Avatar billede mimmer Nybegynder
30. december 2003 - 23:29 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Hvor kan man få testet og gennemtjekket sin computer?

Der er så mange steder på nettet hvor der sidder folk og laver test på almuligt hardware. Er der så ikke "virksomheder" som kan gennemteste og finde fejl på ens computer??

Har i laaaaaang tid prøve at løse et problem med min computer. Den crasher under spil. Har spurgt rundt omkring og tjekket alt efterhånden, men kan bare ikke finde fejlen!

Det ville være perfekt, hvis der fandtes folk der kunne det (mod betaling selvfølgelig).
Avatar billede chalde Seniormester
31. december 2003 - 00:19 #1
1) Butikken du købte computeren i.
2) Spørg din lokale computerforhandler (ikke merlin/fona/osv). De vil formentlig gerne for et beløb (formentlig 250kr/halve time) gøre det.

De vil kunne sige om din hardware fungerer, og sikkert også om den er indstillet optimalt (hvis du spørger dem).

Crasher under spil siger du. Prøv følgende:

1) Opdatér windows (www.windowsupdate.com)
2) Opdatér drivere til både grafikkort og bundkort (kig på producentens hjemmeside)
3) Check temperatur. http://www.almico.com/speedfan.php skal helst ligge lavere end 60 grader idle (når comp ikke laver noget). Er den højere, vil den blive endnu højere under pres, og måske er det det der får comp til at crashe. Løsning: Ny køler
4) Tjek ram: www.memtest86.com
5) Opdatér bios (producentens hjemmeside)
6) Opdatér spil.
Avatar billede mimmer Nybegynder
31. december 2003 - 00:21 #2
chalde - har gjort alt!!

Har ikke tiltro til almindelige forhandlere. Tror sgu ikke ekspedienterne ved nok om det. Desuden er det en samle computere - samlet af en ven, så om alle del er fra samme sted ved jeg ikke.
Avatar billede mimmer Nybegynder
31. december 2003 - 00:22 #3
Det er fordi man læser om hardwaretidende, hardware-online osv. De tester så meget hardware - der må være andre "eksperter" som dem, der kan påtage sig at teste en hel computer? Der skal jo nok også speciel udstyr og programmer til at teste den på kryds og tværs..?
Avatar billede chalde Seniormester
31. december 2003 - 00:26 #4
Computerbutikker står selv for at teste defekt hardware inden de sender det retur til producenten. De ved godt hvad de skal teste. De har udstyr til det.
Udstyr de bruger:
Andre computer dele
Diverse diagnostic tools
Hvis de ikke finder fejlen/defekten ud fra det (og hvis der er fejl/defekt) sender de det som regel tilbage til producent.

Det ville være for dyrt for dem bare at sende det retur til producent.

De kan derfor fortælle dig om dit hardware er defekt, og så skal du alligevel til den butik du købte dem i for at få garantien til at dække det.
Avatar billede chalde Seniormester
31. december 2003 - 00:30 #5
Og eksperter du taler om der tester hardware:
Almindelige personer. Behøver ikke have en speciel uddannelse, bare "almindelig" viden omkring computer/hardware.
Du behøver skam ikke noget specielt udstyr for at teste om dit hardware er defekt.

Sidder personligt med en defekt i bundkort. Fundet gennem test med andet hardware samt diagnostic tools. Mangler bare lige at sende det retur til butikken, så jeg ka få det bekræftet/byttet/lavet.
Avatar billede mimmer Nybegynder
31. december 2003 - 00:31 #6
Umiddelbart fejler hardwaren ikke noget. Tror bare at det ikke kører så godt sammen.

Hvis jeg skulle aflevere noget hos en forhandler, skulle det være hele computeren og så ville jeg sætte dem igang med at spille - og find så fejlen, når den crasher.

Vil de så gennemtjekke hele computeren?

Og desuden vil de godt sælge hardware, så mon ikke de kunne finde noget der var defekt og lokke mig til at købe en ny dims eller noget.....?

Det ville være bedre, hos en virksomhed som ikke skulle leve af at sælge hardware.
Avatar billede chalde Seniormester
31. december 2003 - 00:36 #7
De tjener skam en god sjat penge på dig bare ved at teste. Som sagt: 250kr/halve time.

Du spørger da bare om du ikke kunne få lov til at overvære deres test´s, mens de fortæller hvad der sker/hvad de tester for.

Hvis du siger de skal teste det hele, skal de skam nok gøre det.

Tror nu ikke de vil sige noget er defekt uden det er det. Som sagt. De lever af at sælge. Snyder de én, mister de en (formentlig flere) kunder, og får dårlig omtale.

Men hvorfor ikke teste det selv.

