Avatar billede vels Nybegynder
12. februar 2004 - 14:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Install freebsd sammen med Win2k

HEj

Hvordan er det lige jeg installer freebsd når jeg på disk 1 har windows og på disk 2 vil jeg have Freebsd... hvad skal man gøre under installationen??? Evt guides
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. februar 2004 - 15:07 #1
du sørger for at windows er instaleret før du går igang med freebsd.

så følger du denne guide
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/install.html
Avatar billede m_soender Nybegynder
12. februar 2004 - 15:28 #2
som loadet skriver, start med at have Windows installeret...Under windows kan du også hurtigt alokere diskplads til FreeBSD via windowses diskhåndterings værktøj.
Når du har bottet op på FreeBSD cd'en vil du custom install, som du bare løber igennem fra toppen og ned..når du har pationeret din disk kan du vælge at installere FreeBSD's bootloader, eller slet ikke at installere nogen. Jeg bruger nu en bootloader som hedder GAG( http://gag.sourceforge.net/ ) og den virker rigtig godt med BSD.

håber at det hjælper dig lidt på vej
Avatar billede vels Nybegynder
17. februar 2004 - 09:58 #3
dvs jeg skal bare install win2k først... og lader noget fri plads være som ik høre til en partition. Kan FreeBSD selv lave drevene eller skal man så selv igang med det?
Avatar billede m_soender Nybegynder
17. februar 2004 - 11:37 #4
fik ikke lige set at du havde to harddiske..på den første disk installere du blot win2k, bare lad den bruge hele harddisken..på den anden installere du FreeBSD, og den kan du så bestemme om den skal bruge hele disken eller blot noget af den. FreeBSD er ikke sværre at installere end f.eks. win2k eller XP, men opsætningen af den kan somme tidder drille lidt hvis du har noget specielt hardware.
Avatar billede vels Nybegynder
17. februar 2004 - 11:48 #5
vil også have install freebsd på min bærbar.. hvor der er også er win2k på.... og der er der kun 1 disk i...
Avatar billede m_soender Nybegynder
17. februar 2004 - 13:45 #6
der kan du bruge den fremgang som jeg beskrev først. det har ihvertfald virket for mig.
Avatar billede vels Nybegynder
17. februar 2004 - 14:03 #7
kan freebsd selv auto pationeret så man er fri for at selv skal bestemme hvor stor og hvad... da jeg nemlig ikke har styr på det..
Avatar billede m_soender Nybegynder
17. februar 2004 - 14:40 #8
det kan den godt, men den har sommetider med at lave en lidt for stor swap partition..jeg opretter som reglen disse partitioner: / 128 MB, SWAP 256 MB, /tmp 128 MB, /var 256MB /usr resten af pladsen men man kan selv lege lidt med det hvis man ikke har så meget plads..mener også at de har noget i håndbogen http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/install-steps.html om hvad de anbefaler