Avatar billede stpa01ad Nybegynder
05. januar 2004 - 19:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

eksport fra access til outlook

hej,
jeg skal eksportere data fra en kundedatabase til en pda. jeg har fundet ud af at jeg bliver nødt til at have outlook som mellemled. Jeg ved at man kan importere en tabel eller en database til outlook, men jeg vil kun importere en forespørgsel til outlook. Kan det lade sig gøre? Alternativet er at importere fra access direkte til en pda, men så skal formatet være .vcf! Og hvordan eksporter man så data fra access til vcf-format? Det skal lige siges at jeg har en hovedformular med firmanavne og en underformular med kundeoplysninger. Det er en temmelig stor database, så det ville jo være smart, hvis det kan gøres nemt og hurtigt...
På forhånd tak
Avatar billede lap Nybegynder
05. januar 2004 - 19:45 #1
Du kan jo altid bruge en komma-separeret fil - men hvordan vil du lægge kundedatabasen på pda (jeg tænker på master-detail data, som du beskriver)? Har du access på pda?
Avatar billede stpa01ad Nybegynder
05. januar 2004 - 20:21 #2
OK...hvordan laver man en komma-separeret fil? Jeg har ikke access på pda. Derfor skal den ind i outlook først, da jeg kan synkronisere outlook med pda'en. Alternativt kan jeg smide en vcf-fil eller en komma-separeret fil direkte ind i pda'en fra access, men jeg ved som sagt ikke hvordan man laver en vcf-fil eller en komma-separeret fil i access...
Avatar billede lap Nybegynder
05. januar 2004 - 20:22 #3
Hvordan vil du strukturere dine data i outlook??
Avatar billede flashit Nybegynder
05. januar 2004 - 21:08 #4
Marker den tabel som du vil gemme som komma-separeret fil.
gå ind i "File , Export"
Vælg fil typen som "Text Files"
Klik på "Next"
Marker "Comma"
Klik på "Finish"
Det skulle gøre det :-)
Avatar billede lap Nybegynder
05. januar 2004 - 22:34 #5
og en forespørgsel kan du gøre det samme med.
Avatar billede trer Nybegynder
06. januar 2004 - 09:09 #6
Hvis du sætter en SQL Server som backend for din Access, så kan du installere SQL Server CE på PDA'en og synkronisere via den.  Så er det ren db-til-db overførsel, væsentlig simplere og muligt at automatisere...
Avatar billede stpa01ad Nybegynder
06. januar 2004 - 16:07 #7
tak...det hjalp. Har dog et problem med at strukture mine data i outlook som lap sagde. Findes der ikke et smart konverteringsprogram der kan klare det hele selv?...
Avatar billede lap Nybegynder
06. januar 2004 - 20:58 #8
Nu har du jo lukket spørgsmålet, men jeg kan jo spørge dig igen: hvordan vil du gerne strukturere dine data i outlook?

Som du selv skriver, så har du en master (firma) detail (kundeoplysninger) relation, og du skal jo finde ud af, hvordan du ønsker disse data struktureret. Outlook er beregnet til "flade" data.
Avatar billede trer Nybegynder
06. januar 2004 - 21:07 #9
lap> mit gæt; De-normaliser data. Det giver redundans - naturligvis - men er rimelig nemt at håndtere.
Avatar billede lap Nybegynder
06. januar 2004 - 21:09 #10
trer> ja, og formentlig tænkt som import til en adressebog, men spørger er jo nødt til at svare for at få hjælp :-)