Hvad består din comp af? (bundkort, ram, cpu, grafikkort, harddiske osv)
Avatar billede chalde Seniormester
31. december 2003 - 00:50 #8
Og en ting:
Som regel er computerbutikker langt bedre til at teste/finde fejl på computere end f.eks de firmaer der finder fejl osv. for f.eks fona/merlin osv...
Avatar billede mimmer Nybegynder
31. december 2003 - 01:01 #9
Jeg har selv teste alt - med hjælp fra eksperten.dk og andre forums. Ingen kan finde ud af fejlen.
Avatar billede chalde Seniormester
31. december 2003 - 01:03 #10
Har du prøvet med andet hardware?
Avatar billede mimmer Nybegynder
31. december 2003 - 01:24 #11
Chalde - jeg har været alt igennem. Det mærkelige er at alt er skiftet ud bortset fra strømforsyningen og lydkortet. Den gamle computer gjorde det samme....

Får det tjekket hos ham der har samlet den på torsdag.

Lader lige spørgsmålet stå åbent i tilfælde af at nogen kender et sted man tester....
Avatar billede chalde Seniormester
31. december 2003 - 01:28 #12
Kan være din psu (strømforsyning).
Prøv evt uden lyd. Mit onboard lydkort får visse spil til at crashe hvis der køres med hardware acceleration.
Avatar billede chalde Seniormester
31. december 2003 - 01:34 #13
Har lige talt med en ven over icq.
Han arbejder i en computerbutik på falkonér allé.

Mig:
Hvordan tester i defekt/formodet defekt hardware?
Ham:
hvilken type??
Mig:
Alt.
Bruger i noget specielt til det?
Ham:
vi har en "testbænk"
Mig:
Altså noget privatbrugere ikke kan få fat på/finde ud af at teste med?
Ham:
nej vi har bare midler til rådighed!! det har de fleste ikk derhjemme!!
Mig:
midler=andet hardware?
Ham:
alt det normale!! jeps masser af hardware til at teste den defekte hardware sammen med så vi kan lokalisere fejlen fra flere "vinkler"
Mig:
Har nogen af jer en direkte it-uddannelse?
Ham:
nix... det er interessen der driver værket... jo bossen har lidt mht. comp. og programmering men det er ikk serlig meget!!
Avatar billede mimmer Nybegynder
31. december 2003 - 02:14 #14
Jeg HAR spillet uden lydkort og computeren kan klare de der mark tests, osv.

Anyway - jeg har ikke ekspertise nok til selv at teste, og har derfor fået hjælp fra bl.a. ekspertens brugere, hvor mange har været involveret og vi har været alt igennem og flere forskellige programmer, som ikke viser fejl.

Så lad os ikke rive op i hvad årsagen kan være, men finde ud af HVEM der kan gennemteste en computer....
Avatar billede chalde Seniormester
31. december 2003 - 02:51 #15
Mit bud er klart din lokale computerbutik eller den delene er købt i. Hvis flere steder, så den hvor de fleste/vigtigste (bundkort f.eks) er købt.
Avatar billede cykellapper Nybegynder
02. januar 2004 - 00:12 #16
Jeg har lige slåsset med samme problem på en PC, og efter at have været alt det sædvanlige igennem (RAM, temperatur mm) fandt jeg endelig fejlen.
Jeg pillede køleren af grafikkortet, og sørme om ikke producenten havde glemt at smøre kølepasta på halvdelen af GPUen. Nyt kølepasta, og problemet var løst.
Prøv det lige, inden du sender den nogle steder hen.
Avatar billede mimmer Nybegynder
04. januar 2004 - 22:09 #17
Kølepasta? Er det noget smørrelse som sidder på selve kortet?
Avatar billede chalde Seniormester
04. januar 2004 - 22:15 #18
Det er en klæbrig substans. Minder faktisk en smule om tandpasta i udseendet (for standard kølepasta). Andre former for kølepasta kan være sølvfarvet. Men vil skyde på at det er alm kølepasta på grafikkort.

Men lige et tip. Hvis du ikke kan pille køleren af uden at det kan ses af forretning/producent, og det skal byttes/repareres, så lad være. Garantien ryger nemlig når du piller køler af.
Avatar billede chalde Seniormester
05. januar 2004 - 00:02 #19
I det nyeste pc-planet står der lidt om "it-doktorer".
Så hvis du hopper ud og køber det (60kr) kan du læse lidt om dem. Der bliver nævnt:
http://www.itdoktoren.dk/
http://www.hpc.dk/pcdoktor.html (tror jeg nok det er)
Samt en privat person, der yder it-support til andre private.

Men i det hele, så finder du nok ud af, at de fleste steder du kan få tjekket, består "teamet"/forretningen/firmaet af alm. folk med it-viden, lige som folk her på eksperten.
Avatar billede mimmer Nybegynder
07. januar 2004 - 22:22 #20
Fik tjekket den hos en ven, og han kunne se at den blev for varm, så han satte nogle flere kølere i kabinettet. Nu må vi se om det hjælper, da det ikke er det bedste kabinet ang. luftgennemstrømning.

Tak for svar.
Avatar billede chalde Seniormester
08. januar 2004 - 09:05 #21
mimmer ->
Hvad var noget af det første jrg sagde du skulle gøre? Checke temp. :-/
Avatar billede geilram Nybegynder
24. januar 2005 - 16:24 #22
Jeg har ikke kølepasta på min athlon 64 3200+. Er det nødvendigt, selvom man har en køler på cpu'en?