Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 13:28 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Fra photoshop til hjemmeside.

Starter lige med at sige, at jeg ikke har leget med html de sidste 5 år, og dengang var det helt basalt (ingen frames heller).
Så her kommer det:
Jeg har designet en side i photoshop (med lidt hjælp fra nogle tutorials)
Ser sådan ud: http://www.chalde.frac.dk/hp.jpg
Siden skal ende op med at bestå af 3 frames: Top, navbar og content (eller hvad det kaldes).
Men hvordan skal jeg slice det?
Og hvordan skal jeg få bygget koden op, sådan at ved klik i navbaren ændres kun content (ret mig endelig hvis jeg kalder det noget helt forkert).
Det skal vel bestå af et framset, og så 3 undersider. Eller er jeg helt gal på den?
Slicer det i imageready, men det producerer jo kun én hel side.

Regner med at bruge stones webwriter til resten.

Har kigget det basale igennem på www.html.dk men har absolut ikke 100% styr på det endnu.
P.s, det er tilladt at grine :-)
Hvis i mener det er flere point værd, så råb op.
Og husk at jeg er grøn, så ikke noget med de vilde idéer. :-)
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 13:45 #1
Du skal have en default side som indeholder alle din frames.

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Untitled Document</TITLE> <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">
</HEAD>
<FRAMESET ROWS="80,*" FRAMEBORDER="NO" BORDER="0" FRAMESPACING="0"> <FRAME NAME="topbar" SCROLLING="NO" noresize SRC="top.htm" >
<FRAMESET COLS="113,*" FRAMEBORDER="NO" BORDER="0" FRAMESPACING="0" ROWS="*">
<FRAME NAME="navbar" SCROLLING="NO" noresize SRC="left.htm">
<FRAME NAME="mainFrame" SRC="default.htm">
</FRAMESET> </FRAMESET><NOFRAMES>
<BODY BGCOLOR="#FFFFFF" TEXT="#000000">

</BODY></NOFRAMES>
</HTML>

læg mærke til
<FRAME NAME="mainFrame" SRC="default.htm">
dette er navnet på den frame som du vil have noget indhold frem i.

dette er side hvor din nav bar er
<FRAME NAME="navbar" SCROLLING="NO" noresize SRC="left.htm">

her er koden til left.htm

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Untitled Document</TITLE> <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">
</HEAD>

<BODY BGCOLOR="#FFFFFF" TEXT="#000000">
dette er navbar <BR><BR><A HREF="noget.htm" TARGET="mainFrame">noget indhold</A><BR><BR><A HREF="andet.htm" TARGET="mainFrame">Andet
indhold</A>
</BODY>
</HTML>

Læg mærke til TARGET="mainFrame" i linket.. dette siger at de skal åbnes i mainFrame siden.

Håber det gav mening
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 13:46 #2
Undskyld for alt den "ubrugelige" slam kode som er med.. jeg lavede det bare hurtigt i dreamweaver
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 13:49 #3
Har lige et spørgsmål til det:
Skal jeg så først dele min side op i flere dele inden jeg slicer den? Altså sådan at jeg slicer de 3 dele hver for sig?
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 13:51 #4
Det er sådan jeg gør det.. om det er "rigtigt" ved jeg ikke.. men det virker
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 13:52 #5
Ok, tak.
Jeg prøver mig lige frem ud fra din kode. Vender tilbage :-)
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 13:52 #6
Har prøvet at lave et eksempel: http://www.thehive.dk/frames/

koden er en lille smule anderledes end den jeg skrev
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 13:53 #7
poster lige default.htm som er den side der indeholder dine frames

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Untitled Document</TITLE> <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">
</HEAD>
<FRAMESET ROWS="80,*" FRAMEBORDER="NO" BORDER="0" FRAMESPACING="0"> <FRAME NAME="topbar" SCROLLING="NO" noresize SRC="top.htm" >
<FRAMESET COLS="113,*" FRAMEBORDER="NO" BORDER="0" FRAMESPACING="0" ROWS="*">
<FRAME NAME="navbar" SCROLLING="NO" noresize SRC="left.htm">
<FRAME NAME="mainFrame" SRC="welcome.htm">
</FRAMESET> </FRAMESET><NOFRAMES>
<BODY BGCOLOR="#FFFFFF" TEXT="#000000">

