Avatar billede soerenstone Nybegynder
10. marts 2004 - 18:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke bruge chkdsk /F

Jeg skal dele mit drev op i to partitioner uden at miste data. Derfor vil jeg bruge Partition Magic 8, men der opstår desværre en error under opstart af windows når partitionsprocessen skal udføres. For at løse evt. problemer med drevet, vil jeg køre chkdsk c: /F men når jeg indtaster dette i et kommando-promt, kommer der følgende fejl:

"Det aktuelle drev kan ikke låses

Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang systemet genstartes. (N/J)?

....."

Hvad gør jeg? Andre idéer til at oprette en partition uden at data mistes?
Avatar billede magictouch Nybegynder
10. marts 2004 - 18:46 #1
Prøv chkdsk /c
Kjælpekommandoer er - chkdsk /?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. marts 2004 - 18:47 #2
Prøv med "scandisk c:" i stedet for "chkdsk c: /f"

hvis det ikke virker, prøv at boote op på din windows xp cd, og vælg det der hedder "Recovery Console".. se om du ikke kan køre scandisk derfra..
Avatar billede soerenstone Nybegynder
10. marts 2004 - 19:11 #3
Det hjælper ikke. Scandisk kan ikke findes (fordi XP?)
Chkdsk /c kører i fejlsikret tilstand og kan derfor ikke rette fejl.

Mit grundlæggende problem er sådan set, at jeg ønsker at reinstallere Windows XP uden at slette alle mine dokument-filer etc. Derfor var planen at oprette en partition hvor jeg kan installere det nye windows, og derefter når det kører slette windows fra den gamle partition.
Nogen der har en anden idé til reinstallation uden datatab??
Avatar billede nmh Nybegynder
10. marts 2004 - 19:20 #4
En simpel og billig løsning er at købe endnu en harddisk. Det vil også øge din sikkerhed at have vigtige data gemt på to forskellige diske.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. marts 2004 - 19:21 #5
Du kan se priser på harddiske her:
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=450&ProductCategoryID=284

Og det er ganske let at installere endnu en disk
Avatar billede soerenstone Nybegynder
10. marts 2004 - 20:02 #6
"Og det er ganske let at installere endnu en disk" - det er det desværre ikke når det drejer sig om en bærbar computer...
Avatar billede nmh Nybegynder
10. marts 2004 - 20:09 #7
Nej, det har du ret i. Men det kunne jeg vist ikke vide var tilfældet :o).
Men så kan du anskaffe en flytbar harddisk til USB-porten.
Så kan du gemme alle dine data der, geninsatllere win xp, og denne gang sørge for at have 2 parttioner.
Du kan se nogle muligheder her:
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=8880&ProductCategoryID=284
Og det giver jo yderligere en fin sikkerhed for dine data. De er lette altid at flyyte andre steder hen.
Avatar billede cp1 Nybegynder
11. marts 2004 - 02:11 #8
kommandoen er  chkdsk /f , skriv den i kør i startmenuen
når den linie så står på skærmen

"Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang systemet genstartes. (N/J)?"

skriver du J og trykker på enter,den vil så fortælle dig
at disken blir tjekket næste gang du genstarter computeren ;)
Ps. hvis du vil køre en oveflade scanning skriver du chkdsk /r (det tar laaaaang tid)
Avatar billede cp1 Nybegynder
16. marts 2004 - 15:39 #9
fik du det løst ?
Avatar billede soerenstone Nybegynder
31. marts 2004 - 17:21 #10
Nej. Og dog. Tog den drastiske udvej og formaterede hele lortet.