Avatar billede jakobjakob Nybegynder
13. januar 2004 - 18:09 Der er 12 kommentarer

Linke til site med frames

Er der en måde hvorpå man kan linke til en side der bruger frames, uden at skulle gå uden om framesættet så man ikke får det hele med?

hilsen jakob
Avatar billede thesurfer Nybegynder
13. januar 2004 - 18:13 #1
Du skal bare linke til den fil, der indeholder framesættene.. den plejer gerne at hedde index.htm..
Avatar billede jakobjakob Nybegynder
13. januar 2004 - 18:20 #2
Undskyld, jeg glemte at skrive at det var en underside.

hilsen Jakob
Avatar billede trer Nybegynder
13. januar 2004 - 18:25 #3
Du mener, at du vil linke til en bestemt kombination af frameset-side og bestemte undersider?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
13. januar 2004 - 18:26 #4
Ny forklaring, tak :)

Du vil altså loade hele framesættet, men vil gerne loade en anden side i framen, end den originale?

Og det skal ske ved at klikke på et link?

Hvis det er på en anden server, kan det vist ikke lade sig gøre..
Hvis det er på samme server, kan du bruge noget der ligner roenvings system, på:
http://roenving.users.whitehat.dk/
Avatar billede thesurfer Nybegynder
13. januar 2004 - 18:28 #5
Hvordan det virker, må roenving fortælle dig :)
Avatar billede kenp Novice
13. januar 2004 - 19:28 #6
hans kode er her :)
Kode til Framing af site

-- Tag altid hovedframe med, selvom der linkes direkte til underframe
I HOVEDFRAMEN (eller det øverste FRAMESET-dokument !-)

Denne kode sættes ind i <HEAD>-sektionen (eller ihvertfald FØR første <frameset>-tag):

<script language="javascript" type="text/javascript">
  function loadSource(){
  if (location.search!=""){
    src=unescape(location.search.substring(1));
    top.frames['mainFrame'].location.href=src;
  }}
</script>

I <body>-tagget (eller første <frameset>-tag) sættes dette ind i onload-eventen:
(har du i forvejen noget i onload, skal loadSource(); foran dette)

<body . . . onload="loadSource();">

Denne kode sættes ind i starten af <HEAD>-sektionen af hver indholds-underframe:
-- bemærk, at den midterste linje er een meget lang linje !-)

<script language="javascript" type="text/javascript">
  if(top.location==window.location){top.location.replace(top.location.href.substring(0,top.location.href.indexOf(".dk/")+3)+"/index.html?"+escape(location.pathname))}
</script>

Rød markering i kode betyder, at du sikkert skal ændre
-- øverst skal navnet selvfølgelig være navnet på din (i)frame
-- nederst skal der ændres, hvis du har et domænenavn, som ikke slutter på .dk

Eksempel: Dit domænenavn hedder etellerandet.dk/brugerNavn
Så skal .dk udskiftes med brugerNavn -- og 3 skal ændres til 10 (antallet af bogstaver m.v.)

Sidste opdatering 06.08.2003
Avatar billede roenving Novice
14. januar 2004 - 00:50 #7
-- og du spør' bare, hvis du har brug for en uddybning !-)
Avatar billede jakobjakob Nybegynder
14. januar 2004 - 08:52 #8
Tak for svarene. Jeg er ikke så meget inde i Java, så jeg kan ikke lige se om det er det jeg skal bruge.

For at være helt konkret, så skal jeg linke fra min side til en underside på fkbu.dk . Undersiden har adressen http://www.fkbu.dk/fodbold/resultater/SF.htm men hvis jeg linker til den, så får jeg selvfølgelig ikke resten af sidens frames med, som hvis jeg går manuelt ind på http://www.fkbu.dk/ og klikker mig vej til undersiden.

Håber jeg forklarer ordentligt:-)

hilsen Jakob
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. januar 2004 - 12:08 #9
Det er det roenvings script gør :)

F.eks.:
At klikke på linket http://roenving.users.whitehat.dk/?WindowLaboratory.html , ville være det samme som hvis du gik ind på
http://roenving.users.whitehat.dk/

og klikkede på "#2 window.open lab"-linket, som sender dig til:
http://roenving.users.whitehat.dk/WindowLaboratory.html

dvs, det er denne del der bestemmer, hvor du sendes hen: ?WindowLaboratory.html
Avatar billede jakobjakob Nybegynder
14. januar 2004 - 12:38 #10
Jeg ser først nu at du  (thesurfer" tidligere skrev:

"Hvis det er på en anden server, kan det vist ikke lade sig gøre.."

Og det er netop fra min server til en fremmed jeg skal bruge det, så det kan altså ikke lade sig gøre?

Men scriptet kan måske til gengæld bruges på ens eget site, så "fremmede" herunder Goggle, ikke linker til et underframe?

hilsen Jakob
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. januar 2004 - 14:06 #11
Du kan kun scriptet på roenvings side, fordi han har været så venlige at gøre det muligt :)

"Men scriptet kan måske til gengæld bruges på ens eget site, så "fremmede" herunder Goggle, ikke linker til et underframe?"

Jeg tror at jeg ved hvad du mener.. hvis man linker direkte til undersiden, skal du checke om top.location er lig document.location. Hvis den er det, er der linket direkte til siden.
Scriptet skal så skifte til det roenving har :)

Dvs, du skal faktisk bruge 2 scripts..
1) check om top.location = document.location
2) skift til framesættet, plus hent underside

Jeg kan ikke lige overskue hvordan det skal laves (måske kan jeg godt, hvis jeg kigger koden godt igennem), men roenving kan i hvert fald godt.. han har meget mere erfaring med JavaScript..
Avatar billede roenving Novice
16. januar 2004 - 02:04 #12
-- og det thesurfer skriver er faktisk indeholdt i det script, som skal lægges på hver underside ...

-- på hovedsiden (eller frameset-siden) skal ligger der så et script, som checker, om der er en viderestilling fra en underside !-)