Avatar billede parabolshoppen Nybegynder
23. december 2003 - 01:30 Der er 1 kommentar

Sata og ide samme hvordan?

problemmer med ny indkøbt biostar P4TSE mobo, problemet ligger i at jeg også har købt en sata diskt til dyret, men kan ikke få den til at køre med både sate (som boot/primary) og ide disk som slave.

Mit config ser således ud:

Ide 1 primary : intet
Ide 1 primary : 80 gb ide disk

Ide 2 primary : dvd drev
Ide 2 primary : dvd drænder

sata 1 : 160 gb disk

jeg kan godt få sata og de 2 cdrom til at virke, men bios ville ikke finde ide disken

Hjælp!!!!
Avatar billede halifax Nybegynder
23. december 2003 - 04:48 #1
Ja undskyld, men synes der er noget begrebsforvirring i beskrivelsen af din config.

IDE 1 kaldes også Primary IDE kanal, mens IDE 2 kaldes Secundary IDE kanal. På hver IDE kanal kan tilsluttes et drev som Master og/eller et drev som Slave. Begreberne master/slave bruges ikke om SATA. Her har hver SATA enhed sin egen kanal.

Din 80GB IDE disk kunne du derfor i princippet godt tilkoble IDE 1 (Primary IDE kanal) som Master. Dvs. den så skal sidde på det yderste stik på IDE kablet og disken skal være jumpet som Master (hvis det ikke er en jumper fri disk)

I BIOS skal First Boot Device være angivet som SATA 1 disken, forudsat den skal køre som din systemdisk med styresystemer på.

Er begge IDE kanaler aktiveret i BIOS? IDE 2 må være aktiveret, da du kan se de to DVD drev.

Dernæst tjeck, at IDE disken (iflg. din config) er tilsluttet det midterste stik på IDE kablet og at disken er jumpet til at køre som slave. Eller tilslut den på det yderste stik på IDE kablet og lad den være jumpet som master.