</BODY></NOFRAMES>
</HTML>
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 14:01 #8
Hvordan ville du gøre det fra imageready->de 3 dele?
Altså vil du først croppe delene og derefter slice de enkelte dele?
Eller hvordan? Fordi nu sidder jeg og har croppet/slicet toppen, men hvad gør jeg med resten:
http://www.chalde.frac.dk/forvirret.jpg
Det består jo egentlig af 3 dele.
a) Baggrunden
b) Navbar (1)
c) Content (2)
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 14:06 #9
Kender ikke imageready.. =(

Men jeg klipper normalt bare billedet i stykker og så indsætter jeg dem i de html sider de skal være på... så der hvor du har skrevet "1" skal indsættes i navbar, altså left.htm
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 14:08 #10
Jeg prøver lige og rode med det. Må indrømme at jeg er temmelig forvirret lige nu :-)
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 14:12 #11
det må du undskylde, det var ikke meningen.. =)

Prøv evt. dreamweaver til at lave frames'ne for dig, det er super nemt. Så tager du bare de 3 billeder som du har klippet ud af denne http://www.chalde.frac.dk/hp.jpg og bruger dem som baggrund i hver frame (hver sin html side)
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 14:13 #12
Jeg har faktisk fået det ind i webwriter, og det kan vises i ieplorer.
Meeen, størrelsen på frames er helt i skoven. Hvordan klarer jeg den?
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 14:17 #13
prøv at ændre FRAMESET COLS="??"
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 14:18 #14
Ok. Prøver jeg.
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 14:22 #15
håber det lykkedes
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 14:27 #16
Prøver med baggrundsmetoden. Har bare ikke dreamweaver. Men hvordan får man baggrunden til ikke at at lave "side om side"?
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 14:30 #17
enten via CSS, som jeg ikke har super meget styr... eller ved at sætte størrelsen på framen til en fast værdi, som passer med størrelsen på baggrunden. (hvis der selvfølgelig er noresize på)
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 14:33 #18
Har du lyst til at prøve om du kan lave et frameset ud af mit billede? Hæver point til det du vil have for det.
Det er mest for at jeg kan lære det, og lærer bedst ved at "kigge over nakken" på folk.
Min endelige side vil se anderledes ud, men skal bare lige have styr på hvordan jeg får et design fra photoshop til html med frames.
Du må gerne gøre det i weaver, da jeg har adgang til det på arbejdet, men kan jo stadig kigge koden igennem, eller importere den i webwriter.
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 14:35 #19
prøver lige at bikse noget sammen
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 14:35 #20
Lyder rigtig godt :-)
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 14:51 #21
har lidt problemer med at få main frame til passe i størrelsen...
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 14:53 #22
Jeg bliver nødt til at smutte, skal ud og lave en comp, men vender tilbage lidt senere.
Hvis du sidder helt fast, behøver du ikke.
Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 15:22 #23
http://www.thehive.dk/frames/

grunden til stregen ude til højre ikke helt passer, er fordi jeg var lidt hurtigt til at klippe billedet i stykker
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 15:46 #24
Ønsket fjernet af bruger

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede tripwire Nybegynder
02. februar 2004 - 16:17 #25
Så er det sendt.. undskyld, det først sker nu... har lige taget 15km på motions cuklen.

Så mange point du nu føler det er værd, er iorden =)
Avatar billede chalde Seniormester
02. februar 2004 - 17:06 #26
Det er bare helt iorden :-)
Jeg siger 1000 tak for hjælpen. 100 point på vej til dig :-)
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2004 - 11:03 #27
Så har jeg fået testen op:
http://www.chalde.frac.dk
Hvis det ikke var fordi jeg fik lov til at "kigge dig over nakken" havde jeg nok ikke fået det til at virke :-)
Så endnu engang tak for hjælpen.
Avatar billede tripwire Nybegynder
03. februar 2004 - 11:22 #28
det var så lidt... =)

good luck with it