Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 15:09 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Skal bruge guid til fdisk

Hey alle sammen

jeg står med 2 harddiske som jeg skal have konventeret til fat32 så jeg kan køre windows 98 på dem

ik nok med det skal jeg have lavet begge til 2 partitioner ( 1 til windows og 1 til spas )

er der en som kan give mig en lille bitte guid til hvordan jeg kan gøre det ?

på forhånd tak - casper -
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 15:15 #1
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 15:17 #2
Sry. Sidste link indeholder links til bootdisk´s. Så det først forsent. Hvis coadmin kommer forbi må i gerne slette mit indlæg.
23. december 2003 - 15:26 #3
Start med at slette eksisterende partitioner (menupunkt 4 i FDISK)
Opret herefter en primær DOS-partition
Opret en udvidet DOS-partition
Opret et logisk drev på den udvidede partition.

Skift til anden disk (menupunkt 5 i FDISK)
og gentag proceduren for den anden disk.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
23. december 2003 - 16:03 #4
chaldes indlæg er fjernet.
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 16:05 #5
:-)
Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 18:02 #6
okay jeg skal til at prøve det nu skriver når jeg er færdig.....
Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 18:22 #7
nu sidder jeg med et problem den siger at den ik kan lave en udvidet dos partition pga det ik er plads til det har jeg gjort noget forket ?
23. december 2003 - 18:33 #8
Hvor stor er disken?
Hvor stor er den primære DOS-partition, du har oprettet?
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 19:07 #9
Prøv at følge dette:

Del harddisken i to
Vil du dele din harddisk i to dele kan du gøre det ved først at vælge menupunkt 1, efterfulgt af et tryk på ENTER. Når Fdisk, spørg om du vil benytte det maksimale ubenyttede plads på din harddisk, skal du trykke N for NEJ. Nu spørg fdisk dig, om hvor meget plads du vil bruge til den primære DOS-partition. Her kan du vælge at skrive et antal MB, eller du kan også skrive 50% hvis du vil have delt disken i to lige store dele.
Når den primære partition er lavet, skal vi videre med at oprette en udvidet DOS-partition. Hvis vi ikke gjorde det, ville halvdelen af vores harddisk ligge ubrugt hen, til ingen verdens nytte. For at oprette den vælger du 1 i hovedmenuen, i undermenuen vælger du menupunkt 2 for at oprette en udvidet DOS-partition. Angiv at partitionen skal udnytte al den ledige plads.
Når du trykker Ecs. for at komme ud af menuen, kommer Fdisk op og minder dig om at der skal laves et logisk drev. Det er altså her du skal vælge om du vil have delt harddisken i to eller flere partitioner. Hvis du vælger at det logiske drev skal bruge al ledig plads på harddisken, ja så har du to partitioner. Men hvis du vælger at den kun skal bruge 50% af den ledige plads. Ja så ser fordelingen således ud:

Primær partition 50% af samlet harddisk
Udvidet DOS-partition 50% af samlet harddisk. 1 logisk drev er defineret, og bruger 50% af den udvidet DOS-partition.

Kun halvdelen af den udvidet DOS-partition er udnyttet. Derfor svarer det til at du har 25% plads på din harddisk som ikke benyttes, og aldrig vil blive benyttet, medmindre du altså opretter endnu et logisk drev.
23. december 2003 - 19:17 #10
chalde>> Det er altså her du skal vælge om du vil have delt harddisken i to eller flere partitioner.

Nej det er ikke korrekt. På dette tidspunkt er der oprettet 2 partitioner. En primær og en udvidet.

Hvad er din begrundelse for at oprette et logisk drev, der fylder halvdelen af den udvidede partition, hvis disken skal deles i 2 partitioner???
Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 19:24 #11
den jeg prøver med lige nu er 80gb og jeg kan kun få den til at tage den som 100% men er der en som kan sige hvor mange % jeg skal lave den hvis jeg vil have 2 partitioner ( 1 på 10gb og en på 70gb ) ?
Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 19:27 #12
den siger at diskens totale plads er 10781 mb kan det være fdisk ik kan tage så store disk'z ?
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 19:35 #13
erikjuul -> Har copy/pastet fra en side jeg ikke kan linke til (indeholder bootdisk´s)
Og nej, der er ikke oprettet 2 diske der. Det gør du. Og det med halvdelen: Igen, copy/pastet.

syro_str0m -> Den originale fdisk kan ikke tage diske på +64gb ordentligt, der er kommet en opdatering til fdisk.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=263044
Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 19:35 #14
okay nu ser det ud til at virke ( lavede en fejl 40 :))

men kommer jeg til at kan bruge begge diskZ som fat32 når jeg er færdig med de 3 ting chalde skrev ?
Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 19:37 #15
okay jeg skal hva skal jeg så gøre nu ?!?!?! er virklig ikke så meget inde i fdisk'ning :S og vil bare have det til at virke
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 19:37 #16
Jep, fdisk kan kunne partitionere i fat32.
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 19:38 #17
kunne=kun :-)
Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 19:42 #18
okay men jeg kan ik bruge den opdatering til en skid :S den virker ik i me ( som min server køre med ) men hvis den tager 64gb af min disk kan jeg godt leve med det :)

har jo en til disk på 60gb ;) så overlever nok med det jeg har nu :P
Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 19:42 #19
eller er jeg helt forkert på den ?
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 19:44 #20
Nu har jeg aldrig brugt fdisk på +64gb disk (højst 40gb). Plejer at bruge winxp/2k cd til det, og derefter diskhåndtering/partition magic.
Men hvis du kun partitionerer 64gb, så er resten bare upartitioneret, og kan partitioneres med et andet program.
Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 19:46 #21
okay må hellere lige chekce med min windows xp cd ;) for at være sikker :P
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 19:48 #22
Brug den istedet. Langt nemmere.
Følg denne guide her fra: http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPPro/images/image1_4.html
og når du når her til: http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPPro/images/image1_8.html
vælger du bare den størrelse du vil bruge til primær.
23. december 2003 - 19:48 #23
Hvad din server kører med er helt uafhængigt af arbejdsstationen i denne sammenhæng.

Hvis du benytter XP-cd'en skal du huske at vælge FAT som filsystem. Windows98 kan ikke installeres på NTFS.
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 19:48 #24
Når du så har fået installeret windows, skal du ind og aktivere den/de anden/andre partition(er).
Dette gøres i:
Kontrolpanel->administration->computeradministration->diskhåndtering. Her højreklikker du den/de andre partitioner og vælger formater.
23. december 2003 - 19:49 #25
chalde>> Det er Windows98, der skal installeres!!!
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 19:51 #26
Havde jeg glemt. Sry.
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 19:52 #27
Men når win98 er installeret, henter du fdisk opdaten jeg linkede til før, starter op i dos, og partionerer resten.
Avatar billede syro_str0m Nybegynder
23. december 2003 - 22:07 #28
okay nu virker det :) thx 4 help m8Z
Avatar billede chalde Seniormester
23. december 2003 - 23:20 #29
Det var så lidt.
Og god jul :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. december 2003 - 00:31 #30
Så lykkedes det hele alligevel :))