Avatar billede googolplex Novice
17. december 2003 - 22:14 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Album i flertal

Hvad hedder album (som i fotoalbum) i flertal ?

Album?
Albums?
Albumer?
Albummer?

Udtal jer venligst kun hvis I er 100% sikre!!!!!
Avatar billede somfy Nybegynder
17. december 2003 - 22:19 #1
Albummer i følge Dansk Sprognævn > Retskrivningsordbogen af 1986 printet i 1991
Avatar billede somfy Nybegynder
17. december 2003 - 22:19 #2
Albummer i følge Dansk Sprognævn > Retskrivningsordbogen af 1986 printet i 1991
Avatar billede snowball Novice
17. december 2003 - 22:27 #3
Ifølge Politikens Store Ordbog kan det være både albummer og album

http://exp.geertsen.dk/album.png

Snowball
Avatar billede eagleeye Praktikant
17. december 2003 - 22:29 #4
Det kan være både Albumer og Albummer som snowball skriver.
Avatar billede googolplex Novice
17. december 2003 - 22:37 #5
Altså BÅDE 'album', 'albumer' og 'albummer' ? Alle 3 ?
Avatar billede eagleeye Praktikant
17. december 2003 - 22:39 #6
album er ental

albumer og albummer er flertal, så det kan altså skrives med enten et eller to m'er
Avatar billede somfy Nybegynder
17. december 2003 - 22:40 #7
Kan kun henvise til mit første svar som jeg har slået op i Retskrivningsordbogen - Der er der kun nævnt Albummer!

Eagleeye >> Har set du er admin og har besvaret ganske mange spørgsmål - kunne man ikke lave det sådan at man kunne sende sine spørgsmål direkte til dem der ved en masse om det emne man er igang med!! (Se mit eget oprettede spørgsmål)
Avatar billede eagleeye Praktikant
17. december 2003 - 22:46 #8
Sende det til et brugernavn på eksperen, eller en man kender??
I menuen Funtion er der et punkt "Tip en ven" hvor man kan sende et spørgsmål til en man kender, der skal angives en email adresse til den som skal modtage spørgsmålet. Er det sådan noget du tænker på?
Avatar billede eagleeye Praktikant
17. december 2003 - 22:51 #9
Jeg har politikens nudansk ordbog også udskrivet i 1991 (14.udgave) og den skriver begge, altså både med et og to m'er.
Word 97 acceptere også begge (hvis det beviser noget?)
Avatar billede somfy Nybegynder
17. december 2003 - 22:51 #10
Det var nu mere et brugernavn jeg tænkte på - man kunne måske endda dele brugernavne op i kategorier!?
Avatar billede somfy Nybegynder
17. december 2003 - 22:56 #11
Men det er de vist allerede - men man kan ikke spørge dem på top 10 direkte, hvilket efter min mening kunne være smart :-)
Avatar billede eagleeye Praktikant
17. december 2003 - 22:56 #12
Ok, i dag kan man lave abonnering på kategorier og de folk som ved en masse om PHP abonnere så på PHP kategorien. Det betyder de får en email hver gang der oprettes et spørgsmål i PHP kategorien. Så derfor er det vigtigt man vælger den rigtige kategori for ens spørgsmål.
Avatar billede eagleeye Praktikant
17. december 2003 - 23:01 #13
"men man kan ikke spørge dem på top 10 direkte">>
Nej og det ville heller ikke være fair over for de brugere som ikke ligger på top 10, som kan give et mindst lige så godt svar, som en der ligger i top 10.
Avatar billede somfy Nybegynder
17. december 2003 - 23:03 #14
ok - det kan jeg godt se! Tænkte lige lidt ego der - men problemet er ved at drive mig til vanvid!! Sorry
Avatar billede killifish Nybegynder
17. december 2003 - 23:11 #15
Til fremtidigt brug findes retskrivningsordborgen på Dansk Sprognævns hjemmeside. http://www.dsn.dk/ klik på "RO på nettet"