Avatar billede martinlind Nybegynder
09. februar 2004 - 14:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Et SQL spm

hvis jeg har en tabel med to kunde1nr. og kunde2nr og EN kunde tabel, kan jeg så lave et oplag hvor jeg får vist begge kunder med navn ?

( håber i forstår )
Avatar billede proaccess Nybegynder
09. februar 2004 - 15:05 #1
SAGTENS ! - kan du give en mere præcis beskrivelse af dine tabeller...

Udgangspunktet er at du bruger OR i din WHERE, som i:
  SELECT * FROM KundeTabel WHERE Kunde=kunde1nr OR Kunde=kunde2nr;
Avatar billede muddi Praktikant
09. februar 2004 - 15:05 #2
Er kunde1nr og kunde2nr felter eller værdier?

Hvis det er felter burde dette virke:

SELECT * FROM kunde1nr, kunde2nr
Avatar billede martinlind Nybegynder
09. februar 2004 - 15:11 #3
proaccess >> det var nu omvendt jeg mente den tabel jeg har de to numre i ( f.eks. Ordre ) skal vare hovedtabel'en, og vises med opslag i kundetabel'en så jeg får vist kundenavn1 og kundenavn2 plus alt det andet jeg har stående i ordretabel'en, kan du klare det ?

/Martin
Avatar billede proaccess Nybegynder
09. februar 2004 - 15:14 #4
SELECT OrdreTabel.*, K1.kundenavn, K2.kundenavn
FROM OrdreTabel, KundeTabel AS K1, KundeTabel AS K2
WHERE OrdreTabel.Kunde1=K1.Kundenr AND OrdreTabel.Kunde2=K2.Kundenr;

Nu er jeg ikke stiv i syntax for Interbase, dette er mere generel SQL...
Avatar billede martinlind Nybegynder
09. februar 2004 - 15:21 #5
proaccess >> det ser bedre ud, vender tilbage lidt senere, når jeg har checket om jeg kan få det til at virke
Avatar billede martinlind Nybegynder
09. februar 2004 - 15:34 #6
Det ser ud til at virke, takker