Avatar billede heinisback Nybegynder
02. februar 2004 - 00:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Elektrisk modstand

Hvad er den elektriske modstand i et hus, hvor ALLE elektriske installationer er slukket? Og hvorfor?

På forhånd tak, Jesper
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. februar 2004 - 00:24 #1
Hvis alt er slukket, går der ingen strøm, og dermed har det vel ingen mening at tale om modstand. Den er null eller uendelig stor, alt afhængig af hvordan du definere det
Avatar billede krohn Praktikant
02. februar 2004 - 00:34 #2
Dette er taget her fra, det skulle forklare elektriske modstand som fysisk begreb, se her:http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_modstand_(fysisk_begreb)

Elektrisk modstand som fysisk begreb, kort fortalt
Elektrisk modstand er en egenskab ved elektriske ledere, som forårsager et vist tab af energi (i form af varmeudvikling) når man sender en elektrisk strøm igennem lederen. Størrelsen af den elektriske modstand i en given elektrisk leder måles i den afledte SI-enhed ohm (Ω), og afhænger af tre ting:
Lederens længde; jo længere leder, desto større modstand
Lederens tværsnitsareal; jo større areal, desto mindre modstand
En materialeegenskab, kaldet resistiviteten, for det stof lederen er lavet af
Avatar billede heinisback Nybegynder
02. februar 2004 - 00:51 #3
Hm.. venter på yderligere svar, før jeg deler point ud. Kan ikke bruge jeres 100%
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. februar 2004 - 00:52 #4
Man kunne jo argumentere, ingen strøm, intet tab, og dermed må modstanden være null
Avatar billede Beach Mester
02. februar 2004 - 01:50 #5
Er enig med Bufferzone, men kan sgu ikke lade være med at skære den ud:-)

Nu skriver du at alle elektriske inst. er slukket. Hvad er din Deff. af slukket?

Hvis de er helt slukket så har det samme modstand som hvis du trækker stikket ud af stikkontakten = 0 ohm
Hvis de har en lille diode eller anden indretning der indikere at inst. er slukket (eller standby) så går der en strøm / spænding og så har du også altid en modstand = x ohm.

Hvis du hiver alt ud af dine stikkontakter før din måler så vil du ikke få nogen regning for lev. af strøm.
Hvis du lader alt være som det er nu efter din måler så vil du med garanti få en regning for lev. af strøm.

Du har sikkert et ur, clockradio, tv mm. som stille og roligt står og hiver lidt i dine ledninger. Hvis der er nogle der hiver i dine ledninger vil der vare et gennemløb af strøm / spæbnding hvilket vil give en modstand på dit net.

Hvis du vil have et hus uden modstand så trykker du bare på dig HFI eller HPFI -relæ så du afbryder alt strøm / spænding fra din måler og ind i huset. Så har du praktisk en modstand på 0.

Selv om du sikkert nu vil sige at du kun har tilkoblet en "børge" som intet lys eller noget andet har, men stadig har en elektrisk modstand så må du dekantere "børge" og se at han ikke har bare en lille bitte elektrisk dims som hiver lidt på regningen / spændingen /strømmen / modstanden:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
02. februar 2004 - 01:52 #6
Rettelse i linie 6:
før din måler <-> efter din måler

//Beach