Avatar billede svendherlig Nybegynder
27. januar 2004 - 10:41 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Formatering og partioner!

Hey!
Jeg er ved at geninstallere XP, og kommer i problemer, da jeg skal bruge C-drevet til at installere på! Jeg ville først slette partionerne C og D, og lave dem en smule anderledes. Men jeg kan ikke slette C for der ligger mine midlertidige installations-filer, og jeg kan ikke flytte eller ligge dem et andet sted.
Så ville jeg bare installere en ny version af XP på C, men nu er der ikke plads til den, så jeg kan ikke komme nogen steder nu!

Hvordan formatere man C, og kan man boote direkte fra en XP-cd, så man starter installationen uden XP? Altså uden at starte installationen i den tidligere udgave af xp.
Avatar billede keysersoze Guru
27. januar 2004 - 10:43 #1
hvis du bare starter computeren op med din XP-cd - og at dit CD-drev vel at mærke er sat korrekt op - så kommer du ind så du kan formattere det eller de drev du ønsker
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
27. januar 2004 - 10:49 #2
Eller hvis du kan komme ud i dospromt, kan du skrive FDISK der kan du slette dem. Smid evt. en startdiskette i og start op i dos
Avatar billede svendherlig Nybegynder
27. januar 2004 - 11:02 #3
@keysersoze - Ja, men når jeg gør det siger den at jeg ikke kan fordi der er midlertidige filer på c:

@ravsted.dk - Hvordan kommer man i dos-promt som opstart i xp?
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
27. januar 2004 - 11:41 #4
har du ikke en startdiskette til win98
Avatar billede svendherlig Nybegynder
27. januar 2004 - 11:44 #5
Nej, desværre!

Kan man sætte Xp til at formatere? Vil den så slette sig selv og rense harddisken? Og vil jeg så kunne boote og starte fra cd'en og installere derfra?
Avatar billede keysersoze Guru
27. januar 2004 - 11:57 #6
hvis der ligger midlertidige filer må det være fordi der er forsøgt at installere XP med start i Windows... og det kan jeg desværre ikke huske hvordan man kan fjerne igen.

Prøv at start installationen inde fra windows igen - og når du får mulighed for det så afbryd installationen og se om den får slettet de midlertidige filer
Avatar billede flowerdead Nybegynder
27. januar 2004 - 12:04 #7
Løsningen er ret enkel: download en WinMe bootdisk, brug F-disk og ompartitioner. Derefter installer WinXP fra CDen.

Bootdisk kan hentes her: http://www.putergeek.com/downloads/popup_winme_plain.htm
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
27. januar 2004 - 12:04 #8
Hvis du køre XP installation, kommer der på et tidspunkt hvor du kan vælge hvilken partion, der kan du, hvis jeg ikke tager helt fejl, slette dem, og så oprette nogle nye. Eller hvis du har en email så skal jeg nok sende startdisken til dig
Avatar billede svendherlig Nybegynder
27. januar 2004 - 12:07 #9
Når man kan vælge partioner kan jeg ikke slette den jeg vil slette for der ligger der midlertidige filer!
Avatar billede svendherlig Nybegynder
27. januar 2004 - 12:17 #10
Jeg har lavet en bootdisk. Når jeg har boot på den, kan jeg kun se a-drevet... hvad så nu?
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
27. januar 2004 - 12:19 #11
skriv Fdisk
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
27. januar 2004 - 12:22 #12
tryk ja to gang, tryk så derefter på 3, og så på 4, hver gang du skal slette trykker du på 3, og så en af de 4 muligheder, når du er færdig med at slette dem, kan du køre XP installation og sætte dine drev op igen
Avatar billede svendherlig Nybegynder
27. januar 2004 - 12:24 #13
Bootdisken her http://www.putergeek.com/downloads/popup_winme_plain.htm kan ikke kører! Det er ikke et win32 program! Jeg lavede en bootdisk i xp, men der siger den bad command or file når jeg skriver Fdisk
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
27. januar 2004 - 12:28 #14
så skal du have den til win98 eller winme
Avatar billede svendherlig Nybegynder
27. januar 2004 - 12:36 #15
Hvor finder jeg den?
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
27. januar 2004 - 12:41 #16
jeg kan sende den til dig, hvad er din email adresse
Avatar billede hcma Novice
27. januar 2004 - 12:47 #17
Avatar billede svendherlig Nybegynder
27. januar 2004 - 13:31 #18
Nu her jeg hentet en winxp bootdisk-dimmer! Jeg har lavet de 6 disketter. Og når jeg så sætter dem i og starter, kommer følgende meddelse:
Disk I/O error

Min mail er oleib@hotmail.com og jeg vil meget gerne have det du har, ravsted.dk
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
27. januar 2004 - 13:36 #19
er på vej
Avatar billede svendherlig Nybegynder
27. januar 2004 - 13:45 #20
Jeg tror der mangler noget! Den skriver " Non-system disk or disk error"
Avatar billede svendherlig Nybegynder
27. januar 2004 - 14:03 #21
Den vil bare ikke! Der kommer enten " Non-system disk or disk error" eller "Disk I/O error" uanset om jeg bruger winxp start eller winme!

Hvordan får jeg slettet den harddisk? Jeg kan jo ikke komme ind og fjerne indholdet på nogen måder! Jeg kan ikke med startdisketter, og inde i selve XP kan jeg ikke, for den vil ikke når der kører programmer! Selv om alt er lukket og jeg er i fejlsikret!
Avatar billede hcma Novice
27. januar 2004 - 14:25 #22
så er der det "drastiske"
http://www.killdisk.com - Sletter alt, og nulstiller harddisken.
Avatar billede hcma Novice
27. januar 2004 - 14:26 #23
eller:
http://www.russelltexas.com/delpart.htm - Til at slette partitioner, der ellers er "uslettelige"
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
27. januar 2004 - 17:22 #24
Det skulle være sådan så, når du smider disketten i, og genstarter din computer. skulle den boote op på diskketten, gør den ikke det skal du have ændret dine boot valg i din bios. Og så er det en helt anden sag.