Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 12:11 Der er 27 kommentarer

Jeg kan stadig ikke få mine USB 2.0 enheder til at virke

Jeg er ny bruger - kom til at acceptere et svar og vidste ikke at det afsluttede mit spørgsmål, men nu stiller jeg det igen ...

Min maskine er en AMD Duron 650 MHz / 384 MB RAM

Jeg kører XP Pro og HAR installeret SP1.

Som standard er maskinen udstyret med USB 1.1. Det var jeg ikke helt tilfreds med, da jeg pludselig havde erhvervet mig en USB 2.0 kompatibel Memory dims på 512 MB ...

Så jeg har købt et PCI USB 2.0 Controller kort som jeg har installeret. Jeg får ikke længere advarslen om, at jeg nu har tilsluttet en højhastighedsenhed til en lavhastighedsport som jeg gjorde før, men den overfører stadig med USB 1.1 hastighed.

Jeg har en fil på 473 MB som jeg bruger til at teste med og hvis mine porte kørte korrekt skulle det tage ca 6,6 sekunder - det tager 1 minut og 55 sekunder.

Jeg har også et Canon IXUS 400 med et CF kort på 128 MB. Det tager 70 sekunder at tømme - det skulle tage 2 sek !!!

Jeg læste et sted, at SP1 alene ikke er nok for at gøre XP 100% USB 2.0 kompatibel, men at jeg også skulle have SP1a - er det rigtigt.

Jeg er lidt i vildrede og overvejer at flashe min Award BIOS fra 07/02 - Ville det evt hjælpe ?
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. december 2003 - 12:17 #1
Når man kigger på canons hjemmeside... så siger den bare det hedder USB overførsel, og ikke USB 2.0

Er du sikker på dit kamera kan køre usb 2.0?
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. december 2003 - 12:19 #2
Desuden mener jeg at CF kortet også skal kunne køre med høj hastighed... Det svarer lidt til at man sætter en dame på 90 år ind i en Formel1 racer, og så kan hun ikke finde ud af at køre mere end 50km/t...

:o)
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 12:21 #3
Jeg ved ikke med kameraet - det kan godt være at du har ret, Anuseren, med jeg har en USB Memory dims på 512 MB og der står USB 2.0 på den så den burde i hvert fald virke med den rette hastighed ...
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. december 2003 - 12:25 #4
Jeps

men hvis man f.eks kigger på www.edbpriser.dk

så er der forskel på CF kortene...

CompactFlash 128MB    CompactFlash Type I / 128MB 299 kr.

Xtreme CompactFlash 128MB    CompactFlash Type I / 128MB / High Speed 395 kr.

jeg tror det er her dit problem ligger.
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 12:28 #5
Jeg havde også en kammerat forbi med hans externe Maxtor 250 GB USB 2.0 HD - den overførte også med 1.1 hastighed, så det ER noget med porten - glem nu det kamera ...
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. december 2003 - 12:31 #6
Hvad hedder dit bundkort?

prøv at opdatere din USB 2.0 controller med en ny driver. Du kan finde en driver på producentens hjemmeside.

Tvivler på det vil hjælpe at opdatere bios på dit bundkort... men prøv...
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 12:33 #7
Men produktet kom jo med en cd - den har jeg installeret ...
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. december 2003 - 12:39 #8
Men måske den driver ikke virker med din version af windows... ;o)
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 12:52 #9
Windows XP proffesional ?? med SP1 ?? Jeg troede det her var et seriøst forum ...
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. december 2003 - 12:54 #10
Det er det skam også...

Men det er svært at hjælpe når du ikke prøver de ting der bliver foreslået.
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. december 2003 - 12:55 #11
Selvom du har XP med SP1, så skal man stadig bruge drivere...

Og hvis din usb2.0 ikke kører med den rigtige fart, så kunne det jo tænkes der var noget galt med driveren!
Avatar billede hub Nybegynder
30. december 2003 - 13:48 #12
Gå i enhedshåndtering-h-klik på USB enheden og opdater driveren automatisk (via Windows-update--der ligger de fleste USB 2 drivere...)
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 14:02 #13
Tror måske jeg har fundet fejlen ...

På producentens hjemmeside fandt jeg en HTML manual hvor der var en guide til at checke om det hele var installeret korrekt.
Under enhedshåndtering for USB skulle følgende punkter være til stede:

NEC PCI to USB Enhanced Host Controller (Miniport)
NEC PCI to USB Open Host Controller
USB 2.0 Enabled Root Hub
USB Root Hub

Men i min står:

Generic USB Hub
NEC PCI to USB Enhanced Host Controller (B1)
NEC PCI to USB Open Host Controller
USB Root Hub
VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller

Det er jo ikke helt det samme ... det der bekymrer mig mest er at det punkt der hedder USB 2.0 Enabled Root Hub ikke fremgår af min oversigt.

