Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 11:45 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

ISDN2, Netværk og 3 Computere online - hvordan?

Jeg sidder her med 3 maskiner her hjemme.
Jeg vil gerne have så alle maskiner kan komme Online på engang.
Gerne med en IP til hver, men 64 kbit delt båndbredde er nok.
Hvad ville den bedst løsning være hvis man vil fritages for at køre Proxyserver på en af maskinerne, og være istand til at køre på flere adgangen, samt afbryde forbindelsen nå den ikke er i brug, sådan at Tele Danmarks taxameter ikke tæller hele tiden?
Maskinerne skal stadigvæk kunne køre på netværk med TCP/IP og IPX/SPX.
Avatar billede hojben Novice
01. februar 2001 - 11:46 #1
Windows\' deling af internetforbindelse (win98 ->)
Avatar billede syfilisyko Nybegynder
01. februar 2001 - 11:52 #2
Jeg kan anbefale at få Windows 2000 Pro Server til at køre på en af maiskinerne. Den kan dele netværksforbindelsen, sådan at den selv ringer op og lægger på når fjerncomputeren logger af. Skide godt program den Win2k =) Sådan gør jeg med mig 512 kbps bynet forbindelse over 3-4 computere =)
Kontakt mig på SyfiliSyko@get2net.dk hvis du skal have hjælp til opsætningen.
Avatar billede hojben Novice
01. februar 2001 - 11:53 #3
Nu er de jo ikke alle som bare har råd til at købe win2k server----!
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 11:59 #4
Få fat i en ISDN router:

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674667891

De beholder en intern IP range (ex. netværknummer: 192.168.1.0) og nat sørger for at de deler det IP nummer, som du får tildelt, når du ringer op til tele.dk gennem routeren.

Du kan desuden  selv sætte den op til at afbryde forbindelsen når denne ikke har været benyttet i x sekunder.

Venligst,
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 12:02 #5
ICS (Internet Connection Sharing) findes både i Windows 98R2, Windows Millenium og Windows 2000 (Professional, Server og Advanced Server) - så der er altså ingen grund til at købe en Windows 2000 Server.

...men så vidt jeg forstod det ville du helst undgå at der blev brugt proxy software på en maskine. Den eneste mulighed for at undgår dette ligger i at anskaffe sig en router.

:o) Claus
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 12:05 #6
Det er aldrig smart at sætte en ISDN forbindelse til at afbryde forbindelsen med det samme - lav en timeout på 60 - 180 sekunder, før der hænges op. På den måde undgår du at mange små connects æder hele telefonregningen op i opkaldsafgift - 25 øre!

:o) Claus
Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 12:09 #7
okay...så en OfficeConnect er altså den klart billigste løsning, oderwas?
Eller findes der noget billigere.
Jeg så gerne at hver maskine kan komme på nettet og bruge ex. Internet Explorer og ICQ uafhængift af de 2 andre.
Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 12:09 #8
Desuden køre de 3 maskiner : Win98, Win98 og Win95b
Avatar billede hojben Novice
01. februar 2001 - 12:11 #9
find en hub på www.edbpriser.dk

så er du uden om det problem med at være afhængig af de andre!

Dlink er godt!
Avatar billede hojben Novice
01. februar 2001 - 12:12 #10
Og dog.... isdn har jo ikke fast ip så du kan ikke sætte fast gateway på de 2 andre ...
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 12:16 #11
Madizone>

Når der køres NAT vil alle de tilsluttede klienter køre sessioner ganske uafhængigt af hinanden - på alle porte. Dvs. i kan alle køre ICQ, IE, FTP osv.

En router som den linkede koster blot 1.500,- og indeholder i øvrigt en hub, hvor du kan tilslutte op til 4 PC\'er med 100/10 Mbit

:o) Claus
Avatar billede hojben Novice
01. februar 2001 - 12:17 #12
hvorfor gøre brug af en router? *Er nysg.*
Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 12:18 #13
gateway???
Kan nogen lige explaine hvad en gateway er for en størrelse.......for mig som et network-beginner, så findes der proxy-server(når en computer har internet-adgang, og andre køre i gennem dens IP), hub(10/100 mbit som samler kablerne), switch(10/100 mbit som fungere som en intelligent hub der sikre 100 mbit konstant hos alle).

