Avatar billede bramming Nybegynder
22. januar 2004 - 11:01 Der er 3 løsninger

Hvordan laver jeg link i den samme side?

Hej Exp.

Jeg har en side med en masse tekst på.
Øverst på siden har jeg overskrifterne på de emner der kommer ned af siden.

Hvordan laver jeg det så sådan at når jeg klikker på et af linksne deroppe så fiser den ned på det valgte emne nede på siden et sted...?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. januar 2004 - 11:32 #1
<a name="toppen"></a>

længere nede

<a href="#toppen">Til toppen</a>
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. januar 2004 - 11:55 #2
Du kan også gøre det med dreamweavers commandoer ved at lave et anker, som du så kan linke til i det samme dokument. Her er hvad der står om ankre i dreamweaverhjælp. Det er meget nemt at gå til:

Linking to a specific place within a document

You can use the Property inspector to link to a particular section of a document by first creating named anchors. Named anchors let you set markers in a document and are often placed at a specific topic or at the top of a document. You can then create links to these named anchors, which quickly take your visitor to the specified position.

Creating a link to a named anchor is a two-step process. First, create a named anchor, then create a link to the named anchor.

To create a named anchor:

1  In the Document window's Design view, place the insertion point where you want the named anchor.
2  Do one of the following:
Choose Insert > Invisible Tags > Named Anchor.
Press Control+Alt+A (Windows) or Command+Option+A (Macintosh).
In the Invisibles category of the Objects panel, click the Named Anchor button.
3  In the Anchor Name field of the Insert Named Anchor dialog box, type a name for the anchor.
If an anchor marker doesn't appear at the insertion point location, choose View > Visual Aids > Invisible Elements.

Note: Anchor names cannot contain spaces and should not be placed inside a layer.

To link to a named anchor:

1  In the Document window's Design view, select text or an image to create a link from.
2  In the Link field of the Property inspector, type a number sign (#) and the name of the anchor. For example:
To link to an anchor named "top" in the current document, type #top.
To link to an anchor named "top" in a different document in the same folder, type filename.html#top.
Avatar billede miss-g Seniormester
22. januar 2004 - 12:34 #3
På dansk (det er ret nemt):

1) Sæt et anker der hvor man skal havne, når man trykker på linket (giv ankeret et navn i boksen der kommer frem)

2) Markér ordet/billedet man skal trykke på for at komme til ankeret og find linket på proberties paletten under link.

Alternativ til punkt 2):
I stedet for at finde linket, så kan du trække en "snor" fra properties paletten hen til ankeret du vil linke til.

Der er en lille rund cirkel med med kryds i ved siden af boksen hvor man skriver link. Træk en snor ud af cirklen og hen til ankeret på dit design (den tekst/billede man skal klikke på skal være markeret).

Lyder måske underligt, men det er smart! *S*