Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 17:09 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

HD fyldt med fragmenterede filer

Hej eksperter,

Jeg har en PC med Windows 2000 Pro (SP4). For at få slettet alle gamle filer helt, har jeg downloadet et program kaldet "Necrofile". Før havde jeg 50% (3 GB) ledig plads på harddisken, men nu hvor jeg har kørt Necrofile, er harddisken helt fyldt op! Når jeg så kører defrag, så viser analysen, at der er helt fyldt op med rødt (fragmenterede filer)hvor der tidligere var hvidt (ledig plads).

Hvad er der sket og hvad kan jeg gøre? Defrag nægter at køre når HD er fyldt helt op?
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 17:25 #1
Hvad er 'Necrofile'? Er det ikke godt nok at slette dine filer fra skraldespanden og efterfølgende køre en defragmentering?
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 17:26 #2
Kommer til at tænke på noget: Har du glemt en eller anden indstilling eller kommando i Necrofile, så du ikke har fået slettet alle filer endnu. Med andre ord: Har du fået kørt programmet til ende?
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 17:32 #3
Necrofile er et program, som sletter gamle filer fuldstændigt. Jeg ved ikke om der er en eller anden indstilling eller kommando, som jeg har glemt. Det er der sikkert. Nu har jeg afinstalleret programmet, men har så problemet med en HD, der er fyldt med fragmenter. Nogen gode forslag?
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 17:37 #4
Jeg ville nok have ventet med at afinstallere programmet og i stedet tjekket om der netop var noget jeg manglede at gøre.

Jeg kender desværre ikke Necrofile, så jeg har svært ved at hjælpe dig videre. Har du prøvet at skabe lidt fri diskplads til at køre defrag ved at slette alle de midlertidige internetfiler?
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 17:39 #5
Programmet "Necrofile" har jeg fundet på denne side:

http://www.necrocosm.com/download.html
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 17:42 #6
Jeg har prøvet at skabe lidt fri plads ved at køre "Diskoprydning" samt afinstallere et par programmer, men det har ikke været nok.

Nu prøver jeg at downloade Necrofile igen for at se om du har ret i, at jeg har glemt en indstilling eller lignende.
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 19:00 #7
Nu har jeg downloadet necrofile igen, og kørt programmet påny. Det har givet lidt plads på harddisken igen - 2,35 GB. Ikke så meget plads, som jeg havde før, men det går dog i den rigtige retning. Nu kan jeg også køre defragmentering, men det giver ikke så meget. Måske skal jeg prøve at køre en defragmentering mere?
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 19:01 #8
Jeg er kommet tl at tænke på om jeg har postet dette spørgsmål i en forkert kategori? Kan man flytte et spørgsmål når det først er oprettet?
Avatar billede kenp Novice
25. december 2003 - 19:22 #9
ja hvsi du bruger anmeld knappe under funktioner ;)
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 20:39 #10
kiwi > Hvor ville du flytte spørgsmålet hen?

- Prøv at køre Necrofile igen. Måske har den efterladt/ overset nogle filrester fra forrige tur.
- Defragmenter igen.

Det lyder som om du er på rette vej!
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 23:01 #11
Jeg ville måske flytte spørgsmålet til en software-kategori eller lignende? Det handler måske ikke så meget om selve Windows 2000.

Nu har jeg prøvet at køre necrofile igen, men nu skete der noget mærkeligt: Harddisken blev igen fyldt med fragmenterede filer! Og defrag nægtede igen at køre!

Efter en ny tur med necrofile og defrag er jeg påny tilbage ved ca. 2,3 GB fri harddiskplads. Jeg fortår intet?!
Avatar billede prip10 Nybegynder
25. december 2003 - 23:09 #12
Hvad med et program som Eraser... Har brugt det men det tager godtnok lidt tid og få slettet filerne. men så er de os væk!!
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 23:21 #13
Lyder som et godt forslag. Måske kan Eraser skaffe de sidste ca. 0,7 GB fri harddisk-plads tilbage? Og evt. lade være med at fylde den op med fragmenter? Jeg stoler i hvert fald ikke på Necrofile længere!
Avatar billede prip10 Nybegynder
25. december 2003 - 23:23 #14
Det tager vist ikk så lang tid og få 0,7 GB væk..
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 23:32 #15
ok, det er et forsøg værd. Måske lyder 0,7 GB ikke af så meget, men når man som jeg stadig fedter rundt med en HD på latterlige 6 GB, så er det en hel del....
Avatar billede prip10 Nybegynder
25. december 2003 - 23:33 #16
HEhe.. Har du ikk råd til en ny?? De er alså pænt billige...!!
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 23:43 #17
Joh, jeg har såmænd nok råd til en ny. Måske burde jeg købe en helt ny PC. Den nuværende er "kun" tre år gammel, men allerede forældet.

