Avatar billede steench Nybegynder
11. marts 2004 - 22:47 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er en god størrelse på billeder

Hej

Jeg arbejder på en side hvor man kan se foto.
Jeg præsenterer et lille foto, som man kan klikke på for at se et større og bedre foto.
Findes der en retningslinie på hvor stor det store foto må/kan være, i forhold til den tid det tager en besøgende at, hente fotoet.

Mvh.

Steen
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. marts 2004 - 22:57 #1
Jeg vil ikke sige at der i den forstand findes nogen retningslinie. Jeg bruger selv standard indstillingerne i photoshop som hedder:

Thumbnail: 75x75px / 100x100px
Full: 350x350 px
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. marts 2004 - 23:00 #2
Selvom der er 8-10 billeder i 75x75px, på en side, synes jeg ikke det tager så lang tid at hente selv på et 56k modem. Selvfølgelig vil den stå og tænke lidt over det med 350x350, men det er stadig noget der ikke tager vildt lang tid. Så det synes jeg er en god størrelse, da de samtidig har en størrelse så man kan se hvad motivet forestiller.
Avatar billede hcma Novice
12. marts 2004 - 09:57 #3
hvis du ikke har Photoshop:
Opløsning:  72 dpi  og så ellers det som jacobclausen foreslår.
Filformat: jpg eller png til billeder med glidende overgange.
*gif til stregtegninger  (forsøg dig frem og se hvad der er bedst og samtidig ikke fylder ret meget)
Avatar billede zaibot Nybegynder
17. marts 2004 - 23:45 #4
Helt enig med ovenstående, men en absolut væsentlig ting er KOMPRESSIONEN af billedet.
I PhotoShop kan du vælge kompression på en skala fra 1-12, hvor 12 er bedst kvalitet, men samtidig selvfølgelig også den største fil.
Til dine thumbnails kan du roligt vælge kompressionsgrad 3, da det kun er et preview af "det rigtige" billede jo.
Du er nok klar over det, men i freeware programmet IrfanView kan du sætte billedstørrelsen til en givet værdi for en hel mappe ad gangen f.eks.