Hvordan får jeg den ? Har installeret driverne fra cden der kom med produktet
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. december 2003 - 14:40 #14
Find driverne til din USB controller på hjemmesiden.. Den er sikkert opdateret til det nyeste...
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 14:44 #15
Det har jeg skam prøvet ... Det virker ikke.
Prøv selv:
siden hedder www.aten.com og mit produkt hedder IC250U

Prøv om nogen af jer kan downloade driveren ...
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 15:07 #16
Tror det måske kan være mit bundkort der er for gammelt ...
Avatar billede anuseren Nybegynder
30. december 2003 - 16:19 #17
Jeg tror ikke det er bundkortet... Den har jo fundet det fint nok... Men det er bare ikke isntalleret rigtigt...

jeg kan heller ikke downloade driveren fra deres side... email dem evt omkring dette.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2003 - 16:27 #18
Prøv at slette alt dit usb i enhedshåndtering, og lad Windows finde det af sig selv, når du så har gjort det indsætter du din Memory dims på 512 MB, og ser hvad den så siger.
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 21:51 #19
Det har jeg prøvet - limgemeget hjalp det ...
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 22:53 #20
NU tror jeg at der sker noget ... jeg fandt navnet på mit motherboard - Microstar MS 6330 - og fandt en USB 2.0 viapatch på deres side
http://www.msi.com.tw/program/support/driver/dvr/spt_dvr_list.php?part=1

- Nu ved jeg bare ikke hvor jeg skal placere patchen ??
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2003 - 11:22 #21
Du skal vel bare køre filen, så sker det vel automatisk.
Avatar billede splims Nybegynder
31. december 2003 - 12:53 #22
Det har jeg jo nok prøvet ... Det er en zip - når jeg pakker det ud, får jeg 2 filer - viaehcx1.cat og viaehcx1.inf ...

I inf filen står følgende:

; ******************************************************
; *  Copyright (C) 2002, VIA Technologies, Inc.        *
; *                                                    *
; *  VIAEHCX1.INF                                      *
; *                                                    *
; *  USB 2.0 Enhanced Host Controller Driver support  *
; *  For Windows XP Service Pack 1                    *
; ******************************************************

[Version]
signature="$Windows NT$"
Class=USB
ClassGUID={36FC9E60-C465-11CF-8056-444553540000}
Provider=%VIA%
DriverVer=09/09/2002,5.1.2600.1106
CatalogFile=VIAEHCX1.CAT

[ControlFlags]
ExcludeFromSelect = *

[SourceDisksNames]

[SourceDisksFiles]

; =================== Table of content =========================
; note that these are in alphabetical order
;

[Manufacturer]
%VIA%=VIA, NTx86.5.1

; =================== VIA ==================================

[VIA.NTx86.5.1]
; for Windows XP
%PCI\VEN_1106&DEV_3104.DeviceDesc%=EHCI.Dev.NT,PCI\VEN_1106&DEV_3104&CC_0C0320

; Install EHCI driver for Windows XP
[EHCI.Dev.NT]
Include = usbport.inf

[EHCI.Dev.NT.Services]
Include = usbport.inf

;------------------------------------------ cut here -------------------------

[Strings]
VIA="VIA Technologies, Inc."

PCI\VEN_1106&DEV_3104.DeviceDesc="VIA USB 2.0 Enhanced Host Controller"
Avatar billede splims Nybegynder
31. december 2003 - 13:13 #23
Men jeg har skrevet en mail til AWARD BIOS og forespurgt dem om en update til mit system - de skriver:

Based on the technical specifications you had
submitted, we have an excellent BIOS Upgrade
for your system. We have the brand new AwardBIOS
for your motherboard. The price is only $24.95 (U.S).

The most notable features are:

-Hard Drive support up to 137 GB
*or*
-48-Bit Support up to 500 GB(for customers with Award ver. 6.00)
-Faster Intel and AMD CPU Upgrade Kit Support
-Windows 2000 and Windows XP Compliance
-ACPI Specification for Advanced Power Management
-USB 2.0 Support
-CD-ROM + LS-120 Boot Support
-Virtual technical support assistance

Så jeg har vist oplaret denne her selv - tak for hjælpen allesammen.
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. december 2003 - 13:19 #24
splims> Tror ikke at du får noget ud af en ny bios.

Hvis du sætter et løst USB2.0 kort i, så SKAL det kunne bringes til at overføre med den korrekte hastighed.

Hvilken overførselshastighed fik du på harddisken?
Avatar billede splims Nybegynder
31. december 2003 - 14:59 #25
1.5 MB/sek ...
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2003 - 15:23 #26
Så skal du nok bare skifte driver, du går i enhedshåndtering, egenskaber og siger opdater driver, og så henviser til den driver du har pakket ud.
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. december 2003 - 15:38 #27
splims> Ja det er jo ikke noget at råbe hurra for :-)

Der er ingen tvivl om, at enhederne ikke kører mere end 12Mbit. Findes der mon nogle "diagnostics tools" til USB?

Efter lidt søgen på google:

http://www.hhdsoftware.com/usbmon.html#Download

Det er ret avanceret, men hvis du ser bort fra logging informationen, så kan den også give basale informationer såsom hastighed...