Hvad er det lige router og en gateway gør.
Og hvad er DHCP og WINS for noget?
Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 12:19 #14
okay - nu et(muligvis dumt) spørgsmål, jeg har allerede en 8 mbit 10 mbit hub fra Unex.
Jeg ved godt det er irrelevant, men kan man så uplinke hub og hub/isdn dimsen(routeren) og så få 11 maskiner på uafhængigt af hinanden...(sikkert ikke, men jeg spørger af nysgerrighed)
Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 12:20 #15
Jeg ved også godt at 64 kbits til deling over 11 maskiner slet ikke kan gå!
Avatar billede hojben Novice
01. februar 2001 - 12:20 #16
Gateway er bare vejen direkte ud til din forbindelse.
DHCP er automatisk tildeling af ip-adresse

Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 12:20 #17
Din gateway vil være inderside adressen af routeren - hvis du kører med netværksnummeret 192.168.1.0 vil din router - og dermed default gateway tage adressen 192.168.1.1 og dine klienter vil kunne bruge adresseområdet: 192.168.1.2 - 192.168.1.254

Routeren indeholder også en DHCP server, som allokerer IP adresser til dine tilsluttede klienter. Hvis du på et tidspunkt ønsker at have flere end fire klienter tilslutter du blot en ekstra hub/switch på routerens uplink port!

That\'s all!!!

:o) C
Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 12:23 #18
Okay - smart :)
Takker for den gode information.
Lige en ting mere :
Jeg vil helst bruge for-definerede IP-adresser, (læs 10.0.0.1 og 10.0.0.2 og 10.0.0.3), det kan godt lade sig gøre ikke?
Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 12:24 #19
Nu er det jo også sådan at Tele Danmark bruger dynamisk IP-allokering til deres dial-up kunder.
Det kan routeren godt selv finde ud af ikke?
Jeg mener - man skal ikke ind og pille ved noget fordi at routeren får en ny IP hver gang den skal connecte!
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 12:24 #20
Madizon> Ja - du vil nemt kunne tilslutte din hub til ISDN-routeren. Prisen for en ISDN router kommer sjældent under de 1.500,- ...det er ret billigt for 3Com som har en ganske anstændig kvalitet.
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 12:29 #21
Lad være med at bruge et 10.0.0.0 netværksnummer (klasse A netværk): det er fortrinsvis til brug i RIGTIGT store netværk med mange subnet og op til 16.7 hosts.

Bruger du et klasse C netværksnummer - eksempelvis 192.168.1.0 vil du (og IP softwaren) kun skulle bekymre dig om 256 hosts.

Det skulle vist være nok til de flestes behov...

Dynamisk allokering af IP adresser er intet problem - routeren står selv for at NAT\'te den dynamiske eksterne IP adresse til de Interne IP numre. NAT står for Network Address Translation.

:o) Claus
Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 12:34 #22
Det må siges at være at godt svar!
Overvejer lige point fordelingen...!
Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 12:36 #23
Okay, hojbens svar er ikke videre informativt eller begrundet, derfor : Dumpet.
Syfilisykos svar er at jeg skal have en ny comp som server, og det er det som jeg ikke vil ha, desuden skal jeg også have købt en Windows 2000 Pro licens, og så bliver det altså hurtigt en kostelig affære!
Trilles svar er forståelige, veldokumenterede og gode! Derfor går alle point til Trille!
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 12:37 #24
Hojben>

Jeg ville da bruge en router - på den måde sikrer du at alle kan komme på nettet og fjumre rundt - selv hvis den maskine der er sat op som proxy; ICS, WinGate etc. skulle være slukket/nede

:o) Claus
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 12:38 #25
Tak!

*bukker & nejer*

Glad to be of assistance :o)
Avatar billede madizone Nybegynder
01. februar 2001 - 12:57 #26
No Problemo.

Glad to be smartier on the subject ::))
Avatar billede hojben Novice
01. februar 2001 - 13:03 #27
Trille/Claus .. Det var ren nysgerrighed.. Nothing else... *s*
Avatar billede syfilisyko Nybegynder
01. februar 2001 - 20:30 #28
hmm jeg fortrækker nu Win2k. Den kan også give individuelle IP\'er hvis man kan lidt NT scripts =)
Avatar billede marmic Nybegynder
05. februar 2001 - 14:13 #29
Find en gl. 486\'er og installer Linux :)
På den måde får du både
Diald on demand og deling mellem alle de maskiner du ønsker.
Se evt. www.sslug.dk