Avatar billede skipper5 Nybegynder
24. december 2003 - 03:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

FSB: 400/533/800 MHz, Bundkort, CPU, Ram - Splitte mine bramsejl

Ved køb af bundkort baseret på Intels 875P(Asus P4C800E Deluxe) chipset der understøtter op til 800 MHz på FSB'en hvilken Pentium 4 processer og hvilke ramblokke er da at foretrække under følgende (økonomiske) præmisser...

Pentium 4 der har en hastighed på mellem 2.4 - 2.8 Ghz
og har en FSB på enten 400, 533 eller 800 MHz.

En Pentium 4 på 2.8 GHZ med FSB på 533 MHz koster godt det samme som en Pentium 4 på 2.4GHZ med FSB på 800 eller(forunderligt nok) en Pentium 2.6 GHZ med FSB på 800.

Det er svært at vide om kvaliteten/ydelsen svarer til forskellen i priser, der i forvejen ikke er til at gennemskue.
Er primær-faktoren der afgør en nævneværdig ydelsesforskel på Pentium 4 processorer der ligger et trin fra hinanden på hinanden (eks. P4 2.4 GHz og 2.6GHz) processesor clockfrekvensen eller FSB (MHz) hastigheden.

Kan det tænkes at en Pentium 4 2.4GHz med FSB 800 MHz yder bedre end en Pentium 4 2.6GHz med FSB 400.

Hvilke typer ram (DDR ram , går jeg ud fra) bruges til Pentium 4 processorer der benytter FSB på henholdsvis 400/533/800 MHz.
Hvad er "Dual Channel Memory Architecture", eller rettere, hvordan udnyttes denne funktion/struktur i I875P chipsættet; hvilke typer ram skal anvendes og hvad er forholdet mellem PC2100/PC2700/PC3200 navneangivelserne på DDR ram og den hastighed hvormed ramblokken arbejder (MHz) er det korrekt at DDR 400 = PC3200 osv.

Håber en venlig sjæl vil besvare disse eller nogle af disse spørgsmål. Det er ikke til at finde rundt i.. :-/
Avatar billede allanfo Praktikant
24. december 2003 - 05:20 #1
Du bør helt afgjort vælge en cpu med FSB på 800. Du vil alt andet lige få bedre ydelse med den højere FSB. Og DDR400 ram.

PC2100 angiver arbejdshastigheden på rammen som den mulige overførselshastighed i sekundet, mens DDR400 angiver clockfrekvensen, som den arbejder med.

Dual Channel Ram betyder, at CPUen kan fodres med data fra 2 sider samtidig, således at den teoretiske ram-båndbredde vil være større. Lige som 2 spor på motorvejen teoretisk kan bære dobbelt så meget trafik som et enkelt spor, selvom hastigheden er den samme.

400 MHz FSB benytter sig af DDR200, 533 MHz FSB bruger DDR266 og FSB på 800 MHz benytter sig af DDR400. 2x200 = 400, 2x266 = (ca.=) 533 og 2x400 = 800 MHz.

DDR betyder nemlig Double Data Rate, hvilket betyder at der overføres data både på forsiden, og på bagsiden af clock-slaget. Således kan DDR400 forsyne processoren med data svarende til en Front Side Bus (FSB) på 800 MHz.

Hvis du skal køre dual channel ram, skal du bruge 2 ens ramblokke.

Det er korrekt, at DDR400 = PC3200.

Hvis du sætter en CPU med FSB på 800 MHz og ram med en FSB på 200/266 MHz sammen, så vil du trække CPUen ned i hastighed. F.eks. vil en P4 på 2.6 GHz og en FSB på 800 MHz kun køre 1.73 GHz, hvis FSB reduceres til 533 MHz. Hvis du overhovedet kan få det til at køre.

Håber det hjælper.
Avatar billede c-holst Novice
24. december 2003 - 09:13 #2
som som jeg tror du vil få et godt resultat.
cpu med 800 fsb
2 ramblokke af pc3200 med 400 fsb. de to skal side i de rigtige sokler, hvilket står i din manual til bundkortet. Derved opnåes dual ddr og du vil få den bedste ydelse
Avatar billede egidiussen Nybegynder
24. december 2003 - 14:58 #3
Hejsa
Pissegodt og uddybende svar der Allan - good job.
Du skal som allan siger have en P4 med 800 mhz fsb (bedste køb er 2,6 ghz).
Rammene skal min, være pc3200 (evt. hurtigere da de kan overclockes mere og de er mere "fremtidssikret".

Skipper

p.s. Vildt nok med en navnebror :o)
Avatar billede skipper5 Nybegynder
25. december 2003 - 15:01 #4
Tak for alle svarene, det er aldrig for sent at blive klogere; godt med forklaringen om DDR ram og dual channel (Allan)
Går nok efter en 2.6 GHz med 800 MHZ FSB.

Glædelig jul til alle.