Nu har jeg fundet Eraser på følgende adresse:

http://sourceforge.net/projects/eraser/

er det den seneste version?
Avatar billede prip10 Nybegynder
25. december 2003 - 23:46 #18
Jeg kender ikk noget til versionerne.. Men det burde jo virke alligevel.. Hvis det ikke virker så lur mig om du ikk kan få en installation af mig..
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. december 2003 - 23:52 #19
ok, jeg forsøger mig med den version, jeg har fundet på ovennævnte adresse. Det kan tage lidt tid, for jeg er ikke alene i besiddelse af en gammel PC - jeg er også den lykkelige ejer af en gammel 56K forbindelse.....
Avatar billede prip10 Nybegynder
25. december 2003 - 23:53 #20
Okai... Så må du føle dig heldig.. Hehe.. Ellers så spør mig på msn, vis du har det.. Min mail dertil er prip10@ofir.dk
Avatar billede prip10 Nybegynder
25. december 2003 - 23:53 #21
Sorry mailen er prip101@hotmail.com
Avatar billede cibar Nybegynder
26. december 2003 - 00:01 #22
kiwi> "kun" tre år gammel... Du sidder jo med en årsunge i forhold til min 4½ års ting - dog med 8 Gb HD. :-)

Jeg har dog ikke helt gennemskuet hvorfor du gerne vil have slettet filerne helt?! Hvis du sletter dem almindelig i Windows forbliver der et spor af på harddisken, men dette spor bliver skrevet over i det øjeblik en ny fil bliver lagt på stedet, f.eks. i forbindelse med en defragmentering.
Avatar billede kiwi Nybegynder
26. december 2003 - 11:24 #23
cibar> Det er måske heller ikke så let at forklare. Jeg kan bare godt lide at vide, at ting, som jeg har slettet fra min harddisk, virkelig også er slettet. Kald mig bare perfektionist eller paranoid......

Nu har jeg downloadet, installeret og kørt Eraser, men defrag bliver ved med at vise, at der stadig er ca. 10% af HD der består af fragmenterede filer (altså de ca. 0,7 GB som jeg stadig savner). Og hverken Eraser eller defrag fjerner fragmenterne. Hvad gør jeg nu?
Avatar billede cibar Nybegynder
26. december 2003 - 12:30 #24
Det er ingen skam at være grundig. :-)

Har du du kørt defrag? Ellers prøv en fuld optimering. Herefter prøv med Eraser igen og endnu en gang defrag. For mig lyder det som om der ligger et dir et eller andet sted og gemmer på en masse 'tomme' filer.
Avatar billede kiwi Nybegynder
26. december 2003 - 13:47 #25
Jeg har prøvet at køre defrag et par gange, men den fjerner ikke de tre store klynger med fragmenterede filer, som ser ud til at ligge på harddisken. Defragmenteringen tager heller kke mere end 5-10 sekunder.

Hvad mener du præcist med at "prøve en fuld optimering"?
Avatar billede kiwi Nybegynder
26. december 2003 - 15:11 #26
Har prøvet med Eraser og defrag igen-igen. Stadig samme resultat: ca. 10% af HD fortsat fragmenteret.

I rapporten, som defrag afslutningsvis kommer frem med, kan jeg se, at en fil kaldet \Phile1.-nf fylder 734 MB. Filen bliver ikke defragmenteret.

Er der nogen der ved hvad det er for en fil?
Avatar billede kiwi Nybegynder
29. december 2003 - 11:26 #27
Er der ikke nogen af jer, der ved hvad \Phile1.-nf filen er for en fisk? Er det sikkert at slette den?
Avatar billede magictouch Nybegynder
29. december 2003 - 11:50 #28
Hvis du ikke har et program der hedder noget med phile1, burde der ikke kunne ske noget, men lad den være i papirkurv, indtil du er sikker på at den ikke mangler;)
Defrag kan også køres fra cmd, hvor du skriver - defrag c: -f
Avatar billede kiwi Nybegynder
29. december 2003 - 15:14 #29
magictouch> jeg har ikke noget program, der hedder phile1, så nu har jeg prøvet at slette filen, og det ser ud til at virke. Nu har defrag fjernet alle fragmenter på HD og jeg er tilbage ved de oprindelige 3 GB fri plads. Tak for det gode råd!

En detalje: Da jeg slettede phile1 kom der en meddelelse om at filen var for stor til papirkurven, så jeg tog chancen og slettede den permanent. Ellers kunne jeg ikke komme videre.

Hvordan giver jeg nu point? jeg vil egentlig gerne give nogle af pointene til cibar, der har hjulpet meget med dette spørgsmål?
Avatar billede cibar Nybegynder
29. december 2003 - 17:28 #30
Har for øvrigt søgt lidt på navnet Phile1.-nf og det virker til at være en midlertidig installationsfil. Altså umiddelbart ingen fare ved at slette den. Jeg har ikke set navnet før, så måske et Necrofile-efterladenskab!? :-)

Vedr point: Du får magictouch til at smide et svar og så deler du point ud ved at klikke på 'Avanceret'.
Avatar billede magictouch Nybegynder
29. december 2003 - 18:01 #31
Skal vi deles lidt om dem, og tak;)
Avatar billede kiwi Nybegynder
29. december 2003 - 20:22 #32
Jeg deler pointene 50/50 hvis det er okay? Og mange tak for hjælpen!
Avatar billede magictouch Nybegynder
29. december 2003 - 21:27 #33
Fint med mig, og godt nytår*S*
Avatar billede cibar Nybegynder
29. december 2003 - 21:30 #34
Takker for point! Godt Nytår til Jer!