton Nybegynder
18. marts 2004 - 12:51 #7
OK, tak for hjælpen
Avatar billede mat Nybegynder
18. marts 2004 - 12:53 #8
svar(?) - hvis du skal bruge mere info siger du bare til :)
Avatar billede berton Nybegynder
18. marts 2004 - 13:35 #9
Er stadig ikke helt med. Er der et sted man kan finde en tutorial på det ?
Avatar billede mat Nybegynder
18. marts 2004 - 13:50 #10
Avatar billede berton Nybegynder
18. marts 2004 - 15:06 #11
Er ved at fatte det, men hvordn jeg et movieclip ? Er det når jeg converter til symbol eller ????
Avatar billede mat Nybegynder
18. marts 2004 - 15:19 #12
jep når du converter til et symbol kan du vælge mellem tre forskellige, et movieclip, en button eller graphic - og i movieclips kan du have andre movieclips eller graphics eller knapper ligeså vildt du ønsker :)