Avatar billede runner2004 Nybegynder
26. december 2003 - 13:26 Der er 4 kommentarer

køb af digital kamera

Vil købe et nyt kamera, har haft et olympus c-2500l i ca. 4 år. Har været glad for det. Overvejer at købe Canon's eos300 med spejlrefleks. Er der nogle der kan give mig et godt råd med på vejen.
mvh Dion Madsen
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. december 2003 - 13:32 #1
Start med at kikke på http://www.dpreview.com, her kan du læse stort set alt om forskellige digitalcameraer. Når du har udvalgt et par kandidater, kan du sammenligne dem her

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Læs især brugernes reviews.

Dpreview er genialt når du skal købe kamera. nettets bedste site til dette
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
26. december 2003 - 13:46 #2
Hvis du har pengene, så er Canon EOS 300D afgjort et godt valg. Men det kræver også at du sætter dig godt ind i nogle grundlægende ting omkring fotografering. Der skal arbejdes lidt mere med billederne end ved et normalt digital kamera, som man bare stiller på auto.

Men nogle af de fordele du får, frem for et normalt digicam er:

-Stor CMOS sensor som giver utrolig lav støjværdi på billederne (du får mulighed for at benytte høje iso-værdier, 800 eller 1600, hvilket gør det MEGET lettere at undgå rystede billeder specielt indendøre, pga. den højere lukketid).
-Mulighed for at skifte linser. Det er en fordel at kunne vælge et objektiv der passer til opgaven. Hvis du er til naturfotografi, så kan du få nogle objektiver som bringer dig ud på en brændvidde du aldrig vil kunne få med et normalt digital kamera. Eller hvis det er indendøre, så kan du få meget lysstærke objektiver. En anden fordel er når du om nogle år måske vil have et nyt kamerahus, så kan du beholde objektiverne, da de ikke liiiige sådan forældes.
-Meget hurtigere autofokus. Virkelig en fordel hvis du skal fotografere ting i bevægelse (børn, sport og andet). Derudover at der AI servo, som giver mulighed for hele tiden at have motivet i fokus selvom det bevæger sig.
Avatar billede dkoclni Nybegynder
04. januar 2004 - 17:05 #3
Kan som Bufferzone skriver - kun sige: kig på http://www.dpreview.com - det er en kanon hjælp til alle som kigger efter nyt digi kam.

Nu skriver du ikke hvad det må koste, men EOS 300D får rigtigt gode anmeldelser på stort set alle sider jeg har kigget på. Jeg har selv været lige ved at købe det, indtil jeg begyndte at læse om Canon EOS 10D. Mange steder anbefaler de køb af 300D hvis man ikke har råd til 10D, men skriver samtidigt at det ikke nødvendigvis betyder ringere billeder, da 300D er et super kamera med stort potentialle. Men man får dog en række features i 10D som skulle være alle pengene værd - hvis man har dem ;) Prisforskellen på de to er dog også til at mærke. Jeg har fundet 10D til 11.276,- hos http://www.shopman.dk (det billigste sted jeg har kunne finde), men dertil skal man huske at der IKKE følger objektiv med. Et fornuftigt objektiv koster ca. 2.000,- hvis man skal have et begynder/allround. Ellers er der Canon Objektiv EF 28-135 I.S. USM til ca. 4.500,- som får svine gode anmeldelser (I.S. = Image Stabilisator - gør det f.eks. nemmere at tage billeder med lang lukke tid uden stativ). Det er nemlig også en vigtig detalje man skal have i baghovedet når man køber digitalt spejlrefleks - hvilke typer objektiver kan der sættes på. Enkelte mærker kan slet ikke udskifte deres linse hvilket man jo før eller siden gerne vil kunne. Jeg gjorde det at jeg ringede til to forhandlere og spurgte dem om hvilke typer objektiver der kunne monteres - for hjemmesider er til tider ret misvisende, da en del af informationerne er ren copy/paste uden nærmere undersøgelse om det de skriver er rigtigt. Får du enslydende info fra forhandlerne, må man regne med at det de siger er rigtigt. (En forhandler er i dette tilfælde IKKE Merlin!!!!! En knægt på 13 år der har svært ved at tage sit job butiks assistent seriøst - har jeg også enormt svært ved at tage seriøst! ;)

Anyways - jeg kan skrive og skrive om de to kameraer - men det er nok bedre at du selv kigger lidt sider igennem. Start på http://www.dpreview.com og læs om brugernes og Proffernes erfaringer og tjek dernæst div. forums på andre sider. Der ligger tons vis af viden - i sær om 300D. Prøv eks. bare at søge på google... Men du er sgu ikke helt galt i byen med et 300D!!!

Happy hunting! ;)
Avatar billede dkoclni Nybegynder
22. juni 2004 - 16:53 #4
Dion, skal dette spørgsmål aldrig lukkes? Om end bare en kommentar fra dig om hvor vidt rådene kunne bruges! Folk er flinke og bruger deres tid på at vejlede dig, men så hører vi aldrig fra dig igen?????