Avatar billede cypherdenmark Nybegynder
01. marts 2004 - 17:55 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Exhange mail kan de læses/redigeres offline mm. og synkroniseres

Hej Alle

På mit arbejde kører vi op mod en exchange server. Når jeg starter outlook connecter den til serveren hvorefter jeg kan se alle mine mails, kontakter mm.
Men hvis nu jeg skal ud at rejse og der ikke er nogen net forbindelse til min bærbare, har jeg pludselig et problem. :-(

Findes der derfor en måde så man kan tage den bærbare med og sidde og skrive/redigere mails, oprette kalender aftaler mm. og nå der så er net igen kan man synkroniseres.

Håber i forstår derude :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 18:03 #1
Ja det kan du godt.

Når du connecter til din exchange server, sker det via IMAP (exchange server) og denne protokol lader alle mails m.m. blive liggende på serveren. Hvis du bruger private mapper (private folders) vil dine mails blive lagt ned på maskinen så du har adgang til dem når du er offline. Dette betyder at de KUN ligger på din maskine og ikke på serveren.

Hvis du har brug for at dine mails er begge steder, kan du indstille din outlook således at den bevare en kopi af dine mails på serveren, hvorfra de så kan hentes/læses af/fra andre maskiner.

Et alternativ du kan overveje er at anskaffe en PDA. Jeg har selv en Ipaq 2110. den synkronisere alt mail og kalender, det jeg indskriver i Ipaq'en synkes over i outlook når jeg forbinder til min net PC. Du kan få fuld størelses tastaturer til Ipaq.
Avatar billede cypherdenmark Nybegynder
01. marts 2004 - 18:10 #2
hmm.....

1)
Vil det sige at jeg skal oprette min konto som IMAP istedet for en Microsoft Exhange Server konto?

2)
Hvis man ønsker at bevare en kopi begge steder -> kan man så hvis jeg vælger at slette en email i outlook regne med at den bliver slette på serveren automatisk?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 18:33 #3
1 nej, exchange server konto er Imap, men du skal indstille din outlook til at placere dine mails i private mapper i stedet for at have dem i din postkasse på serveren. I XP gøres det under funktioner - e-mail konti - rediger eksisterende konto. i nederste venster hjørne ændre du placering af mail fra postkasse til private mapper.

2. Hmmm det ved jeg faktisk ikke med sikkerhed, da jeg aldrig har prøvet det i praksis, jeg kan kun sige prøv dig frem, pg prøv med at slette ubetydelige mails, eller deciderede test mails først
Avatar billede no_stress Nybegynder
01. marts 2004 - 19:01 #4
Outlook 2003 har en funktion der hedder cachelager Exchange-tilstand. det løser dit problem
Avatar billede cypherdenmark Nybegynder
01. marts 2004 - 19:05 #5
ok fedt. Noget du har noget dokumentation på eller ved hvor det kan findes ?
Avatar billede no_stress Nybegynder
01. marts 2004 - 19:16 #6
Under redigering af E-mail konto. Der hvor du indtaster servernavnet på exchangeserver kan du sætte et flueben i "Brug cachelager Exchange-tilstand"
Avatar billede cypherdenmark Nybegynder
01. marts 2004 - 19:18 #7
okay, hvad vil det så helt præsist sige. Skulle nødig fortage mig noget dumt :-)
Avatar billede no_stress Nybegynder
01. marts 2004 - 19:29 #8
Det betyder at outlook henter alle dine e-mails og gemmer dem lokalt på din pc. hvis du så afbryder forbindelsen til exchangeserver vil du stadig kunne se og skrive e-mails. når du tilslutter pc'en igen vil serveren blive synkronisere med Outlook
Første gang du åbner outlook efter du har valgt cachelager Exchange-tilstand tager det lidt tid inden outlook er klar til brug da alle dine e-mails skal hentes først.
Avatar billede cypherdenmark Nybegynder
01. marts 2004 - 19:38 #9
okay fedt. Kan man gøre det i outlook 2002 også ?
Avatar billede no_stress Nybegynder
01. marts 2004 - 19:44 #10
Nej ikke så vidt jeg ved, men måske findes der et 3-parts program
Avatar billede pctalent Nybegynder
03. marts 2004 - 13:12 #11
Det kan godt lade sig gøre. Det hedder bare ikke Cachelagret tilstand, men princippet er det samme, man opretter en Offlinemappe. Det fungerer dog ikke lige så godt som Outlook 2003