Avatar billede putzen Nybegynder
28. december 2003 - 21:09 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Gæstebog i Dreamweaver?

Hej Eksperter!

Hvordan laver man lige en gæstebog i dreamweaver? Dumt spørgsmål måske, men jeg er ikke nogen "programmerings-ørn"!

Er der nogen der kender til DANSKE tutorials, evt et site, hvor jeg kan downloade koderne, og lægge det hel i dreamweaver?!

Glædelig bagjul
Hilsen Putzen
Avatar billede popsy Novice
29. december 2003 - 06:35 #1
http://gratis.pezzo.dk/fr.def.asp Der kan du gratis få en velfungerende gæstebog, den virker faktisk blot ved indsættelsen af et link. Den kan tilpasses i størrelse og farve, og du kan rette og slette i den.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
29. december 2003 - 08:41 #2
Ja- et godt sted at begynde er her:

http://activedeveloper.dk/aspdigital/studies/guestbook.asp

For at lave en gæstebog er det godt at kende til et serversprog f.eks. asp, som gør at du kan lave en dynamisk gæstebog.

Derfor er det godt at starte med at tage en dansk tutorial om asp på www.html.dk

En anden gæstebog med slet og ret funktion for admin finder du her.

http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=222

:-) karsten_larsen
Avatar billede putzen Nybegynder
29. december 2003 - 09:16 #3
hej Karsten!
det ser lovende ud.....?! jeg vender tilbage senere.

;0)
Avatar billede putzen Nybegynder
29. december 2003 - 16:04 #4
søde karsten,
der er en fejl i default.asp. Når gæstebogen er uploadet på serveren, kommer der følgende fejlmeddelelse:

Server object error 'ASP 0173 : 80004005'

Invalid Path Character

/gæstebog/source222/default.asp, line 12

An invalid character was specified in the Path parameter for the MapPath method

Jeg har prøvet at rette i koden, men det er forkert det jeg gør, kan du hjælpe?!

Putzen
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
29. december 2003 - 20:24 #5
Jeg vil da gerne hjælpe. Hvilken gæstebog har du taget i brug?

:-) karsten_larsen
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
29. december 2003 - 20:47 #6
hmm - når ja source222 - jeg sov lige.

Du kan prøve med denne streng

strConnect = "Data Source=d:\_den præcise sti hos din udbyder_\guestbook.mdb.mdb;Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;"
Conn.Open strConnect

i stedet for den oprindelige i linie 12

Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.MapPath("guestbook.mdb")

Selve scriptet fungerer fint.

:-) karsten_larsen
Avatar billede putzen Nybegynder
29. december 2003 - 20:51 #7
jeg har tjekket hos udbyderen, som ikke understøtter access, men mysql. MEN kan det ikke virke hvis gæstebog og databasen ligger i samme mappe?

Putzen
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
29. december 2003 - 20:52 #8
Du kunne også prøve med denne:

Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.MapPath("/guestbook.mdb")

da server.MapPath bruger en relativ sti, såvidt jeg husker.
Avatar billede putzen Nybegynder
29. december 2003 - 20:58 #9
prøv at tjekke her: http://www.gribskovens.dk - klik på "sidst opdateret...." og selv
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
29. december 2003 - 21:04 #10
Hvis din udbyder ikke understøtter Access, så er der ikke noget at gøre.

Du skal lave en database i mySQL, som indholder det samme som access databasen. Det gøres hos din udbyder.

Det som du skal rette i scriptet er din connection, det må blive noget med:

<%
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver}; Server=webbandit.dk; Database=guestbook; UID=brugernavn; PWD=password;"
%>

Jeg søgte lige lidt rundt på nettet og det vrimler ikke med tags/asp baseret på mysql.
Avatar billede putzen Nybegynder
29. december 2003 - 21:09 #11
så i virkeligheden skal jeg over i noget php og mysql?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
29. december 2003 - 21:14 #12
Ja både og.

Hvis din udbyder tilbyder asp - så kan du bruge mange af de scripts som findes på nettet. Men - du er nødtil at lave din database via PHPMyAdmin (tror jeg det hedder - jeg gør ikke så meget i mysql).

Hvis din udbyder ikke har asp og access så skal du skifte til php og mysql.

Så vdt jeg husker så kan access databaser konventeres rimeligt nemt til mysql. Ser lige om jeg har et link.

:-) karsten_larsen
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
29. december 2003 - 21:20 #13
Her er linket.

http://azero.dk/support/database/mysql/konverter/

:-) karsten_larsen
Avatar billede putzen Nybegynder
29. december 2003 - 21:49 #14
Du er da bare skøn! Jeg prøver......

Hilsen Putzen ;-))
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
30. december 2003 - 09:55 #15
Det ser ud til at virke!

:-) karsten_larsen
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
07. januar 2004 - 19:54 #16
Lukketid?
Avatar billede putzen Nybegynder
07. januar 2004 - 20:07 #17
jepper, tak for hjælpen.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
07. januar 2004 - 21:21 #18
Godt at det lykkedes. Tak for point.

:-) karsten_larsen